• Bålsta Mia

Glasstårta med PIRAT tema? snälla hjälp mig!!!

Min son är pirat och sjörövare tokig just nu och har nu önskat sig en pirat tårta till kalaset nästa helg..

Men han gillar inte dom vanliga "sockerkakstårtorna" utan är en glass kille. Så min fråga är: hur gör jag en pirat tårta med GLASS????

Ni kunniga bakglada människor därute, hjälp mig!
    vart köper man tex. små piratflaggor?!
    hjälp mig fort tack!!

• Svar på tråden Glasstårta med PIRAT tema? snälla hjälp mig!!!
  • epe

Du kan säkert googla och hitta nåt ställe som säljer piratflaggor.. annars kolla toy´s. När min dotter skulle på ett sjörövarkalas gjorde jag iordning ett häfte med bilder på sjörövare och skatter (att färglägga) och sång + ramsor, som hon gav tillsammans med en bok om pirater...

Piratsång

Mel: What should we do with a drunken sailor
    ( de fyra första raderna)

Vad ska vi göra med andra pirater
    ta alla deras gulddukater
    dom får gå på plankan.
    plocka dom som undulater
    dom får gå på plankan.

mosa dom som ruttna tomater
    dom får gå på plankan.

(- Backyardigans)

Ramsa

Fem sjörövare
    Fem sjörövare sprang runt så de blev yra
    en trilla i, så var där bara fyra.
    Fyra sjörövare ville fast land se
    en klev av skeppet, så var där bara tre
    Tre sjörövare fick på plankan gå
    en föll i vattnet, så var där bara två
    Två sjörövare sa "vi vill bada igen"
    en simma iväg, så var där bara en.
    En sjörövare var på skeppet ensam kvar
    han var rädd för hajar, så han bada´ i ett kar

eller

Sju skönsjungande sjuksköterskor skötte
    sju sjösjuka sjömän på skeppet Shanghai.

och

Sjuhundra stjärnor sken.

• Höströd

Du kanske kan göra en pirat på framsidan eller en Jolly Roger med hjälp av lakrits strössel

• eec82

tänkte med föreslå lakrisströssel men de e nog många barn som inte tycker om. Om barnen får äta godis å så skulle jag nog ha chokladpengar brevid å piratflaggor på. Eller bara göra ett pitatkors i något gott. Behöver ju inte vara svart.

• Laire

Ett piratskepp kanske skulle vara något? Det finns formar att köpa (sockerkaks) men för en gång är ju det lite onödigt. Tina glass litegrann och håll i en lämplig avlång skål/bunke, frys på och ta ut för att karva det till en båt (smalna av fören och aktern). Sedan tar du "chokladkexpinnar" (vad de nu heter) och använder till master samt kanske några waffers eller bruna nonstopps till reling. Legopiratgubbar (tvättade) är bra på som dekoration. Du kan också ha båten på en bricka med kanter så häller du på lite gele som färgats blå (men fort in i kylen så det inte smälter glassen) så har du ett hav.

• Lady Namárië

Du kan ta blå(färgad) glass och bre ut i en långpanna med lagom höga kanter, frysa och stjälpa upp. Det blir havet. sedan fryser du gul(färgad) glass i en liten skål och stjälper upp ovanpå, som en ö i havet. Dekorera med legopirater och en båt.

Hissa seglen! Skruva däcken! Kasta ankan! Borsta tänderna!
  • Bålsta Mia

lakris strössel gillar sonen tyvärr inte...

Tror ni man klarar av att rita en "jolly roger" flagga på glasstårtan? typ med blå pyntgele?
    Någon som vet vart man köper små piratflaggor??

Svar på tråden Glasstårta med PIRAT tema? snälla hjälp mig!!!