Jag har vandrat både i fjäll och skog sedan jag började gå. Kom hem från vandring i jämtland i så sent som i lördags.
Beoende på hur mycket det är att se, teräng och hur snabbt ni går så tror jag 5 mil tar ungefär 3-4 dagar. Jag brukar gå omkring 1,5-2 mil per dag.
Skor är det allra viktigaste. Ni lär inte ha så tung packning så då räcker ett par stadiga skor, eller halvhöga kängor. Ska du köpa nya så satsa på skor/kängor med goretex eller likande material. Märket är av mindre betydelse, jag har ett par billiga kängor från Everest (Stadiums egna märke) som jag älskar och har använd de senaste åren.
Satsa också på ett par dyrare strumpor, gärna med ull (de är inte så varma som det låter). Gå i skorna/kängorna några veckor innan ni ger er av, och glöm inte skavsårsplåster!
Kolla upp om det finns saker att hyra om ni inte har. Tält, kök och ryggsäck kan man ibland hyra från föreningar/butiker, det kan vara dyrt att skaffa allt på samma gång.
Maten är lättast att köra den som är frystorkad. (bara att blanda i vatten och koka). Det finns många märken, kolla närmaste sport/friluftsaffär. Choklad, nötter, torkad frukt brukar vara bra att småäta på under turen då tröttheten faller på.
Regnställ eller något annat som är vattentätt är viktigt.. Jag var ute förra veckan och hade bara några timmar sol, resten hällregn, så kan det vara
Lager på lager är bra, ett vettigt underställ (helst inte av bomull) ett lager värmande kläder t.ex. flecce, och sedan något vattentätt som gärna andas.. Det klarar av de flesta väder (sen plockar man av sig om det blir för varmt) Ta med en varm tröja att ha på dig på kvällarna och när du rastar.. Det är då risken finns för att bli kall.
Karta är bra att ha, men kompass är overkill om du ska gå en led. De är ofta utmärkta på ett bra sätt, då hittar man lätt. Gör gärna upp en plan på hur ni ska gå och lämna "planen" till någon anhörig. I fall ni skulle komma bort så är det någon som vet på ett ungefär var ni är.
Däremot kan det vara trevligt att ha en med bok/karta om området ni går i.
Mobil är alltid bra att ha med sig ifall det skulle hända något, man behöver inte ha den på, men den ska vara med och ha så pass mycket batteri att man kan ringa ett nödsamtal.
Första hjälpenutrustning är viktigt. Plåster (både vanliga och skavsår), blodstoppare, elastisk binda, pincett, sax och smärtstillande/febernedsättande (typ alvedon/ipren).
Det är allt jag kan komma på på rak arm. Har du frågor få du gärna ställa dem, det är lättare att svara på frågor än att skriva direkt ur minnet.