• Jen nifer

Studera halvtid, rätt till dagis?

Jag sökte 2 kurser som ja länge velat läsa. Och jag kom in. Jätte glad för det. Valt att plugga dom på distans då ja i höst får barn nr 2 också.

Min första går redan på dagis sen 1½ år tillbaka. Min tanke har från början varit att ha storasyster på dagis 15 timmar som gäller för arbetslösa o föräldralediga.

Men vad jag har förstått har man alltså rätt till mer dagis om man studerar samtidigt? Jag ska plugga komux nivå, sammanlagt 200p som alltså ska vara halvtid.

Är halvtid på dagis 20 timmar?
    Egentligen bryr jag mig inte så myckert om dom 5 extra timmarna, de som vore ett stort plus är att ja då kan lägga timmarna hur jag vill under veckan. Och då få bättre tid till att hinna plugga vissa dagar.

Så, vet ni vad som gäller?
    Är 200p halvtid, och är de isf 20 timmar som gäller på dagis?

• Svar på tråden Studera halvtid, rätt till dagis?
  • morriis

Kommer du att ta ut föräldrapenning under tiden som du pluggar?

!!****Helt Fucking Unbelievable Alltså****!!
  • Jen nifer
    morriis skrev 2009-07-03 10:33:33 följande:
    Kommer du att ta ut föräldrapenning under tiden som du pluggar?
    Jag kommer ha grundnivån på föräldrapenningen. Men det är inget hinder sa FK så länge man pluggar på distans o vistas med de barnet man tar ut för.
  • morriis
    Jen nifer skrev 2009-07-03 12:38:47 följande:
    Jag kommer ha grundnivån på föräldrapenningen. Men det är inget hinder sa FK så länge man pluggar på distans o vistas med de barnet man tar ut för.
    Ok. Men om du då räknas som föräldraledig så är det fortfarande de 15 timmarna som räknas tror jag. Det är iaf så för mig nu i sommar
    !!****Helt Fucking Unbelievable Alltså****!!
  • Jen nifer
    morriis skrev 2009-07-03 12:50:10 följande:
    Ok. Men om du då räknas som föräldraledig så är det fortfarande de 15 timmarna som räknas tror jag. Det är iaf så för mig nu i sommar
    Fast jag är studerande samtidigt. Men de kan skilja kommun från kommun va dom har för bestämmelser tror ja. Vad ja kunde få ut på våran kommuns hemsida så är de inte samma regler för dom som kombinerar föräldraledighet med studier/arbete som dom som är föräldralediga fulltid.

Jag ska ringa kommunen nu tänkte ja så ja säkert kan få fram vad som gäller där. Så borde jag ju veta sen. Bara ett virrvarr innan man kommer till rätt person:)
  • Jen nifer

Såklart hade hon gått för dagen :)

• Jen nifer
    http://www.mjolby.se/1108.html

För den som orkar kolla ( info om va som gäller i våran kommun)

Barnomsorg vid  föräldraledighet

Barn 1-5 år till föräldraledig vårdnadshavare har rätt till 15 timmar per vecka i förskola eller i familjedaghem. Gäller hela året, även sommaren. Ansökan lämnas senast fyra månader innan plats önskas. Finns barnet i ordinarie förskoleverksamhet  när vårdnadshavaren blir föräldraledig, behåller  barnet sin plats 15 timmar per vecka, fördelat på 3 timmar per dag. Schemaändring ska lämnas till rektor 2 månader innan beräknad föräldraledighet. Återgång till ordinarie plats sker via schemaändring  4 månader innan återgång till arbete eller studier. (samtidigt lämnas ansökan på syskon till skolkontoret). Måltider. Ingår ej. (från 090801)

Om vårdnadshavare kombinerar föräldraledighet med studier eller arbete gäller ordinarie förskoleplats.   

Ordinarie förskoleplats  

Barn 1-5 år har rätt till barnomsorg i den omfattning som behövs med hänsyn till vårdnadshavarens  förvärvsarbete, studier eller efter barnets särskilda behov med beslut enligt skollagen. Från och med höstterminen det år barnet fyller fyra år har  barnet  rätt att delta i förskolan 15 timmar i veckan under tiden 1 september — 31 maj om förälders arbetstid eller studietid inte uppnår 15 timmar per vecka. Ansökan lämnas senast fyra månader innan plats önskas. Öppettider  06.00 - 18.00. Variationer i öppethållande  kan förekomma , bland annat med hänsyn till barnens närvarotider. Inkomstuppgift ska lämnas vid nyplacering och inkomstförändringar. Schema. Preliminärt schemasnitt ska lämnas vid placeringserbjudandet. Ordinarie schema lämnas vid inskolningen, ändringar lämnas fortlöpande till förskolan/familjedaghemmet. Måltider. Barnet  erhåller måltider i de fall barnet enligt sitt schema är på  förskolan då måltid serveras. Avgift erläggs enligt maxtaxa. Avgiften betalas i förskott och sluträkning kommer efter två månader. Från och med höstterminen det år barnet fyller fyra  år  reduceras avgiften under tiden  1 september — 31 maj, ingen reducering under tiden 1 juni-31 augusti. Uppsägning av plats ska ske 2 månader innan barnet slutar eller övergår till enbart Allmän förskola. Uppsägningen ska vara skriftlig  och underskriven av båda vårdnadshavare. Överflyttning till  annan förskola, ny ansökan skall lämnas in. Plats för kortare tid än 2 månader kan inte erhållas.
    Mollys mamma
  • Jen nifer

Någon som vet om 200p/halvtid berättigar 20 timmar dagistid?

Mollys mamma
  • fruganL

Reglerna är olika för olika kommuner, det finns inget svar som är tillfredsställande.

Det låter dock som det är på min förskola. Där hade du blivit berättigad tid utifrån studietiden plus restid och självklart egna studier.
    Är all studietid på distans och alltså inga lektioner så låter det som att 20 timmar är rimligt, och de tiderna hade du tillsammans med personalen på avdelningen satt ut. Heltid sysselsättning är ju 40 timmar för en vecka, halvtid torde vara 20 timmar.

• Jen nifer
    fruganL skrev 2009-07-04 14:13:44 följande:
    Reglerna är olika för olika kommuner, det finns inget svar som är tillfredsställande.Det låter dock som det är på min förskola. Där hade du blivit berättigad tid utifrån studietiden plus restid och självklart egna studier.Är all studietid på distans och alltså inga lektioner så låter det som att 20 timmar är rimligt, och de tiderna hade du tillsammans med personalen på avdelningen satt ut. Heltid sysselsättning är ju 40 timmar för en vecka, halvtid torde vara 20 timmar.
    Tack för ditt svar :)

Ska prata med kommunen på Måndag så hoppas dom kan ge mig ett rakt svar då. Men då borde de rimligt vara ca 20 timmar som gäller.
    Mollys mamma
  • Mossagti

Jen nifer skrev 2009-07-04 18:34:45 följande:

Tack för ditt svar :) Ska prata med kommunen på Måndag så hoppas dom kan ge mig ett rakt svar då. Men då borde de rimligt vara ca 20 timmar som gäller.
    Fast du har ju redan givit svaret själv i tråden - med länk och allt!

Om du studerar samtidigt som du är föräldraledig gäller reglerna för ordinarie förskoleplats dvs du har rätt till barnomsorg under den tid som dina studier kräver.
  • Jen nifer
    Kommandomamman skrev 2009-07-05 09:16:42 följande:
    Jen nifer skrev 2009-07-04 18:34:45 följande: Fast du har ju redan givit svaret själv i tråden - med länk och allt! Om du studerar samtidigt som du är föräldraledig gäller reglerna för ordinarie förskoleplats dvs du har rätt till barnomsorg under den tid som dina studier kräver.
    nja, fast det jag undrar är om 200p, halvtid på komvux är lika med 20 timmar dagis?
    Mollys mamma
  • Mossagti

Jen nifer skrev 2009-07-05 11:03:49 följande:

nja, fast det jag undrar är om 200p, halvtid på komvux är lika med 20 timmar dagis?
    Det skollagen säger är att du har rätt till barnomsorg under den tid som dina studier kräver. Behöver du 20 timmar i veckan för dina studer har du rätt till det. Behöver du längre tid (dyslexi etc) har du rätt till det.
  • fruganL

Det är omöjligt att säga hur din kommun, ditt rektorsområde och din förskola kommer tolka reglerna. Det finns inget enkelt svar på frågan.
    Det är rimligt att anta att det är ungefär 20 timmar, men...ni för komma överens om något tillsammans.

• Jen nifer
    fruganL skrev 2009-07-05 11:46:40 följande:
    Det är omöjligt att säga hur din kommun, ditt rektorsområde och din förskola kommer tolka reglerna. Det finns inget enkelt svar på frågan.Det är rimligt att anta att det är ungefär 20 timmar, men...ni för komma överens om något tillsammans.
    Ja de är så jag förstått de med, att de är en tolkningsfråga. Så ja hoppas dom kan ge mig bra svar när jag pratar med dom på Måndag. Jag vill ju inte ha mer än 20 timmar iaf, så ja hoppas på det :) Tack för eran hjälp iaf.
    Mollys mamma
  • Laire
    Jen nifer skrev 2009-07-03 12:38:47 följande:
    Men hur mycket FP tar du ut? För tar du ut FP alla vardagar får du inte ha barnet på dagis (eftersom du då inte har rumslig kontakt).

Annars borde det väl vara så att du har rätt till en halvtidsplats om du studerar halvtid.
  • Jen nifer
    Laire skrev 2009-07-06 14:26:07 följande:
    Men hur mycket FP tar du ut? För tar du ut FP alla vardagar får du inte ha barnet på dagis (eftersom du då inte har rumslig kontakt). Annars borde det väl vara så att du har rätt till en halvtidsplats om du studerar halvtid.
    eh va? Ja kommer visst ha rumslig kontakt med det barnet som jag tar ut FP för.
    Det är ju stora syskonet som går på dagis inte bebisen :)

Har iaf pratat med kommunen o dom hade ingen koll direkt, utan sa att ja ska prata med personalen o rektorn på de gällande dagiset så kommer vi överrens tillsammans om hur vi lägger upp schemat.
    Mollys mamma
  • fruganL

På vår förskola skulle det nog varit så att de dagar du tar ut FP har du rätt till tre timmar om dagen för den stora, även om det blir mindre än de 20 timmar du studerar, men vi har inte riktigt samma riktlinjer som du har skrivit upp.

Nåväl, det löser sig säkert alldeles utmärkt!

• Laire
    Jen nifer skrev 2009-07-06 14:55:24 följande:
    eh va? Ja kommer visst ha rumslig kontakt med det barnet som jag tar ut FP för.Det är ju stora syskonet som går på dagis inte bebisen :)Har iaf pratat med kommunen o dom hade ingen koll direkt, utan sa att ja ska prata med personalen o rektorn på de gällande dagiset så kommer vi överrens tillsammans om hur vi lägger upp schemat.
    Ursäkta TS! Jag läste tråden medan jag klädde på mig ytterkläderna och sonen ropade i barnvagnen (varför man nu ska försöka läsa och svara i trådar då är ju egentligen puckat )
  • Jen nifer
    Laire skrev 2009-07-06 21:41:44 följande:
    Ursäkta TS! Jag läste tråden medan jag klädde på mig ytterkläderna och sonen ropade i barnvagnen (varför man nu ska försöka läsa och svara i trådar då är ju egentligen puckat )
    hehe förstod att du hade virrat ihop de lite :D
    Mollys mamma
Svar på tråden Studera halvtid, rätt till dagis?