• Hugo2004

Vill ha tips på god, matig och enkel pastasallad

Ska bjuda mina föräldrar och syskon med familjer på sommarlunch på söndag och tänkte göra det enkelt för mig genom att bjuda på pastasallad med något gott bröd till.
    Skulle därför gärna vilja ha recept på era "favorit-pastasallader".
    Gärna ganska enkla recept då jag inte är någon stjärnkock direkt... :P Sen får de gärna också vara barnvänliga så att småttingarna gillar maten! :)
    Tusen tack på förhand!!

• Svar på tråden Vill ha tips på god, matig och enkel pastasallad
  • Pokergirl

Koka pasta, skölj i kallt vatten så den svalnar. Blanda ihop knorrmix grekisk dressing och blanda med pastan. Ner med det du/ni gillar. Jag brukar hacka ner feta alt vanlig ost, salami, tomater, stekta kalla champinjoner, oliver, röd lök, paprika, ruccola, soltorkade tomater. Blanda ihop och servera med gott bröd. Kan toppas med vitlöksdressing om man vill ha lite mer krämigt.

• Nyfiken gul

en klassisk och god pastasallad.

500 gram fjärilspasta
    200 gram kokta ärtor,majs,paprika (frysta grönsaker)
    ½ kyckling eller 400 gram strimlad skinka
    2 röda lökar

koka pastan enligt kartong, koka dom frysta grönsakerna och låt svalna, hacka löken och rensa kycklingen/strimla skinkan.

låt allting svalna innan det blandas i en stor skål. Serveras med rohde Island-dressing.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Gul13

Vi ska ha pasta sallad med på hundkurs i morron och då blir det kassler, risoni till maken och bulgur till mig, minimajs, tomater utan kärnorna (blir så blaskigt med dem), morötter, broccoli, äpple, gurka, sallad, fetaost och väldigt knaprigt bacon. Har jag pinjenötter så blir det såna i oxå men det visar sig. Och så kall sås/dressing; OLW tacodipp med gräddfil och goda frallor.

• cafébönan

Italiensk salladskrydda från KNORR (kockens) är hemligheten bakom en riktigt god pastasallad!! Men den smakar ganska mkt så man ska inte ta för mkt!!
    Pastan kokar du lagom länge och kyler ner den i iskallt vatten.
    De grönsaker du gillar - tex isberg, gurka, tomat(utan saften, blir bara slibbigt och blött)majs...sen det du gillar att ha i!!
    På mitt café säljer jag en hel del pastasallad, speciellt nu på sommaren..Perfekt mat i värmen ju!!
    Den sorten som går bäst av de 15 olika vi har är med kycklingfilé(eller ta rökt kalkonbröst), feta, oliver, soltorkad tomat och rödlök!!
    Även den med ägg räkor och saftiga stora kräftstjärtar går bra!!
    De flesta barn brukar vilja ha med ost & Skinka.
    Dressingar finns det ju hur mkt som helst, men rhode island är väl en riktig klassiker som de flesta gillar!
    gott och enkelt med ett vanligt brytbröd som även går snabbt att göra!
    LYCKA TILL!!

• cafébönan

ps...om du använder soltorkade tomater...glöm inte hacka eller strimla upp dem i små bitar...finns inget värre än en sallad med hela soltorkade tomater i!! Blärk!

• cafébönan

det ser trevligast ut med fusilli(skruvar)tricolore pasta (röd, grön och vanlig pasta blandad) Med bara "vit" pasta ser det trist och grått ut...tycker jag iaf...hehe! nu ska jag sluta tjata om mina pastasallader!!

• maamje

pastapennor,tomat,gurka,paprika,rödlök,majskorn,kruksallad,bladspenat,smulad fetaost och tärnad kycklingfile som är stekt med salt och curry. Jag brukar servera den med tsatsiki och hembakade rosenbullar. Det ska vi ha till middag idag mums

• MrsSöderbönan

Valfri pasta. Testa gärna Risini (ser ut som ris men är pasta, funkar super i sallader). Koka, skölj och häll i lite olivolja så den inte klibbar.
    Röra på soltorkade tomater (det brukar finnas färdig på burk där de hela soltorkade tomaterna står)
    Cannelonibönor
    Färsk babyspenat
    Avocado
    Tomater
    Fetaost ELLER mozarella, beroende på vad du är sugen på. Fetan smulas och mozarellan delas i småbitar.
    Färsk basilika och oregano (hackas)
    Salt och peppar

Rör ihop allt och smaka av med krämen och kryddorna. Eftersom salladen med hjälp av röran/cremen blir lite "kladdig" behövs ingen dressing.

• MrsSöderbönan
    MrsSöderbönan skrev 2009-07-03 13:58:55 följande:
    Valfri pasta. Testa gärna Risini (ser ut som ris men är pasta, funkar super i sallader). Koka, skölj och häll i lite olivolja så den inte klibbar. Röra på soltorkade tomater (det brukar finnas färdig på burk där de hela soltorkade tomaterna står) Cannelonibönor Färsk babyspenat Avocado Tomater Fetaost ELLER mozarella, beroende på vad du är sugen på. Fetan smulas och mozarellan delas i småbitar. Färsk basilika och oregano (hackas) Salt och peppar Rör ihop allt och smaka av med krämen och kryddorna. Eftersom salladen med hjälp av röran/cremen blir lite "kladdig" behövs ingen dressing.
    Glömde att till denna "bas" kan du servera valfritt "kött". Kycklingfilé, någon god skinka eller rökt kalkon osv (jag tar ofta vanliga smörgåspåläggsskivor som jag skär i strimlor).
  • ImLost

pasta ( brukar ta den 3färgade)

kassler i tärningar

ost i tärningar

lök

äpple i småbitar

majs

blanda : cremefraise med lite majonäs , lite senap , svartpeppar och salt och vitlökspulvet om oma vill !

rör ner röran i salladen så den blir "kladdig "

supergod !!

• Roxx

Koka pasta tex fussili, när det är 5 min kvar häver du i broccolibuketter som du skurit (efter att du sköljt av dom) och låter de koka tillsammans med pastan. Sen låter du vattnet rinna av pastabroccoliblandningen ... Sen har du i tex bitar färsk tomat, bitar soltorkad tomat, färdigkokta kidneybönor (tex gogreens), gröna oliver, fetaost, purjolök eller rödlök och kryddar efter smak med olivolja, vinäger örtsalt, peppar, kapris...

• Gurkan

kokt kall pasta som vänds i lite olja och saltas och peppras
    mozzarella i bitar
    stekta kalla champinjoner (färska)
    ruccola
    hackad basilika
    strimlad inlagd soltorkad tomat
    grillat kycklingbröst i tärningar
    små tomater

och till det bröd och en tzaziki

Kokt kall pasta som vänds i olja och saltas och peppras
    sparris (brukar ta den frusna som jag fräser till och låter svalna)
    knaperstekt bacon i små bitar
    små tomater
    mixad sallad
    morot i tunna stavar
    coh så bröd och en fetaostsås till

Svar på tråden Vill ha tips på god, matig och enkel pastasallad