• appelsinen

BVC Östermalm/Vasastan??

Hej,

Jag har en liten undran.. när jag var på 20v träff på MVC sade barnmorskan (i alla fall på Östermalms/Gärdets Barnmorskor/MVC) att man väljer BVC själv (eller tar den närmaste). Jag är i vecka 27 nu så det är ju ett tag kvar, men....

Jag har dock, i alla fall av vanlig vård, lite dåliga erfarenheter av att ta det närmaste.
    Vill komma till en bra BVC.

Vi bor vid Roslagstull/frejgatan. Är det någon som kan tipsa mig om en bra BVC i närheten?? Det är väl där de bildar mammagrupper ochså?? och det känns ochså viktigt att det blir bra + att personalen och lokalerna är trevliga.

Man har väl all rätt att vara lite kräsen!!!

Tack & Kram

• Svar på tråden BVC Östermalm/Vasastan??
  • linhen

Min brorsa går på läkarhuset på Odenplan. Tror att de är nöjda....

• linhen

Men det där med vilka som deltar i mammagruppen... Man vet ju aldrig vem man passar med innan. Sen är det ju så att det man främst har gemensamt är ju att man råkat få barn samtidigt...

• appelsinen

Tack,

Med mammagruppen.. absolut, det kan man ju aldrig veta i förväg. Det märker man ju då!!
    Man vill ju ha mer än barnen gemensamt och det märker man ju efter ett tag.

Tänkte bara att det kanske var bättre organiserat på vissa ställen! Vet inte vad jag tänkte egentligen.. kanske att om jag är lite kräsen så hamnar jag kanske på samma BVC som andra som ochså varit lite kräsna (fy vad hemskt det lät, vill absolut inte vara märkvärdig på något sätt men har varit på så många dåliga vårdcentraler här i Stockholm och vill slippa det igen).

Fler?

• gamma

I Vasastan har de ett system där man går till den BVC-sköterska som är kopplad till ens husläkare. Har du en husläkare? Vilken Kvartersakut tillhör du? Kvartersakuterna har ett områdesansvar och är skyldiga att ta emot dig om du bor i deras område. Du har dock ett fritt val och kan söka dig längre bort, andra kvartersakuter är dock inte skyldiga att ta emot er utan kan tacka nej om de har hög belastning.

BVC ordnar mammagrupper, det brukar dra igång 1-2 månader efter förlossningen.

Gick själv på Kvartersakuten Surbrunnsgatan och var supernöjd (är själv vårdpersonal och rätt kräsen). God medicinsk kompetens och bra service, om än litet snåla telefontider. På Surbrunnsgatan går dock ffa mammor med barn från Birkastan, områdesindelningen är rättså strikt även om man som patient har ett fritt val

Annars har MamaMia en BVC-mottagning där jag vet att det kan vara svårt att få en plats. De tar emot barn från hela Stockholmsområdet men prioriterar familjer som gått på deras MVC.

• Marvelina

Vi gick också på Barnmorskorna Östermalm och vi blev tillsagda att kolla upp på nätet vart vi hör. www.ls.sll.se/L_bhv/30656.cs Vi går på Surbrunnsgatan (plan 5) och är nöjda!

• appelsinen

Tack för tipsen.

Jag gick till en husläkare på Döbelnsgatan ( en halvsenil gubbe som glömde bort vad jag sökt hjälp för när jag var ute i 10 minuter för att ta prover- började bläddra bland post-it lappar som han skrivit på) Kändes inte seriöst-Trångt och inte speciellt trevlig miljö. Dit går jag aldrig igen!! Sedan brukar jag gå privat till läkerhusen, det är mycket bättre vård/service. Nu har jag bytt till en husläkare nära mitt jobb men där kan jag inte gå när jag fått barn, det är för långt bort.

Är det fler som har tips så mottar jag gärna dem!!! Gärna till en bra husläkare i området ochså, i så fall kan jag ju försöka byta för att komma till en bra BVC.

Det är ju tråkigt om det är få mammor från Östermalm/vasastan på surbrunnsgatan. Man vill ju gärna träffa tjejer som bor i närheten.

Fler tips?

Kram!

• appelsinen

Tack, det skall jag göra!!! Har ni fått barn redan? Alla på fikatråden? Mitt kommer i början av december! Joinar er jättegärna då. Kommer inte att fixa att sitta i lägenheten är aldeles för social för det.. vill gärna följa med och fika.. promenera... surra..
    Avis på er som redan har en liten babis!!!

Vi hörs!

Kram!

• Marvelina

Det är en kvar som inte har fått. Sedan har i alla fall jag flera vänner som ska ha i februari, så oss får du jättegärna haka på också! Du och jag kommer isf att vara "värsta rutinerade" och kan le lite åt dem

• appelsinen

Är det ingen som går på ett bra BVC på Östermalm/Vasastan som ni kan tipsa om??

Svar på tråden BVC Östermalm/Vasastan??