• Kerberos

Ögongymnastik

Hej!

Min dotter (1½) har skelat mer eller mindre sen hon föddes. När hon var hos doktorn för nåt år sedan sa dom att det bara såg ut som att hon skelade eftersom hon inte har nåt näsben... (Men då borde ju alla barn skela tycker jag...) Grejen är att skelningen försvann senaste halvåret och jag tänkte att läkaren hade rätt. Men nu börjar den komma tillbaks igen...
    Hennes far har en svår skelning på ena ögat och hennes storasyster har en lätt skelning och glasögon.

Jag har hört att i Kina, och även i andra fattiga länder, använder man sig av ögongymnastik. Både för att bota skelning i tidig ålder, och för att undvika att t ex. behöva läsglasögon när man blir äldre.

Nu undrar jag om det är någon som har hört talas om detta och har något exempel på litteratur, eller sidor på internet som handlar om detta. Jag tycker att det låter mycket bättre än att lita till nån som antagligen om några år kommer säga "oops, vi skulle nog ha upptäckt det tidigare, nu får hon ha glasögon..."

Jag har hittat endel på internet, men det handlar bara om hur man övar som vuxen. Jag behöver övningar för barn...

Tack!

• Svar på tråden Ögongymnastik
  • tingi

jag tycker inte att du ska hitta övningar och sedan låta ditt barn utföra dessa.

skelningar kommer oftas för att en muskel är för stark och/eller en annan för svag

så skelningen "botas" genom att musklerna tränas. detta är i princip omöjligt att träna utan att veta exakt vad som ska tränas. dessutom så kan det bli värre om du tex tränar en muskel som redan är för stark.

övningar kan ordineras i sverige, men det är otroligt jobbigt för patienten att utföra dessa, plus att övningarna måste göras under lång tid och under långa perioder. i sverige använder man ofta lappträning, dvs täcker för det bästa ögat och låter det svaga öva upp sig.

jag tycker du ska lita på ögonläkaren, eller gå till en annan ögonläkare för bedömning. eller kolla om det finns någon ortoptist där du bor, dom håller på mkt med bla skelningar.

små barn skelar ofta eftersom dom itne kan fokusera, det tar ett tag innan dom lär sig få ihop ögonen. detta kan säkert ta olika lång tid för olika personer. så jag tycker inte du ska oroa dig så mkt.

angående läsglasögon: det går inte att träna bort behovet av läsglasögon när man blir äldre. omöjligt!

hoppas mitt långa och lite röriga svar var till någon hjälp..

Svar på tråden Ögongymnastik