• mamman i skogen

CP-prinsar och prinsessors skryttråd nr 13

Tråd nr 13!
    Här samlas vi föräldrar till barn med CP-skador eller andra hjärnskador med CP-symptom. Vi delar med oss av våra "vardagliga" problem, såväl som glädjeämnen.
    Den här tråden har blivit oerhört viktig för många. Här får man möta människor i samma situation och ha möjlighet till ett brett kontaktnät där det alltid finns någon som har råd eller svar att ge. Kram till alla underbara kämpar!

Och glöm inte att det finns en mailista på www.kanalen.org   "Föräldrar till barn med cp-diagnos"  ni hittar den om ni söker på maillistor.

WE LOVE CP!!!   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-15 10:06
    Här är länkar till våra andra trådar.

www.familjeliv.se/Forum-11-309/m42816968.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37679973.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-60/m34804299.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-60/m33191279.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-60/m30119846.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-60/m27292809.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-60/m24204991.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-60/m21168463.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-60/m17824795.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-60/m14755963.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-60/m11880072.html

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryttråd nr 13
  • mamman i skogen

Ja så snygg TS blev det ju inte men jag klipte bort lite gamal info och glömde dra ihop tråden jaja skit samma vi har iallfall en tråd att fortsätta i

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • siren

Hittat hit! Ser så bra ut...

♥ Erik 2007 ♥ Alvin 2008 ♥
  • OttarpsLisa

Nu är jag tillbaka efter en veckas stensättning av tomten. 53 kvadrat gårasten och en hel del träningsvärk plus, några fingeravtryck och många plåster minus. Jag har lärt mej blanda bruk (och träffa skottkärran när det är färdigblandat) och lägga sten.

För några dagar sedan fick vi avslag på överklagan av parkeringstillståndet, jag fattar inte riktigt vad det är de inte förstår. Vi kan ju inte köpa anpassad bil om vi inte har tillstånd och jag orkar inte lyfta i och ur Axel hur länge till som helst. Menar dom att jag ska sätta bilen i andra änden av stan bara för att vi kan köra rulle eller vagn dit vi ska?

Igår var vi på OTAB och bestämde nya ortoser, de ska bli pirater på dem säger Axel vi andra kallar det döskallar. OTAB fick behålla ortosskorna han fick till de förra ortoserna, de var utom all räddning efter en månad. Ortoser beräknas hålla ca två månader för oss.

• suz75

Här e jag också

Nu måste jag skriva av mig lite..Fick gå hem fr jobbet idag har sådan fruktansvärd tandvärk, hela huvudet sprängs, men efter ett samtal med Jolinas jurist så har jag ännu mer huvudvärk.

Vi har sök utökade assistanstimmar via kommunen ett tillfälle för vår resa till fjällen och ett tillfälle för move and walk vi fick avslag på båda (M&W fick vi 4 h extra per dag) med dåliga argumentationer. Vår jurist överklagade detta till länsrätten och då får man snällt vänta i ca 6 månader för hoppningsvis. Idag fick jag ett samtal då vi har sökt utökade ass timmar för Bräcke regionhabilitering en flerfunktionsutredning med inr mot kommunikation men där fick vi OXÅ avslag då argumentationen fr LSShandläggaren var att vi tar ut tillfällig föräldrapenning. MEN vad har assistansen med TFP att göra? Det skall vi oxå överklaga och hoppas verkligen att vi får igenom något. Känns riktigt tungt md bara avslag hela tiden, men jag tror det har med all besparing kommunen har på sig. Skall då inte våra barn få leva normalt?

• suz75

ottarps lisa: tråkigt med p-tillståndet, ni får överkalga..

• ulricaa
    OttarpsLisa skrev 2009-07-02 11:26:10 följande:
    För några dagar sedan fick vi avslag på överklagan av parkeringstillståndet, jag fattar inte riktigt vad det är de inte förstår. Vi kan ju inte köpa anpassad bil om vi inte har tillstånd och jag orkar inte lyfta i och ur Axel hur länge till som helst. Menar dom att jag ska sätta bilen i andra änden av stan bara för att vi kan köra rulle eller vagn dit vi ska?
    Jag behövde aldrig överklaga när vi fick avslag. Jag skrev ett brev till nämnden direkt med motiveringar och bilder på hur anpassningen ser ut, och med uppmaningen att nämnden med omedelbar verkan skulle häva tjänstemännens uppenbart felaktiga beslut. Vi fick vårt tillstånd ett par veckor senare.
    Ett tips är att läsa på vad kommunen kräver för att få tillstånd och anpassa texten därefter. Det är ju inte alltid våra egentligen självklara behov stämmer överens med det som kommunen fattar sina beslut efter! 
    Lycka till! 

Förresten, vi hade anpassad bil ca ett halvår innan vi fick tillstånd!
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • OttarpsLisa

Jag är fortfarande lite väl irriterad över avslaget för att kunna göra något konstruktivt men den som vill kan ju läsa motiveringen på ottarpstorp.blogspot.com/

I helgen ska jag ha semester, en tur hemifrån utan barn och man, för att nästa vecka försöka få ordning på våffel och frukostservering på Hästveda marknad.

Med tanke på hur sanslöst, fruktansvärt otrevlig Axel är just nu (om man säger att himlen är blå svarar han NEJ!) så ska det bli otroligt skönt.

suz75 skrev 2009-07-02 12:46:11 följande:
    Det skall vi oxå överklaga och hoppas verkligen att vi får igenom något. Känns riktigt tungt md bara avslag hela tiden, men jag tror det har med all besparing kommunen har på sig. Skall då inte våra barn få leva normalt?
    Men om man går över ett visst antal timmar betalar väl inte kommunen dem utan staten. Iallafall är det så tradigt att inget bara kan flyta på någongång. Visst går det att ha handikappade barn och jag vill ju inte vara utan mina (utom någon gång ibland ;) ) men varför måste man vara juridiskt geni för att få det att gå ihop?
Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryttråd nr 13