• Joico

Vad är det för djur som invaderar balkongen??

Vi upptäckte idag ett litet djur under en kudde på balkongen.. några timmar senare var det 7st precis innanför balkongdörren och i gardinen. UÄK! Vi har aldrig sett djuret förut och funderar nu på vad det är för snusk och vad dom har för uppgift någon som har någon aning?

www.familjeliv.se/hem/annnan/gallery/phpdw8lbc.jpg

• Svar på tråden Vad är det för djur som invaderar balkongen??
  • HellviHumle

Nyckelpigelarver! Var rädd om dem. Släpp ut dem till nå'n bladluskoloni.

• OMWF
    HellviHumle skrev 2009-07-02 01:11:14 följande:
    Nyckelpigelarver! Var rädd om dem. Släpp ut dem till nå'n bladluskoloni.
    Nyckelpigelarver? Verkligen? I had no idea.
  • HellviHumle
    OMWF skrev 2009-07-02 01:13:00 följande:
    Nyckelpigelarver? Verkligen? I had no idea.
    Jaa, de liknar ju inte sina päron direkt.
  • OMWF
    HellviHumle skrev 2009-07-02 01:14:59 följande:
    Jaa, de liknar ju inte sina päron direkt.
    Verkligen inte. Haha jag hade nog någon föreställning om att nyckelpigor bara ploppade upp, lite magiskt så där.
  • HellviHumle
    OMWF skrev 2009-07-02 01:16:30 följande:
    Verkligen inte. Haha jag hade nog någon föreställning om att nyckelpigor bara ploppade upp, lite magiskt så där.
    Glöm det. Det är ägg, larv, puppa som gäller! Ja, och sedan själva nyckelpigan då.
  • roise2

Åh, men är det? Hade jag aldrig kunnat räkna ut!
    Ser de där sakerna lite då och nu. Kul att få veta vad det är för nåt

• OMWF
    HellviHumle skrev 2009-07-02 01:18:33 följande:
    Glöm det. Det är ägg, larv, puppa som gäller! Ja, och sedan själva nyckelpigan då.
    Hmm jo, vilken besvikelse.
  • Joico

Nyckelpigelarver?? Va? *googlar*
    VA TUSAN! Det stämmer ju. Tänkte vara lite elak och fråga vad det var för inkompetent svar, dom ser ju inte ut så men nog fan.. märkligt. En nyckelpiga är ju röd med svarta prickar och rund - och så är ungarna avlånga, svarta med gula ränder. Förklaring?

Men tack så jättemycket för svaret! Jag googlade som en idiot på massa olika saker men fick inte alls upp något vettigt. FL är tamigfan riktigt bra oftast! Vi har satt upp ett myggnät för dörren nu, även om dom blir små söta nyckelpigor så vill man inte gärna ha in dom. Varför har det kommit så många precis nu?

• HellviHumle
    Joico skrev 2009-07-02 10:08:48 följande:
    Nyckelpigelarver?? Va? *googlar* VA TUSAN! Det stämmer ju. Tänkte vara lite elak och fråga vad det var för inkompetent svar, dom ser ju inte ut så men nog fan.. märkligt. En nyckelpiga är ju röd med svarta prickar och rund - och så är ungarna avlånga, svarta med gula ränder. Förklaring? Men tack så jättemycket för svaret! Jag googlade som en idiot på massa olika saker men fick inte alls upp något vettigt. FL är tamigfan riktigt bra oftast! Vi har satt upp ett myggnät för dörren nu, även om dom blir små söta nyckelpigor så vill man inte gärna ha in dom. Varför har det kommit så många precis nu?
    Kanske för att nyckelpigorna förökar sig nu?
    Du kanske har buskar under balkongen. Buskar med bladlöss och annat smått och gott, där de frodats ett tag. Nu letar de efter mer.
  • Joico

Mm, jaa.. jo.. Det är fullt med buskar precis utanför balkongen. Skit.

Vad ska dom IN och göra när buskarna är ute? jaja, insektsnätet borde göra sitt. Tack igen!

HellviHumle skrev 2009-07-02 10:12:01 följande:
    Kanske för att nyckelpigorna förökar sig nu? Du kanske har buskar under balkongen. Buskar med bladlöss och annat smått och gott, där de frodats ett tag. Nu letar de efter mer.
  • HellviHumle
    Joico skrev 2009-07-02 10:16:10 följande:
    Mm, jaa.. jo.. Det är fullt med buskar precis utanför balkongen. Skit. Vad ska dom IN och göra när buskarna är ute? jaja, insektsnätet borde göra sitt. Tack igen!
    Ge dem en karta eller GPS!
    Tippa ut dem över balkongräcket och ner i buskarna igen. Det blir deras första flygtur!
  • Joico

Haha ja får rita upp lite vägpilar och lägga ut några kartor!
    Flygtur? Dom svarta? Men dom har ju inga vingar?

HellviHumle skrev 2009-07-02 10:18:16 följande:
    Ge dem en karta eller GPS!Tippa ut dem över balkongräcket och ner i buskarna igen. Det blir deras första flygtur!
  • HellviHumle
    Joico skrev 2009-07-02 10:19:57 följande:
    Haha ja får rita upp lite vägpilar och lägga ut några kartor! Flygtur? Dom svarta? Men dom har ju inga vingar?
    Nää, jag vet. Men flyga får dem ju ändå.
    Jag hade glatt släppt ner dem till buskarna igen.
  • Joico

Haha ja, dom kan få katapulta iväg. Problemet är att jag HAAATAR äckliga små djur, alla djur egentligen (ja förutom husdjur då. men inte spindlar som husdjur). Då får sambon släppa ut dom! Om dom nu kommer in igen, tanken är ju att dom inte ska men risken finns att dom äcklar sig på balkongen ändå. Igår mosade vi dom :$

HellviHumle skrev 2009-07-02 10:23:58 följande:
    Nää, jag vet. Men flyga får dem ju ändå. Jag hade glatt släppt ner dem till buskarna igen.
  • HellviHumle
    Joico skrev 2009-07-02 10:28:09 följande:
    Haha ja, dom kan få katapulta iväg. Problemet är att jag HAAATAR äckliga små djur, alla djur egentligen (ja förutom husdjur då. men inte spindlar som husdjur). Då får sambon släppa ut dom! Om dom nu kommer in igen, tanken är ju att dom inte ska men risken finns att dom äcklar sig på balkongen ändå. Igår mosade vi dom :$
    Mosa dem är taskigt, tycker jag! Jag skulle gissa att de inte kommer tillbaka, vare sig de är mosade eller ej. Men vissa år är det en fullkomlig invasion av nyckelpigor och larver.
  • Joico

Jaaa men det var ju igår, när vi inte visste vad det var... och efter det köpte vi ju nätet. Vi kunde inte bära ut 7st.. ingen mer mos nu, I promise!

Det verkar vara invasion blöpp

HellviHumle skrev 2009-07-02 10:30:56 följande:
    Mosa dem är taskigt, tycker jag! Jag skulle gissa att de inte kommer tillbaka, vare sig de är mosade eller ej. Men vissa år är det en fullkomlig invasion av nyckelpigor och larver.
  • Joico

Hej igen tänkte bara meddela att inga larver setts till på länge men idag har jag sett tre nyckelpigor. Klart trevligare än larver, men... jaja

Svar på tråden Vad är det för djur som invaderar balkongen??