• Saza

Åksjuketabletter till 3,5 åring?

Min dotter är 3,5 år och blir väldigt åksjuk.
    Hon klagar nästan på en gång att hon får ont i magen och det kan räcka med 20 minuter så kräks hon.
    Hon kan abslout inte rita, titta i bok eller nåt annat. Resan blir då väldigt tråkig för henne.
    Vi ska åka till Öland i sommar och jag bävar lite inför resan.

Jag har läst att man inte kan ge åksjuketabletter förräns barnet är 5 år. Men finns det inget man kan ge? Nåt som läkare skriver ut?

Tacksam för svar!

Wilma 051013 Milo 080916 /// skumling.blogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-02 10:45
    Kan tillägga att vi vände henne framåt och det blev då lite bättre. Men som sagt, hon mår fortfarande dåligt varje gång vi åker bil.
  • Svar på tråden Åksjuketabletter till 3,5 åring?
  • Tutilure

Vände henne genast tillbaka och kontakta en läkare för att diskutera ev åksjuketabletter.

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • Saza
    Tutilure skrev 2009-07-02 20:38:31 följande:
    Vände henne genast tillbaka och kontakta en läkare för att diskutera ev åksjuketabletter.
    Varför ska jag vända tillbaka henne?
  • Brunello

Håller med, vänd tillbaka, en 3.5-åring har inte fysiken att klara en krock framåtvänd. Ni spelar med ert barns liv, ledsen att låta drastisk men så är det.

Vi har gett åksjuketablett till vårt barn sedan hen var 1.5 år, det går utmärkt, jag kollade med bvc och eftersom hen inte hade några andra åkommor var det inga problem. Vi har gett en kvarts tablett fram tills nu (ca 4 år) då ger vi en halv tablett.

Se till att hon inte är varken mätt eller hungrig och ha massor av "stödmat" att ge under resan, kex, russin och annat. Lär henne att titta ut ofta, ni får hjälpa till att hitta intressanta saker "titta en ko" "titta en lastbil". Se till att det är svalt i bilen och undvik solskydd på hennes sida (svårare att se ut = lättare åksjuk). Ha en spegel så att hon även kan se framåt ibland.

Barn SKA sitta bakåt tills de är MINST 4 år OCH väger 15 kilo.

• Brunello

just, pausa ofta och ha en kräkpåse med något "uppsugningsmaterial" i botten redo.

• Saza

Ok, nu handlade inte frågan om hur hon sitter i bilen utan om åksjuketabletter.
    Tack för svaren iallafall :)

• Brunello
    Saza skrev 2009-07-02 21:43:02 följande:
    Ok, nu handlade inte frågan om hur hon sitter i bilen utan om åksjuketabletter. Tack för svaren iallafall :)
    Du fick väl rätt många råd av mig och om det inte handlade om hur hon satt i bilen skulle det väl inte stått i TS  heller

Titta på jämförelsefilmerna på you tube så lovar jag dig att du vill vända tillbaka sedan, varför ta en så stor och onödig risk helt i onödan när åksjuketabletterna kan hjälpa er
  • tru

i rekomendationerna från bvc står det ca 4 år. inte minst 4 år. fast ts handlade inte om det. vad är det som händer i kroppen exakt den dagen barnet fyller 4 år?

• Brunello
    bzzzz skrev 2009-07-03 08:02:40 följande:
    i rekomendationerna från bvc står det ca 4 år. inte minst 4 år. fast ts handlade inte om det. vad är det som händer i kroppen exakt den dagen barnet fyller 4 år?
    Nej, då står det fel i er broschyr. MINST 4 år är det, dock sålänge det bara är möjlgit. Det är ALLTID säkrare att åka bakåt (även för vuxna) men tyvärr växer ju barnen ur stolen på längden (öronen över kanten).

från NTF:
    "Barn ska åka bakåtvänt så länge som möjligt, helst upp till 5 års ålder. Stolen är urvuxen när barnets huvud sticker upp med en tredjedel ovanför kanten, ungefär i höjd med överkanten på barnets öron, eller när stolens rekommenderade viktgräns har passerats."

"I bältesstol eller på bälteskudde åker barnet framåtvänt. Ett framåtvänt bilbarskydd är dock aktuellt först när barnet inte längre kan åka bakåtvänt och tidigast vid fyra års ålder. "

HÄr syns skillnaden i påfrestning på barnets kropp väldigt bra:

Du ska nog be ditt bvc uppdatera sig lite. Motormännens riksförbund vill dessutom höja viktgränsen till 18 kg eftersom alla stolar på markanden nu klarar det finns det ingen anledning att vända före om inte man har ett extremt långt barn som växt ur på längden.

• Brunello
    bzzzz skrev 2009-07-03 08:02:40 följande:

Självklart händer det inget exakt den dagen barnet fyller 4, det tycker jag var lite provocerande.

Väntar man tills EFTER 4-års dagen kan man vara mer säker på att barnets kropp utvecklats

"Frontalkollision är vanligast och oftast kraftigast. För den som åker framåtvänd blir belastningen på nacken stor. Åker barnet bakåtvänt fördelas kollisionsvåldet över hela barnets bål, bäcken och huvud. Det är den främsta anledningen till att barn bör sitta bakåtvända så länge som möjligt. Om vuxna passagerare kunde åka bakåtvända skulle skaderisken minska även för dem.

Olikheterna i kroppsproportioner mellan barn och vuxna innebär även att tyngdpunkten i ett barns kropp befinner sig högre än hos en vuxen. Detta påverkar kroppsrörelserna vid en olycka och gör att skadorna blir värre hos barnet."  (källa ntf:s hemsida)

• Cecci78
    Brunello skrev 2009-07-03 08:35:41 följande:
    Självklart händer det inget exakt den dagen barnet fyller 4, det tycker jag var lite provocerande.Väntar man tills EFTER 4-års dagen kan man vara mer säker på att barnets kropp utvecklats"Frontalkollision är vanligast och oftast kraftigast. För den som åker framåtvänd blir belastningen på nacken stor. Åker barnet bakåtvänt fördelas kollisionsvåldet över hela barnets bål, bäcken och huvud. Det är den främsta anledningen till att barn bör sitta bakåtvända så länge som möjligt. Om vuxna passagerare kunde åka bakåtvända skulle skaderisken minska även för dem. Olikheterna i kroppsproportioner mellan barn och vuxna innebär även att tyngdpunkten i ett barns kropp befinner sig högre än hos en vuxen. Detta påverkar kroppsrörelserna vid en olycka och gör att skadorna blir värre hos barnet."  (källa ntf:s hemsida)
    ...och NTF rekommenderar att man vänder vid tidigast 4 år men att de gärna sitter bakåt till de är 5
    http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?recid=30998

om barnet ändå mår illa framåtvänt skulle jag vänt tillbaka. vår son har fått postafen för illamående sen han var 1 år, det hjälpte dock inget vidare så vi ger nite det längre, han sitter förstås bakåtvänt men kan hålla i plastpåse eller något att kräkas i själv
  • cissie1

Det kanske redan är försent med sommarens semesterresa men till nästa gång kommer här ett tips: på Apoteket finns sk "seabands", åksjuke/sjösjuke/gravidillamående-armband i frotté. De funkar till vår femåring (lite häftiga dessutom eftersom de är svarta!) som också är åksjuk. I armbandet finns en "knapp" som ska sitta på en precis plats och trycka på någon aukupunkturpunkt. Vi har gjort ett par-tre resor nu utan "magont" och kräks. Kostar ungefär 150:-. Funkar givetvis på vem som helst i familjen, på blåsiga kryssningar också!

• Joico

Jag förstår inte heller.. om det inte är färdriktningen som gör henne dålig, och bakåtvänt är 5 gånger säkrare. Hur kan man då välja att ha henne framåt ändå?

• Saza
    cissie1 skrev 2009-07-20 10:54:09 följande:
    Det kanske redan är försent med sommarens semesterresa men till nästa gång kommer här ett tips: på Apoteket finns sk "seabands", åksjuke/sjösjuke/gravidillamående-armband i frotté. De funkar till vår femåring (lite häftiga dessutom eftersom de är svarta!) som också är åksjuk. I armbandet finns en "knapp" som ska sitta på en precis plats och trycka på någon aukupunkturpunkt. Vi har gjort ett par-tre resor nu utan "magont" och kräks. Kostar ungefär 150:-. Funkar givetvis på vem som helst i familjen, på blåsiga kryssningar också!
    Igår åkte vi och hon kräktes i bilen, trots seaband...
    Ska försöka få tag på en läkare här nere så hon kan få tabletter till hemresan.
    Dock fungerade banden när jag var gravid
  • anassio

min son fick åksjuketabletter utskrivna av bvc läkaren vid 3,5 års ålder

• Saza

Fick ordination över telefon att jag kunde ge henne en halv tablett Postafen.
    Egentligen är en halv från 5 år, men hon blir fyra om några månader och väger som en femåring så jag fick höra att det gick bra.
    Tabletten gjorde underverk! Vi fick en lugn hemresa utan att hon klagade en enda gång

• älskarlivet81

Jag var jätteåksjuk när jag var liten, och fick åksjuketabletter när jag var ganska liten! Annars var det lönlöst för mina föräldrar, för vi kunde inte åka ett kvarter innan jag spydde ner mig.

Svar på tråden Åksjuketabletter till 3,5 åring?