• 007007

Säga upp bilförsäkring förre bilavställning?

Hej,

mit problem är, if försäkringen vill pengar för bilen. men jag har sagt upp försäkringen till och med 09-04-30. beskattat var bilen till och med 09-05-31. de har skrivit:

Vi drog 572kr i juni vilket avsåg 2009-05-01 till 2009-06-30. I och med att du ställde av bilen 2009-05-28 så får du tillbaka överskjutande belopp för juni + 4 dagar vilket blir ca 330kr.

572:- är för maj och juni..men försäkringen var sagt upp till och med 09-04-30, jag har en bekräftelse..

kan jag inte uppsäga bilförsäkringen om bilen är inte avställt? bilen var sönder..därför har vi sagt upp bilförsäkringen..skatt var betald till och med 09-05-30 därför har avställt bilen först sista dagen i maj.

tänker det försäkringen har gjort ett fel..vad menar ni?

• Svar på tråden Säga upp bilförsäkring förre bilavställning?
  • krompa

Nej, du får inte säga upp bilförsäkring om bilen är påställd. Står man utan försäkring av någon anledning får man en straffavgift på runt 100:-/dag, från vägverket.

• mannehund

Det gäller trafikförsäkringen, som man är skyldig att ha.... Övrig försäkring är fortfarande frivillig. Du kan läsa mer på tff.se om du vill.

• Thursday

Nej, som krompa skriver så får man inte ha bilen oförsäkrad. Du ska vara glad att försäkringsbolaget gjort så, för har du ingen egen försäkring så får du betala till Trafikförsäkringsföreningen (inte Vägverket). Där ligger avgiften fn på 104,20 kr per dag.

Och för övrigt så får man tillbaka skatten om man ställer av bilen. Så nästa gång ställer du av direkt.

• krompa

Ok, tänkte inte på det. Då kan det vara att perioden för försäkringen inte gått ut. Man får ju bara ändra försäkring 1ggr/år, om man inte höjer den (trygg hansa). Då måste man avställa bilen för att sänka försäkringen eller byta försäkring mitt i en period.

Det konstiga är ju att det finns en bekräftelse, så då är det nog bara att ringa in och fråga dem på If.

• mannehund

Följande är taget från tff.se:

Allmän information om trafikförsäkring
    Samtliga försäkringar du kan ha på ett fordon kallas med ett gemensamt namn för motorfordonsförsäkring. Trafikförsäkring är obligatorisk och måste finnas på samtliga fordon - i övrigt väljer du själv hur omfattande försäkringsskydd du vill ha.
    Trafikförsäkringsplikt
    Alla motordrivna fordon som är registrerade i vägtrafikregistret och inte är avställda ska vara trafikförsäkrade (2 § Trafikskadelagen). Det gäller även motordrivna fordon som inte är registreringspliktiga, till exempel de flesta motorredskap och mopeder. Skyldigheten att trafikförsäkra upphör först när fordonet är avställt eller avregistrerat.

Glasklart, eller hur?

• 007007

toppen!

tänkte att man inte behöver nån försäkringen om man inte kör bilen..bilen är sönder...och vi ville sälja den därför har vi sagt upp försäkringen och ja, jag har en bekräftelse utan att man har sagt att bilen måste vara avställt.

att man skatte få tillbaka, visste jag inte..

men nu tror jag, if ha rätt :-/ och jag får inte hela pengar tillbaka...fuck...

Svar på tråden Säga upp bilförsäkring förre bilavställning?