• Angelica77

Hjälp med uträkning av klorhalten i familjepool

Behöver lite hjälp med ett huvudbry gällande vår familjepool på 7000 l.

Dag 1.
    Hällde i vatten.
    Chock klorerade med 105 gr Superklor (rek 150/10m3) = 15*7= 105 gram
    Allt frid o fröjd. Visade helt ok på mätstickan. Något högt dock.

Dag 2.
    Lät det bara vara då klorhalten ju varit något högt.
    Hällde ej i något klor.

Dag 3.
    Visar lågt på stickan.
    Hällde i 42gram klor (rek. 40-60 gr/10m3) = 6*7=42 gram

Visar fortfarande väldigt lågt. Under OK värdet.

Provar klortabletterna istället för pulvret.
    Häller i 5 st á 7 gr. = 35 gram till.

Visar fortfarande lågt.
    Provat flera stickor under dagen.
    Även hällt i sån där bägare o hälla i små provtabletter.

Kan det vara så att värdet sjönk så mkt på kloret då jag inte hällde i nåt alls dag 2 så att ÄNNU MER KLOR BEHÖVS NU???

Är helt novis vad gäller detta och rädd att överdosera något.

Märket på kloret är ÖB:s Blue Pool.

• Svar på tråden Hjälp med uträkning av klorhalten i familjepool
  • Åsa Lund

Har du nån pump så att vattnet blandas runt? Kan det vara olika koncentration i olika skikt i poolen? Jag har ingen aning hur det kan vara med det för jag har ingen pool, men jag kan lite om provtagning...

• Angelica77

Jadå, pump finns! Och vi har sett till att vattnet är ordentligt omblandat då vi tar proverna.

• Åsa Lund

På vilket vattendjup tar ni prov?

• Angelica77

Doppar ner stickan snabbt i vattnet bara. En ca 20 cm ner.
    Det står på burken att den endast ska doppas och omedelbart tas upp igen.

• Grizelda

Ibland blir det fel på stickorna, och då hjälper det inte hur mycket du häller i... Jag kan aldrig tro att du har hällt i för lite klor, snarare tvärtom. Ser vattnet bra ut, hur luktar det? Om det stinker klor riktigt skarpt kan det vara en obalans mellan fritt och bundet klor, men det är bara om det verkligen stinker. I så fall hjälper det ofta med en chockklorering, så att det kommer nytt, fritt klor i poolen. Annars räcker det ofta att hälla i tabletter i rätt mängd, och att hälla i nya innan de gamla är helt upplösta, speciellt nu när det är så varmt. Har du små barn som pinkar i poolen är det bra att chockklorera någon gång i veckan, annars behövs det inte lika ofta. Och, ser vattnet bra ut, så bara se till att det är tillräckligt med klor, och bry dig inte så mycket om stickorna.

• Angelica77

Grizelda: Ok, tack för tipsen!

Vattnet ser bra ut o luktar inget.
    Hur ofta ska man behöva klorera då??
    Sisådär varje/varannan dag?
    Eftersom det är första gången vi har en sån här stor pool är vi inte så kunniga än.
    Och det är ju tack vare stickorna som man har möjlighet att kolla alla värden.

• Angelica77

Testade för övrigt med testtabletter och där man häller poolvattnet i en liten behållare och sen läser av igår.
    PH:t =OK
    Och Kloret var på helt genomskinligt = längst ner på klorskalan.
    Så för mkt klor var det nog inte.

• Grizelda
    Angelica77 skrev 2009-07-03 13:43:53 följande:
    Testade för övrigt med testtabletter och där man häller poolvattnet i en liten behållare och sen läser av igår.PH:t =OKOch Kloret var på helt genomskinligt = längst ner på klorskalan. Så för mkt klor var det nog inte.
    Jag vet flera som upplever att kloret "spökar" lite ibland så att det inte syns på stickorna fast man hällt i. Vet inte riktigt vad det beror på. Nu när det är varmt ser jag till att det finns tabletter varje dag, för varmt vatten äter upp kloret fortare. Blir det svalare går de inte åt lika fort. Har du dem i en behållare så häll i nya när de börjar ta slut, tar du löst klor får du räkna och dosera. PH är också viktigt att kolla, speciellt i början, om det har regnat eller om man slarvat med kloret. Det finns en hel del bra hemsidor att läsa, t ex Folkpool brukar ha bra förklaringar.
  • Angelica77

Men ni tar upp behållaren när barnen/ni badar eller?? När det är klortabletter i.
    Tänkte precis gå ut o dosera med tabletter o låta det ligga i till imorgon.
    Dom tar ju bra mkt längre tid att lösas upp än det lösa.

• Grizelda

Om du har en lös behållare som flyter omkring i poolen hade jag absolut tagit upp den när barnen badar. Själv har jag större pool med fast avlopp, och jag har alltid tabletter som ligger där, men då är de ju "ur vägen" för pillriga fingrar. Det gör inget om tabletterna tar tid att lösa upp, för då blir doseringen jämnare. Låt behållaren ligga i hela tiden, utom när barnen badar, alltså.

Svar på tråden Hjälp med uträkning av klorhalten i familjepool