• Spaniér

P-stav??

Ska ta ut min hormon spiral nasta vecka, och vill satta in en p-stav. vad har den for biverkningar? Slutar mensen, gar man upp i vikt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-01 22:45
    eller finns det nagra andra alternativ? Far inte ta piller, da vi har proppar i familjen.

• Svar på tråden P-stav??
  • Anonym

Du kan ta minipiller trots att du har proppar i familjen

• Höströd

Jag har ingen aning, men vad jag fått reda på kan mensen upphöra, biverkningar vet jag inte...jag tar p-sprutor som räcker i 3 månader i taget, min mens är borta, får väl lite mens-biverkningar en gång i månaden men det är allt, jag har också rätt bra tur, syrran är sjuksköterksa så jag åker bara hem till henne med sprutan..så lipper jag boka tid med en BM...

Lycka till med allt!

Ville först också ha en p-stav men ändrade mig då det ändå är rätt enkelt med sprutorna...för man har större möjlighet att byta...

• firrig

Man kan få mycket blödningar som är oregelbundna, oftast i början när man satt in den. Jag had "mens" i nästan tre månader när den var ny. Sen slutade det och jag har inte haft några blödningar eller någon mensverk på flera år :) Jag är helnöjd med min och jag har absolut inte gått upp i vikt!

Annars kanske du kan kolla på p-ring? Vet inte så mycket om den tyvärr.

• Spaniér

Har hort att mini pillerna inte ska vara na bra. Att det va snack om att ta bort dom? Hade p-stav for lange lange sen men har glomt allt. Det anda jag kommer ihag va att det tog ett tag innan jag kunde bli gravid.

• Anonym (men(s)lös)

Då p-staven verkar som så att den får ägglossningen att utebli får du ingen regelrätt mens under den tid du har pstaven i armen. Däremot kan du få blödningar då och då (eller för jämnan - det är olika från person till person). Jag tycker helt klart att du ska ge den ett försök, funkar den bra så har du ett skydd som håller tre år framåt!

• Lappen

jag blöde mycket med stav så..i i ca 2 månader så blöde jag 5 dagar hade uppehåll 5 dagar och så vidare så lesnade och tog ut den eftersom vi planerat ett till så vill inte ha det...vill ha spiral men den vill inte fästa i mig..

• puuhmage

ja hadde p-stav ½år va ja utan blödning sen blödde det i 1mån sen va det inget ett tag o sen kom det igen i 1mån o sen tog ja ut den

• kusinkokain

Jag har haft pstav konstant under sju års tid och har inte upplevt några som helst biverkningar vare sig fysiskt eller psykiskt. Visst försvann mensen (pstav = ingen ägglossning), men efter cirka två år med den första staven började jag få blödningar som av en slump kom nästintill regelbundet (ibland med flera månaders uppehåll, men aldrig oftare än en gång i månaden). Det var en skön känsla att slippa menstruationen, men en lättnad infann sig då blödningarna (kan liknas vid en tvådagars, lätt mens) kom... På något vis kändes det nämligen som om en del av kvinnligheten försvann med blodet?

Är man en person som har svårt att komma ihåg att ta en tablett var dag och som inte planerar att skaffa barn inom den närmsta tiden anser jag att pstav är ett preventivmedel värt att prova. Skulle det vara som så att man får biverkningar är det ju inte mer än ett barnmorske- /läkarbesök bort att ta ut staven.

How long can you hold your breath?
  • kusinkokain

Jag har haft pstav konstant under sju års tid och har inte upplevt några som helst biverkningar vare sig fysiskt eller psykiskt. Visst försvann mensen (pstav = ingen ägglossning), men efter cirka två år med den första staven började jag få blödningar som av en slump kom nästintill regelbundet (ibland med flera månaders uppehåll, men aldrig oftare än en gång i månaden). Det var en skön känsla att slippa menstruationen, men en lättnad infann sig då blödningarna (kan liknas vid en tvådagars, lätt mens) kom... På något vis kändes det nämligen som om en del av kvinnligheten försvann med blodet?

Är man en person som har svårt att komma ihåg att ta en tablett var dag och som inte planerar att skaffa barn inom den närmsta tiden anser jag att pstav är ett preventivmedel värt att prova. Skulle det vara som så att man får biverkningar är det ju inte mer än ett barnmorske- /läkarbesök bort att ta ut staven.

How long can you hold your breath?
  • Anonym

När jag satte in min p-stav var jag utan mens i 3 månader, sen hade jag regelbunden mens i 6 månader dock var blödningarna mindre än vanligt stänkblödningar i 3 dagar. Sedan så blödde jag mer och mer, var och varannan dag och blödde mer och mer. Visade sig vid ultraljudskontroll att min slemmhinna höll på att lösas upp helt vilket resulterade i blödningar. Som jag förstått det finns det något piller man kan prova innan för att se hur det funkar om man får oregelbundna blödningar. Fungerar inte tabletterna så fungerar det heller inte med stav.

• TotalExtas

Kolla på fass, sök på implanon om det är den treåriga staven du tänkt dig så står biverkningarna där.

Har haft stav (implanon) i två år och ska ta ut den nu. Har haft en del biverkningar däribland har jag inte haft mens under hela tiden jag haft staven. Utöver det har jag haft rejäla humörsvängningar hela tiden och varit nedstämd periodvis vilket påverkat sex och matlust rejält. Har även fått acne och flottigt hår samt känt mig allmänt ofräsh sen insättandet. Har gått ned i vikt rejält också, för mycket. Var jätteskönt i början att slippa mensen men efter ett tag blev jag nojjig och får för mig att jag är gravid hela tiden. För mig funkar det alltså inte och jag har aldrig haft problem av p-piller tidigare (bara glömt att ta dem), men alla är ju individuella.

• PamPam 83

Jag har haft p-stav i sex år och under den tiden har mina blödningar varierat genom att en period hade jag ingen mens alls, en annan var den regelbunden och en tredje så kom det lite då och då.
    Humörssvägningar har också kommit och gått. Deppig har jag med varit emellan åt.
    Men det jobbigaste av allt har varit det ca två senaste åren då jag ca var tredje månad har haft massa med graviditetssymtom och där med trott att jag har varit gravid.

Svar på tråden P-stav??