• Mitka79

    Ni som har kreativa yrken. Vad jobbar ni som/med?

    Puuh har alldrig pluggat efter gymnasiet. Jobbat på fabriker.
    Efter mammaledighet mm så har jag kommit fram till att jag vill inte längre jobba på fabrik.

    Vill få utlopp för min kreativitet!
    Älskar att måla, inreda, dekorera, pyssla, klä om möbler, scrappa, lera, ja skapa med andra ord.

    Men har ingen aning vad jag vill jobba med specifikt. Butik, njae, vill inte jobba de tiderna riktigt kanske, samtidigt som jag älskar inredning o att dekorera.

    Har blivit tillfrågad om jag vill hålla kurs i kort tillverkning då jag pysslar mkt med sånt.
    Man kanske kunde utveckla det mer. Tror det kommer vara en bra grej för mej att göra sen inför framtida arbeten.

    Vill komma ut o skapa, vad ska jag jobba med?;)

  • Svar på tråden Ni som har kreativa yrken. Vad jobbar ni som/med?
  • Mitka79

    ingen med krativa yrken?? hallåå det finns säkert flera där ute;)

  • Tecken

    Det finns ju flera kreativa yrken, men kan du tänka dig att studera? Då finns det ännu mer att välja på.

  • Mitka79

    Nja, eller jo det hade varit kul att studera, men vet inte riktigt vad?!
    Hur 17 tar man reda på vad man vill läsa. Sen vill jag inte heller pendla för långt....

  • Tecken

    Jag hade tänkt föreslå arbetsterapeut eller förskollärare, men båda kräver ju högskolestudier.

  • Puss och Kram

    Jag jobbar med hemsior och bildhantering det är kreativt för mig. Jag är också en Pysslig människa men det är inget jag ser mig kunna jobba med, men här får jag utlopp för min estetiska ådra ändå. Jättekul.

    Har "bara" en ekonomisk examen och halkade in på detta på ett banaskal.

  • Mitka79

    nja inte arbetsterapeut o absolut inte förskollärare, hade mer tänkt mej ngt som jag kan skapa mkt.
    tex hemsidor o bildhantering, låter mycket roligt;)

    har hittat en super utbildning som dekoratör, låter mkt roligt:) meeen den ligger i leksand.... inget stort plus för det.

    ja vi får se vad tiden har att utvisa

  • D med N och A

    En hel del hemsidor och bildhantering här med. Inom e-handel. :) Superkul!

  • Sirling

    Många yrken är ju kreativa, man måste nog vara rätt kreativ både som hjärnkirurg och advokat gissar jag på! Jag har jobbat med en del yrken som är mer konstnärliga, musiker jobbade jag som i några år och nu driver jag en pärlbutik med en del kursverksamhet.

    Kurs i korttillverkning låter trevligt, men jag tror tyvärr du måste utöka den verksamheten på ngt sätt för att kunna leva på den. Kurser är en fin bisyssla till mitt företag, men försäljningen är det jag och mina anställda får ut sin lön från.

  • Mavros

    Jobbar själv på ett konstmuseum, rätt kreativt kan man tycka

    Alla yrken kräver någon form av träning, eller utbildning. Även de kreativa så klart. Själv har jag 5 års universitetsutbildning bakom mig och skulle inte kunna göra det jag gör idag utan den. Kreativitet kan yttra sig på många sett, i alla yrken.

    Man måste inte vara kreativ för att pyssla-man måste inte pyssla för att vara kreativ.

    Du verkar ha problem med avstånd till utbildningar, men det finns mängder av distansutbildningar att välja mellan där all kommunikation sker på nätet. Särskilt inom grafisk formgivning och webbdesign. Så låt inte distansen hindra dig.

  • Bagarberta

    Jag är konditor och det är ju väldigt kreativt! Älskar mitt jobb!
    Utbildning krävs där oxå, men där kan man ju få lärlingsplatser och lite sånt! Dessutom ett yrke med framtidsutsikter!

  • KE S

    Jag har arbetat som ingenjör med stadsbyggnad i 45 år, och har svårt att se ett mer kreativt yrke. Under min tid har jag skapat massor med bostads och industriområden från ett blankt papper till ett inflyttningsklart område. Med all den infrastruktur som hör till. El, tele, vatten, avlopp, vägar med mera. Allt jag har gjort finns kvar i min livstid och mina barn och barnbarns livstid. Man kan komma tillbaka till gamla jobb och se om det blev bra eller inte.
    Vem kan slå detta 

Svar på tråden Ni som har kreativa yrken. Vad jobbar ni som/med?