• Lania

Viktuppgång under graviditet

Hej!

Är gravid i v 30. Var hos barnmorskan i måndags på rutinkontroll då barnmorskan tyckte att det nu räckte med att gå upp i vikt. Har totalt gått upp 11 kg!! Har inte varit fet innan graviditeten.

Försöker hur som helst att äta nyttigt nu och motionera dagligen. Men det känns lite omöjligt att inte gå upp i vikt nu. Har trots allt 10 v kvar!

Tycker även det är lite tråkigt att inte kunna njuta av god mat under graviditeten.

Vill höra lite med andra om eran viktuppgång samt vilken v ni är i? Är det någon som vet på ett ungefär hur mkt man går upp i slutet av gravidteten?

Kramar

• Svar på tråden Viktuppgång under graviditet
  • Me and you forever

Men herregud!Så kan hon inte säga.Jag har gått upp 24 kilo å e i vecka 34.Jag gick upp lika mycket med mitt första barn.Jag gick ner allt och mer!Det är individuellt.Bryr dig inte om henne!

• DizNick

Jag gick upp 23 kg. Helt normalt. Visst ska man tänka på vad man äter men inte svälta sig. Barnet behöver ju mest näring i slutet av grav.

• sanne82

Jag är också i vecka 30 och jag har gått upp 10 kilo.
    Min BM sa att det var normalt att ha gått upp så mycket. Jag frågade henne hur många klio man vanligvis går upp när man gått sin fulla graviditet. BM sa att man vanligtvis går upp runt 15-17 klio men att de gärna ser en viktuppgång på runt 13 kilo. Men att det var inget som man skulle bekymra sej om. Viktigast är att man rör på sig i den mån man kan och att man äter sund mat. Mår bra helt enkelt :)

• Maadeleine

Men snygg hur kan hon säga såå??!! Har gått upp 17,4 hitils och är i vecka 35 och min har då inte sagt nått om det, det är väl fasen normalt att gå upp

• Lania

Uhh!!
    Känns verkligen bättre nu med lite svar. Fattar själv inte hur barmorskan kunde säga att jag inte får gå upp mera. Det vore ju helt knas. Har den här veckan uteslutit alla kolhydrater, men kommer att äta som vanligt igen med gott samvete. Ska som Sanne 82 skriver röra på mig i den mån jag kan. Promenerar minst 40 min/dag och simmar 2 ggr/v.

Tack alla för era svar!

• solnamorsa

Hejsan, min barnmorska menade typ oxå att jag var lite överviktig, gått upp 10 kg är i 29+5. Men jag ligger på SF måtten under den nedre og mellankurvan....? normlt?
    vissa säger jag är og kommer bli enorm, vissa tycker inte jag så stor. Är ganska kort 159 cm så klart att man ser mer kompakt ut än dom som är 170 cm. Man känner sig sig ju stor, trodde verkligen att jag skulle träna og köra på, men överanstränger jag mig kan jag knappt gå på kvällen.

Vi kör på tjejer!! så länge vi og barnet mår bra =)

Trevlig sommar

• burehed

Jag va vi vecka 27 och hade gått upp 10kilo när jag va hos min BM oh hon frågade också hur mycke jag åt. Det verkade som det va katastroff, men när man har läst här o på andra ställen så e det rätt så vanligt att folk går upp mycke i vikt. Man får juh kämpa med att gå ner det sedan igen men sålänge jag & mitt barn mår bra så tycker inte jag att det skadar om jag vill trycka i mig lite extra.. eller ?

• Estetare00

Är i vecka 37+6 och har gått upp 7kg.
    Har dock stått still i vikten under ca 6 veckor.
    Kvittar hur mycket jag äter.
    Men jag vet om att barnet i magen växer som den ska och det är ju tur det.

Tycker det är fel av bm att säga att ts inte får gå upp mer.
    Alla går vi upp olika mycket.
    Det kan ju vara vätska som hon har i kroppen och då kvittar det ju om hon äter mindre eller inte.
    Tycker inte du ska lyssna på din bm.
    Ät och njut av att vara gravid!

Lycka till!!

• Mopsan

TS kom ska ja trösta dig. Jag startade på en vikt på 52kg men var mager då. Under grav nr1 + ade jag över 50kg. EnORM! MEN nio mån upp nio mån ner. stannade på typ 55-57kg känndes lagom. grav nr 2 = 35kg+. nu är dottern 1 år och jag väger 60kg så de är några envisa kvar men ingen större katastrof. njut på du av god mat.

Svar på tråden Viktuppgång under graviditet