Ögongymnastik
Hej!
Min dotter (1½) har skelat mer eller mindre sen hon föddes. När hon var hos doktorn för nåt år sedan sa dom att det bara såg ut som att hon skelade eftersom hon inte har nåt näsben... (Men då borde ju alla barn skela tycker jag...) Grejen är att skelningen försvann senaste halvåret och jag tänkte att läkaren hade rätt. Men nu börjar den komma tillbaks igen...
Hennes far har en svår skelning på ena ögat och hennes storasyster har en lätt skelning och glasögon.
Jag har hört att i Kina, och även i andra fattiga länder, använder man sig av ögongymnastik. Både för att bota skelning i tidig ålder, och för att undvika att t ex. behöva läsglasögon när man blir äldre.
Nu undrar jag om det är någon som har hört talas om detta och har något exempel på litteratur, eller sidor på internet som handlar om detta. Jag tycker att det låter mycket bättre än att lita till nån som antagligen om några år kommer säga "oops, vi skulle nog ha upptäckt det tidigare, nu får hon ha glasögon..."
Jag har hittat endel på internet, men det handlar bara om hur man övar som vuxen. Jag behöver övningar för barn...
Tack!