• Anonym

Viktökning pga p-piller?

Jag har under det senste halvåret gått upp en del i vikt (inte jättemycket, men kanske 5-6 kg) och kan för mitt liv inte förstå varför. Har börjar röra på mig mer och tänka på vad jag äter, men fortsätter ändå gå upp.

Min senaste teori är att det kanske har att göra med att jag började äta p-piller (Yasmin) igen för 6 månader sedan, efter en periods uppehåll.

Har någon varit med om liknande?

• Svar på tråden Viktökning pga p-piller?
  • Anonym

Du får ju en hormonomställning i kroppen när du börjar äta piller.. likadant vid en graviditet..

• Anonym

Du går inte upp i vikt av p-pillren, men du kan bli hungrigare och binda mer vatten i kroppen. Vattenvikten kommer att försvinna. P-piller gör det inte heller omöjligt att gå ner i vikt. Jag gick upp 10 kilo när jag började äta Desolett i slutet av 90-talet. Men jag gick ner allt och mer och jag åt fortfarande p-piller då. Har inte haft något problem med vikten sedan dess.

• Anonym

Tack för era svar.

Jag kan inte påstå att jag känner mig hungrigare eller äter mer, men eventuellt kan jag ju ha bundit vatten. Ser man någon skillnad på den typen av viktuppgång och "fettviktuppgång"?

Efter hur länge brukar kroppen balansera sig? Jag har ätit p-piller i massor med år tidigare, men inte märkt något.

• Bobbenn

Yasmin är det p-pillret som driver vätska och ges ofta för att undvika viktuppgång

• Anonym
    Bobbenn skrev 2009-07-02 12:31:00 följande:
    Yasmin är det p-pillret som driver vätska och ges ofta för att undvika viktuppgång
    Men ååå, är det så? Skit också, i så fall förklarar det ju inte min viktuppgång... :(
  • Bobbenn
    Anonym skrev 2009-07-02 12:33:22 följande:
    Men ååå, är det så? Skit också, i så fall förklarar det ju inte min viktuppgång... :(
    Jag äter yasmine för finnar och för att inte gå upp i vikt. Har du pratat med din bm?
  • Anonym
    Bobbenn skrev 2009-07-02 12:42:43 följande:
    Jag äter yasmine för finnar och för att inte gå upp i vikt. Har du pratat med din bm?
    Nej, jag har inte gjort det. De senaste månaderna har jag försökt träna och äta rätt för att gå ner de där nya kilona, men då det inte har gett några resultat så började jag fundera på om det kunde finnas andra orsaker. Så den här p-piller-tanken är helt ny. :)
Svar på tråden Viktökning pga p-piller?