ADHD särskolan eller inte?
Min son på 11 år fick diagnos när han var 8 år - ADHD och marginell/lindrig utvecklingstörnig.
Han hade redan börjat vanlig kommunal skola från nollan och man tyckte att det var bäst för honom att han skulle fortsätta i samma skola även efter diagnosen.
Han fick stödperson men skolan pga nedskärningar drog in hans stödperson förra året. Dom kommenterade det hela med att han "funkade mycket bättre" i skolan det senaste året som dom uttryckte sig.
Saken är den att vi började ge honom medicin (Concerta) och visst blev han lugnare i skolan och klarade av att sitta vid skolbänken en hel dag.
Men desto äldre han desto mer förstår jag att han har svårt att förstå saker och ting.
Han kan inte klockan, förstår inte värdet av pengar fast vi har förklarat det för honom gång på gång, han kan inte gångtabellen fast vi har övat mycket. Idag sa han att han ville ha högre veckopeng. Då kom vi överens att han skulle få 30 kr per vecka istället för 20. Jag frågade honom hur mycket det blir per månad. Han visste inte Sedan frågade jag honom hur många veckor finns i månaden. Han sa kanske 7 eller 13?!?
Han har ingen tidsuppfattning osv, som ni förstår är problem många. Han är också barnslig i sättet och leker lekar som barn på 6 eller 7 år leker fast det är inte det som jag oroar mig mest för.
Nu undrar jag om ska gå i vanlig skola eller är särskolan bästa för honom.
Han är redan retad i skolan och jag är rädd att han kommer att vara mer retad när han blir äldre. Barn kommer att förstå mer att han är annorlunda.
Finns det några som är i samma sits som jag? Jag står i valet och kvalet om han ska gå i särskola eller inte.
Ni som är i liknande situation som jag har ni barn i vanlig skola eller särskolan?
Tacksam för svar.