• God cares

Västkuströra / sallad - recept?

Jag är på desperat jakt efter ett recept på Västkuströra. Alltså sån där man kan köpa i affär (t.ex Rydbergs, K eller Örneborgs), men utan alla tillsatser som kommer med. Jag har googlat runt massor och hittat två recept som verkar lika, men i dem finns inga champinjoner, som det är i Örneborgs och Rydbergs.

Någon som vet? Eller vet om det ska vara färska/stekta/konserverade champinjoner?

Här är ett av recepten jag hittat:
    "2 hårdkokta ägg
    200 g räkor med skal
    ½ dl äkta majonnäs
    1 dl crème fraiche
    50 g stenbits- eller sikrom
    2 msk hackad dill
    Salt
    Peppar"

• Svar på tråden Västkuströra / sallad - recept?
  • Pappa G

Den varianten jag gör innehåller
    - Räkor, skalade och torra, andel 50%
    - Champinjoner, konserverade och torra, andel 50%
    - Majonäs, andel 60%
    - Gräddfil, andel 30%
    - Vispgrädde, vispad, andel 10%
    - Dill

Räkorna och champinjonerna måste vara torra (ligga på hushållspapper) för annars blir röran blaskig.

• LiindaE

citron borde det oxå vara i

• LiindaE

alltså till receptet i ts

• God cares

Pappa G skrev 2009-07-02 15:59:22 följande:

Den varianten jag gör innehåller - Räkor, skalade och torra, andel 50% - Champinjoner, konserverade och torra, andel 50% - Majonäs, andel 60% - Gräddfil, andel 30% - Vispgrädde, vispad, andel 10% - Dill Räkorna och champinjonerna måste vara torra (ligga på hushållspapper) för annars blir röran blaskig.
    Hur menar du med andel? Jag är lite snurrig :) Det lät som ett bra recept annars!

På ingrediensförteckningen på Örneborgs Västkustsallad står det: Äkta majonäs, champinjoner 23%, räkor 20%, dill, kryddor, E202, E211, citronsyra, E412, E415, E1442
  • Pappa G

I mitt fall blev det ju 200%..
    Jag räknade själva "såsen" som 100% och ingridienserna som 100% också..

Lite citron kan man absolut tillföra, som Liinda E skriver..

• God cares

Pappa G skrev 2009-07-02 17:06:38 följande:

I mitt fall blev det ju 200%.. Jag räknade själva "såsen" som 100% och ingridienserna som 100% också.. Lite citron kan man absolut tillföra, som Liinda E skriver..
    Aha, då förstår jag :-P Men va bra, ska testa detta recept imorgon!
  • Pappa G

Den blir godast om den får stå ett dygn. Precis nygjord får den gärna en majonässmak annars. Använd "salladsmajonäs"

• Pappa G

Den blir godast om den får stå ett dygn. Precis nygjord får den gärna en majonässmak annars. Använd "salladsmajonäs"

• Pappa G

Använd salladsmajonäs om du får tag på. Undvik äkta 80%, och "fettfria" varianter. Eldorados som finns på Hemköp/Willys brukar jag använda.

• God cares

Hrm, jag vill helst inte ha massa tillsatser och sånt utan tänkte göra egen majonäs (aldrig prövat innan). Varför inte äkta 80%, blir smaken mer "majonäsig" då?

• Pappa G

Dels blir den ju väldigt fet, dels måste man använda riktig kvalitétsolja för att inte få med bismaker från oljan. Men det stora problemet tycker jag är att den blir för lös. Man behöver åt förtjockningsmedlen som finns i den fabriksproducerade varianten.

Jag kikade på innehållsförteckningen för Eldorados majonäs, och där verkar förtjockningsmedlen bestå av majs- och vetestärkelse. Acceptabla tillsatser?

Svar på tråden Västkuströra / sallad - recept?