• Anonym

ADHD särskolan eller inte?

Min son på 11 år fick diagnos när han var 8 år - ADHD och marginell/lindrig utvecklingstörnig.
    Han hade redan börjat vanlig kommunal skola från nollan och man tyckte att det var bäst för honom att han skulle fortsätta i samma skola även efter diagnosen.
    Han fick stödperson men skolan pga nedskärningar drog in hans stödperson förra året. Dom kommenterade det hela med att han "funkade mycket bättre" i skolan det senaste året som dom uttryckte sig.
    Saken är den att vi började ge honom medicin (Concerta) och visst blev han lugnare i skolan och klarade av att sitta vid skolbänken en hel dag.
    Men desto äldre han desto mer förstår jag att han har svårt att förstå saker och ting.
    Han kan inte klockan, förstår inte värdet av pengar fast vi har förklarat det för honom gång på gång, han kan inte gångtabellen fast vi har övat mycket. Idag sa han att han ville ha högre veckopeng. Då kom vi överens att han skulle få 30 kr per vecka istället för 20. Jag frågade honom hur mycket det blir per månad. Han visste inte Sedan frågade jag honom hur många veckor finns i månaden. Han sa kanske 7 eller 13?!?
    Han har ingen tidsuppfattning osv, som ni förstår är problem många. Han är också barnslig i sättet och leker lekar som barn på 6 eller 7 år leker fast det är inte det som jag oroar mig mest för.
    Nu undrar jag om ska gå i vanlig skola eller är särskolan bästa för honom.
    Han är redan retad i skolan och jag är rädd att han kommer att vara mer retad när han blir äldre. Barn kommer att förstå mer att han är annorlunda.
    Finns det några som är i samma sits som jag? Jag står i valet och kvalet om han ska gå i särskola eller inte.
    Ni som är i liknande situation som jag har ni barn i vanlig skola eller särskolan?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden ADHD särskolan eller inte?
  • Anonym (Erfaren Lärare)

Jag tycker att du ska ta särskolan som ett "absolut sista alternativ". Eftersom när han blir äldre och går ut grundskolan så är han inte behörig till gymnasiet, vilket innebär att han även måste gå gymnasie-särskola. Om han går den så har han små chanser att få ett normalt jobb. Alltså detta valet du står inför idag är oerhört viktigt, eftersom det påverkar hela hans framtid. Skulle ni ångra er efter en tid är det väldigt svårt att gå tillbaka från särskolan till vanliga skolan , eftersom han missat så mycket.

Mitt råd är att du först letar bland "privata" grundskolor. Det finns många bra friskolor idag , lite mindre skolor med färre elever t.ex. kristna skolor eller Montessoriskolor. Du behöver inte vara kristen för att gå i en skola med kristen profil. Ofta är skillnaden bara att eleverna är mer empatiska, mindre mobbing förekommer och lärarna tar upp livskunskap i sin undervisning. Jag har egen erfarenhet av både kristen skola och Montessoriskola. På den sistnämnda är fördelen att varje elev "arbetar enskilt på sin nivå", inte som i vanlig skola där alla har samma läxor och ska räkna till kap.5 i matteboken. Vilket skapar stress för dem som inte hänger med. På montessori är också fördelen att det ofta är mindre klasser och högre personaltäthet.

Du borde också ha rätt till en elevassistent som hjälper din pojke under skoldagen.
    Om jag var du så skulle jag strida för mina rättigheter och prova "allt" innan jag som sista alternativ tar till särskola. Jag är inte negativ till särskolan på något vis, jag tycker att det är en jättebra skola för dem som är förståndshandikappade.

MEN eftersom din son har lindrig utv. störning så tycker jag att du ska vänta och se
    om det inte finns bättre alternativ i den vanliga skolan först. Låt det ta tid..innan du bestämmer dig. Jag är lärare sedan många år och har själv en son med ett lindrigt funktionshinder. Jag har gått igenom samma sak som du, men med rätt skola och hjälp så har han snart klarat av hela grundskolan. Jag har själv fått offra mycket men det är det värt nu när jag ser resultatet. Jag är glad att vi kämpade!

Lycka till hur du än gör!

• Anonym

Tack för ditt svar. Jag visste inte att barn som har gått ut särskolan inte blir behöriga till gymnasiet utan måste gå till gymnasie-särskola.
    Jag ska undersöka vilka alternativ finns när det gäller privata skolor i våran stad.
    Har du tid att svara på lite mer frågor? Hur resonerar privata skolor när det gäller barn med speciella behov? Vad har dom för krav? Har hört vissa av dom skolorna är ganska populära och att det är lång kö.

När det gäller inställningen till speciella behov, så varierar det mycket var i landet du bor. Jag tror över lag att du får bättre bemötande ju mindre pressad skolan är. Har skolan långa köer med stressad miljö så får du ofta sämre bemötande. Det är överlag lugnare i mindre städer eller i utkanten av en stad. Ibland kan det vara värt att leta innan man hittar rätt. De flesta skolor är positiva till barn med speciella behov.

I ditt fall kanske ett personligt brev skulle vara bra. Där du berättar lite om din son och hans bakgrund (nämn inte onödigt mycket av det negativa), och varför du tror att deras skola är intressant för dig. Försök framhäv hans positiva egenskaper!
    Gör en förfrågan och be att få boka ett möte! Lämna dina uppgifter.

Men först ska du givetvis titta runt och bilda dig en uppfattning. Jag vet föräldrar som t.om. har valt att flytta för att få sitt barn på "rätt skola". Ja, det är upp till dig att fundera över. Men om jag bodde inne i stockholm city med ett/ ditt barn så skulle jag inte tveka. Men det är jag det.

Du har rätt i att flera privata skolor är populära och att det är långa köer, men om du har "särskilda skäl" så kan de välja dig före i kön. Detta kan du även ställa som en fråga. Privata skolor har ju sina egna regler och gör ibland undantag. Lycka till!
    Vill du fråga mer så kan jag logga in imorgon kväll.

När det gäller inställningen till speciella behov, så varierar det mycket var i landet du bor. Jag tror över lag att du får bättre bemötande ju mindre pressad skolan är. Har skolan långa köer med stressad miljö så får du ofta sämre bemötande. Det är överlag lugnare i mindre städer eller i utkanten av en stad. Ibland kan det vara värt att leta innan man hittar rätt. De flesta skolor är positiva till barn med speciella behov.

I ditt fall kanske ett personligt brev skulle vara bra. Där du berättar lite om din son och hans bakgrund (nämn inte onödigt mycket av det negativa), och varför du tror att deras skola är intressant för dig. Försök framhäv hans positiva egenskaper!
    Gör en förfrågan och be att få boka ett möte! Lämna dina uppgifter.

Men först ska du givetvis titta runt och bilda dig en uppfattning. Jag vet föräldrar som t.om. har valt att flytta för att få sitt barn på "rätt skola". Ja, det är upp till dig att fundera över. Men om jag bodde inne i stockholm city med ett/ ditt barn så skulle jag inte tveka. Men det är jag det.

Du har rätt i att flera privata skolor är populära och att det är långa köer, men om du har "särskilda skäl" så kan de välja dig före i kön. Detta kan du även ställa som en fråga. Privata skolor har ju sina egna regler och gör ibland undantag. Lycka till!
    Vill du fråga mer så kan jag logga in imorgon kväll.

Svar på tråden ADHD särskolan eller inte?