• Heranell

Bältesstol från Biltema?

En liten undran bara... har nån köpt bältesstolen som Biltema säljes, och i så fall vad ni tycker om den? Funderar på att köpa den. Pga bilreparationer och rotfyllning har jag inte råd att köpa dyrt...

• Svar på tråden Bältesstol från Biltema?
  • Vasen

Sonen fick en sån från farmor alldeles nyligen. Vi tycker att den verkar bra, för våra behov då. (Att den är säker utgår jag liksom från). Vi har ingen erfarenhet av andra bältesstolar, men vi tycker att den är relativt smidig. Den verkar bekväm att åka i. Kanske är lägsta hacket där man fäster bältet på ryggdelen aningens högt. Inte så att sonen som är ganska kort (100 cm ungefär) har bältet över halsen, men lite längre ner hade det kunnat vara kanske. Vi har ingen bil och nästa gång vi använder stolen kanske sonen har vuxit 10 cm så det är inget vi direkt oroar oss för.

• Vasen

Nej, den väger väldigt lite. Kan lätt bäras i ena armen om man samtidigt bär en 11 kgs sprattlande 2åring med andra armen .

• Joico

(Tänk bara på att barn måste väga minst 15kg för att få sitta framåtvända, stolen är godkänd från tidigast 15kg. Barn ska också vara minst 4år)

• Vasen
    Joico skrev 2009-07-02 10:13:32 följande:
    (Tänk bara på att barn måste väga minst 15kg för att få sitta framåtvända, stolen är godkänd från tidigast 15kg. Barn ska också vara minst 4år)
    Den sprattlande 11 kgs tvååringen är lillasyster till den18 kgs 4åring som åker i stolen, om det var mitt inlägg du menar .
  • Heranell

Min dotter fyller 4 i december, men väger snart 18 kg och kan således inte ha sin Besafe Izi Kid så värst länge till. Jag vet ju att man helst ska ha barn bakåtvända tills de fyller 5, men jag vill inte köpa en bakåtvänd stol till...

• Joico

Nä då, jag menade bara rent allmänt

Vasen skrev 2009-07-02 11:51:39 följande:
    Den sprattlande 11 kgs tvååringen är lillasyster till den18 kgs 4åring som åker i stolen, om det var mitt inlägg du menar .
  • Joico

Så idiotiskt att det finns stolar som bara klarar 18kg.. förstår inte menigen. Då andra sidan kan man ju välja själv när man köper stolen, så man ser till att stolen klarar 25kg. Synd dock..

Heranell skrev 2009-07-02 12:05:40 följande:
    Min dotter fyller 4 i december, men väger snart 18 kg och kan således inte ha sin Besafe Izi Kid så värst länge till. Jag vet ju att man helst ska ha barn bakåtvända tills de fyller 5, men jag vill inte köpa en bakåtvänd stol till...
  • Lantani

Jag funderar lite på biltemas bältesstol, sen när det är dax för de till sonen (dock väldigt länge till, kanske inte ens har kvar den stolen då). Köpa en bältesstol med isofix och ha i våran bil och sen ha biltemas hos mina föräldrar. Fast som sagt det är ju iaf 3,5 år tills den frågan kommer på tal i denna familjen.

• Heranell
    Joico skrev 2009-07-02 13:35:38 följande:
    Så idiotiskt att det finns stolar som bara klarar 18kg.. förstår inte menigen. Då andra sidan kan man ju välja själv när man köper stolen, så man ser till att stolen klarar 25kg. Synd dock..
    Jag hade inte en tanke på det när vi köpte den stolen när Alice var 9 månader. Sen var ju just den bäst i test just då också... jaja.
  • Joico

Nä just det jag menar idiotiskt att det finns.. Hursom.

Sidoskydd, viss kvalitet, komfort etc. skiljer ju lite från en dyr och en billig. Biltemas stol är ju i stort sett hårdplast med en tunn stoppad dyna, längre resor är den nog inte särskilt bekväm. Men den är ju testad och godkänd så det är ju inget fel på den!

Heranell skrev 2009-07-02 13:46:50 följande:
    Jag hade inte en tanke på det när vi köpte den stolen när Alice var 9 månader. Sen var ju just den bäst i test just då också... jaja.
  • norgesessan

Det jag inte fattar är hur det kan vara 18 kg på den, medan det är 25 kg på two way i baksätet utan stödben....

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Heranell
    Lantani skrev 2009-07-02 13:42:15 följande:
    Jag funderar lite på biltemas bältesstol, sen när det är dax för de till sonen (dock väldigt länge till, kanske inte ens har kvar den stolen då). Köpa en bältesstol med isofix och ha i våran bil och sen ha biltemas hos mina föräldrar. Fast som sagt det är ju iaf 3,5 år tills den frågan kommer på tal i denna familjen.
    Det är väl en jättebra idé! Så man slipper flytta mellan bilar... funderar också på att göra så för vi ska min mammas bil på semestern.
  • myskatt
    Joico skrev 2009-07-02 13:35:38 följande:
    När ni köpte vår BeeSafe Izi kid x1 var den godkännd till 25 kg, T godkännd. Sen slutade T-märkningen gälla och vips är stolen bara godkännd (E) för 18 kg.

Nu har vi varken problem med att dottern kommer väga 18 kg innan hon fyller fyra eller med pengar. Kommer köpa en ny bakåtvänd när hon väger så mycket oavsätt när hon gör det.
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • thecarseatlady
    myskatt skrev 2009-07-05 20:53:59 följande:
    När ni köpte vår BeeSafe Izi kid x1 var den godkännd till 25 kg, T godkännd. Sen slutade T-märkningen gälla och vips är stolen bara godkännd (E) för 18 kg.
    Det är ju helt idiotiskt! Men har du en aning om varför det inte blev likadant med alla andra stolar då? Varför bara BeSafe?
  • cicci85
    thecarseatlady skrev 2009-07-05 21:14:30 följande:
    Det är ju helt idiotiskt! Men har du en aning om varför det inte blev likadant med alla andra stolar då? Varför bara BeSafe?
    De andra (tex britax) är väl E-godkända till 25 kg? Men jag undrar varför inte BeSafe är det...
Svar på tråden Bältesstol från Biltema?