• Dandelion

När kan man börja ge gröt på kvällen?

Hej

Min lilla son är 4mån. Han har börjat vakna väldigt ofta på nätterna och jag antar att det är för att han är mer hungrig än förut. Jag är helt slut av att behöva vakna varannan (ibland t.o.m. varje timme) för att amma. Han vägrar nappflaska så ersättning och välling är uteslutet. Kan jag börja ge honom gröt? Vad ska man då välja för ngn gröt, några tips? Han brukar äta sitt sista mål innan nattning vid 21:30. Ni som grötmatar, vid vilken tid brukar ni ge kvällsgröten? Och sista frågan: Sover era barn längre när de äter gröt?

Tacksam för svar =)

• Svar på tråden När kan man börja ge gröt på kvällen?
  • Norrskenet

Jag hade det likadant som du när sonen var 5 mån. Fick amma varannan timme dygnet runt o var helt slut. Var på bvc o vägde honom o han gick upp som normalt, men bvc sa att för min egen skulle kunde jag börja ge gröt på kvällen om jag ville. Så då började jag ge gröt på kvällen.

Men har så här i efterhand förstått (han är 7 mån nu) att om han sover hela natten/inte behöver inte ha med gröten att göra, för ibland får han inte det på kvällen av olika orsaker o ändå kan han sova hela natten. Men jag behöver i varje fall inte gå upp varannan timme, utan det blir oftast ingen el en gång o ibland 2-3 ggr natt. Alltså betydligt bättre än innan i alla fall!

Jag ger gröten vid 19-20-tiden, efter det brukar han amma 2 ggr innan han somnar för natten ca kl 21.  Jag ger mild havgregröt som man kan ge från 4 mån.

Gör det som känns bäst för dig!

• Lussekatten87

Hm..Gröten gör inte så att han sover längre..men du kan ju prova!

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria BF 090803 ♥ ¸.?°´¯)
  • Pearl22

Jag började med kvällsgröt till min flicka när hon var 4 månader, efter inrådan av BVC. Jag gav först smakportioner i en vecka ungefär, innan jag började med hela mål. Gav Nestlés mild havregröt från 4 månader. Gav gröten ungefär kl 18 och seda när hon ville kvälla vid 19 så fick hon en flaska ersättning. Det tog nån vecka eller så innan man märkte skillnad, men nog började hon sova längre på nätterna alltid! Från det att jag började ge gröt på kvällen så sov hon till slut hela nätter, 19-06 typ. Numera ger jag gröt på mogonen och håller på att vänja henne vid välling som sista kvällsmål istället.

• Tussilago09

Vi började med gröt som en första smakis när lillen var fyra månader och trappade stegvis upp till en portion (men för det mesta äter han 1,5). Anledningen var att han sov 20-05 och jag ville att han skulle få något stadigare på kvällen än bara ersättning. Rätt snart började han sova annu längre och sover nu 20-08, dock tror jag inte det har med gröten att göra för vid varje månadsbyte tidigare så har han hoppat över ännu ett nattmål. Men tycker det känns bra att han får något som mättar längre på kvällen!

Vi har gett Nestle mild havregröt och nu sista veckan har vi blandat den med nestle havregröt päron/banan...

• jopa

min son började med gröt på kvällen när han var ca 4 ½månad. ioförsig vaknar han bara 1 gång på natten, men det har inte märkts nån skillnad för att att får gröt.
    gröten jag började med var från Semper o hette banangröt som var från 4 månader. tyckte han jättemycket om! lycka till!

• flowerLowa

min son började få gröt till kvällsmat närhan var strax över 4 månader, kanske 4½.. han sover numera från 19-07 ungefär.. vaknar nångång för napp, annars sover han superbra!

(¯`°?.¸♥ ~Älskade AGATON 2009-01-20~♥¸.?°´¯)
Svar på tråden När kan man börja ge gröt på kvällen?