• L E A

Ganglion i handleden

Har en sådan ganglion i handleden (cysta med ledvätska). Har varit och gjort ultraljud där läkaren bekräftat att det är en sådan jag har.
    Jag har nu börjat få ont av den. Det gör ont oftast på kvällen då jag suttit längre vid datorn eller dom dagar jag varit ute på jobb och kanske kört mycket bil.

Någon som haft ganglion och kan berätta om vad dom gjort med den?! han pratade om att man kunde suga ut ledvätskan men att den rätt snabbt fylls på, man kunde operera bort den men att det fanns risk för att man kunde skada nerverna runt om den. Jag vill bara inte ha så ont, struntar i att det ser så fult ut när den sticker fram bara jag slipper smärtan. Har gått med ett sådant stöd för handleden men det har inte hjälpt

Någon som kan komma med tips på vad jag kan göra

• Svar på tråden Ganglion i handleden
  • Anonym (Jag med!)

Hej TS!

Jag har också ganglion i båda handleder sedan tonåren. Visst sjutton kan det göra ont, men det går över. De kommer och går i skov. Har pratat med adra ganglion-människor och vad jag har förstått, så är operation ingen lyckad väg att gå. Det blir tillfälligt bättre, men ofta kommer det tillbaka och kan tom vara värre än förut.

Bättre att leva med det isåfall. Vet inte exakt hur det uppkommer, för mig verkar det närmast slumpartat, men det finns naturligtvis en koppling till repetativa rörelser och dålig arbetsställning (jag jobbar vid dator hela dagarna och skriver väldigt mycket). Man kan ta en värktablett eller två och vila handleden när det kommer, om det gör väldigt ont. Jag inbillar mig också att motion och rörelse är bra då det ökar blodcirkulationen och transporterar bort slagg och skräp.

En lindrande rörelse, kan vara att gripa med andra handen kring den handled där man har ganglionet och sluta om så att tumme och långfinger möts på handlovens insida. Trycks sedan försiktigt ömsom med tumme och långfinger. Du känner då hur benen och musklerna i handen försiktigt flyttas och liksom masseras lite. För mig kan detta lindra när det gör väldigt ont.

• Anonym

Jag har det på höger handled. Det har blivit bättre efter att jag börjat använda handledsskydd vid styrketräning. Blir det riktigt illa, så brukar jag slå handleden i väggen. Det gör ont, men blir betydligt bättre efteråt. Det var läkaren som sa att man tidigare behandlade med att slå med träklubba, så jag tänkte att jag kan testa min egen variant på det
    Har också funderat på operation, men känner att jag hellre har ett ganglion än en ledskada.

• Rosdraken

Jag fick en fraktur på vänster handled -96 som senare gjorde att ett ganlion började att växa där brottet varit. Nu var mitt ganlion stort (läkaren hade aldrig sett ett större sa han). Men jag fick höra att de kan bli canser om man inte gör något åt dem med.

Gjorde en op vaken med lokalbedövning, som inte gick så bra då röten på ganlionet satt på ett sätt de inte ränkat med så det tog lång tid och de fick avbryta mitt i, de stänger ju av blodet så de fick släppa på det en stund för det blev för jobbigt och det var bland det värsta jag varit med om för bedövningen släppte då.

Eftersom de inte fick bort allt så kom det klart tillbaka ett år senare. Så då blev det en op när jag fick sova och de fick bort allt, det är 5 år sen nu. Jag har ett ärr på handleden som kanske inte är så snyggt men jag har inte ont längre så för mig är det värt det hade fruktansvärt ont kunde inte röra min hand.

• L E A

Tack för era svar!
    Blev voltaren för min del igår kväll så ont som jag hade. Trode hela handen och armen skulle trilla av. Kändes nästan som om armen legat under press å blivit mosad.
    Ska ta kontakt med läkaren för att kolla om det går å göra nått. Mitt kom när jag körde manuellväxlad bil i över 2 år. Jobbade då 10h varje dag med att köra stadskörning. Så jag har en i vänstra fotleden och en i höger hand (kopling/växellåda).

Ont får jag när jag överanstärngt min handled men det går över med värktabletter. Nu har jag tack o lov fått en automatväxlad bild vilket underlättar nått otroligt.
    Läkaren sa att ganglion oftast kommer när man felbelastar en kroppsdel. Ledvätskan leds om fel på nått sätt och bildar sånna bubblor. Dessa ska dock vara helt ofarliga...

Att man kunde få cancer i dom var det inget han pratade om. Jag tode ju innan jag fick bekräftat att det var ganglion att det var cancer. Oftast så gör inte cancerknölarna ont när man trycker på dom, dessa bubblor får en att flyga i taket vid tryck. Men så kan man ju få cancer av allt å inget idag tyvärr

• Hackades

Hej TS!

Har ganglion på ovansidan av båda handlederna och jag vet att det kan göra sååå ont! För något år sedan hade jag bedrövligt ont i det högra och en dag så sprack det! Jag hörde hur det smällde till och sedan hade jag så ont och var helt oförmögen att böja handleden. Men efter någon dag var det bättre och sedan var jag riktigt bra under några veckor. Därefter fyllde det på sig igen och jag genomgick röntgen där läkaren kunde se att det spruckit tidigare. Efter det fick jag en kortisoninjektion hos ortopeden, det börjar nu närma sig ett år sedan och jag har varit mycket mycket bättre efter det. Jag kan fortfarande känna av det ibland men det är verkligen inte jämförbart med innan. Så för mig fungerade den där injektionen mycket bra men det är säkert också beroende på var gangliet sitter.

• L E A
    Hackades skrev 2009-07-02 11:09:13 följande:
    Hej TS!Har ganglion på ovansidan av båda handlederna och jag vet att det kan göra sååå ont! För något år sedan hade jag bedrövligt ont i det högra och en dag så sprack det! Jag hörde hur det smällde till och sedan hade jag så ont och var helt oförmögen att böja handleden. Men efter någon dag var det bättre och sedan var jag riktigt bra under några veckor. Därefter fyllde det på sig igen och jag genomgick röntgen där läkaren kunde se att det spruckit tidigare. Efter det fick jag en kortisoninjektion hos ortopeden, det börjar nu närma sig ett år sedan och jag har varit mycket mycket bättre efter det. Jag kan fortfarande känna av det ibland men det är verkligen inte jämförbart med innan. Så för mig fungerade den där injektionen mycket bra men det är säkert också beroende på var gangliet sitter.
    Oj, jag hade blivit rädd om det skulle spruckit men lättad. Hoppas min också spricker. kan ta bild på den o lägga ut så ni får se hur konstigt min sitter. Det sitter på insidan av höger handled, inte så stor bula men när jag har ont så svullnar den till lite mer och ser då betydligt större ut.

Har ni försökt smörja med zone?!
  • Rosdraken

det gör ont, jag hade en STOR knöl på ovansidan av min handled så för mig gjorde varje rörelse ont kanske var därför de opererade med men som sagt till och med läkaren reagerade över storleken o ganligon är ju vanliga.

Du har ju ont av din så hör med en läkare vad det finns för alternativ för utom op om du nu är tveksam till det. Jag kan bara säga att jag är glad jag operarade bort min men hade ju hemskt ont jämt med.

• absolutiisch

en kompis till mig hade det när vi gick i mellanstadiet tror jag det var...hon opererade bort den och har inte haft några besvär efteråt...

• carita1974

Har en jag med...eller..aa..på bägge handlederna.//C

• lillalingon

Jag har en ganglion jag med på min högra handledsrygg, har haft den ett par år nu, fick den i samband med att jag började jobba som montör! Ibland blir den jätte stor, men då dröjer det inte länge förrän den nästan e borta, men den fylls på lika fort igen =( Har varit hos doktorn med den, där sög dem ut vätskan, va som gele', men de hade dem kunnat stuntat i för de hjälpte inte alls.
    Nu har jag fått problem med den, det började för några dagar sen, då ja masserade den, i hopp om att den kanske skulle "sprängas" för den va rikitgt stor, men nåt gick snett för efter detta, så kan jag knappt torka mig, knäppa av BH:n, ja jag kan knappt göra nåt alls utan att det gör skit ont! Jag kan inte böja handleden som jag kan med den vänstra handen =( Och alvedon hjälper inte, så imorn ringer jag en läkare, för jag kan möjligt jobba med den här smärtan!

Svar på tråden Ganglion i handleden