• Florence

Passar en katt som inte äter...

Hej! Jag passar en katt sedan i morse. Kissen hade inte ätit när han kom hit så vi skulle ge honom mat. Men han har bara legat under sängen (han gillar att gömma sig, var inga problem att klappa honom när han var framme en liten stund). Han har alltså inte ätit på hela dagen... Han är en lite tjockis men det kanske inte är så bra om han inte äter och framför allt inte dricker i värmen. När ska jag bli orolig??

Får inte tag på hussen och matten just nu och inte resten av kvällen då de sitter på ett flyg.

• Svar på tråden Passar en katt som inte äter...
  • Buttons

Mina katter äter inte heller särskilt mycket nu när det är så varmt. Det viktigaste är att se till att det finns friskt vatten och att katten äter. De få gånger i mitt liv när någon av mina katter har matvägrat har jag köpt foder anpassat till kattungar och det är svårt för en katt att motstå. Finns i både blöt och torr variant. Finns även tonfisk på burk speciellt anpassad till katter. Däremot bör man vara lite försiktig eftersom det inte är bra att byta foder hur som helst.

• Vinteräpple

Nån dag utan mat är inte farligt, men precis som du säger så är det farligt om han inte dricker. Ställ vatten så att han kommer åt det även om han gömmer sig.
    Min tjocka katt varken åt eller drack när min syster tog hand om honom och han blev till slut väldigt dålig och fick dropp hos veterinär Men låt honom vara ifred ett tag och se, han komemr säkert fram och äter under kvällen/natten när det är mörkt och tyst!

• Buttons

"Det viktigaste är att se till att det finns friskt vatten och att katten äter."

Jag menade givetvis dricker, inte äter. jag har visst också blivit påverkad av värmen...

• Anova

Jag tror att katten är lite stressad över att ha kommit hem till dig och vill helst "känna in sig" hos dig innan han kan börja äta.

Sen kan det ju vara värmen. Jag passar också en katt, han äter inte mycket på dagarna då det är varmt, däremot äter han på nätterna.

• Florence

Tack! Om han inte ätit i morgon så får jag fixa något smarrigt. Det kan ju hända att han äter i natt när det är svalare...

• Florence

Tack för alla svar :) Han är säkert nervös, stackarn....

• lennartsdotter

Det är vanligt att katter slutar äta när de kommit till ett nytt ställe. Han kommer komma igen. Matstrejkar han mer än 2 dygn bör du dock kontakta en veterinär, katter kan bli allvarligt sjuka av längre svält än så.

• NoMercy

Mina verkar inte käka dagtid, men på kvällen kommer dom fram och äter desstom mer. En kombination av värme och nytt ställe. Han kommer säkert fram när han blir sugen.

• Florence

Man blir ju lite nojig när man inte känner katten så bra, tack för alla goda råd, nu känns det lugnare och det är ju som ni säger, skulle han matvägra ett längre tag får man ta tag i det.

• Em00

Han äter när han blir hungrig, och när det blivit svalare =)
    Lycka till!

Svar på tråden Passar en katt som inte äter...