• Lillfjompa

Majskrokar.

Snälla hjälp mig att reda ut detta ..

Alla tjatar om sina majskrokar, när får dom börja äta såna? Vad är det exakt? Och vart finns de att inhandla?

tro inte att jag är helt dum, är bara lite novis :)

• Svar på tråden Majskrokar.
  • SilverEmma

Jag började ge min tjej det samtidigt som smakisar, strax efter hon var fyra månader. Hon älskar dom! Det var BVC som tipsade mig om att ge henne lite såna så att hon får testa konstistensen.

Finns att köpa i de flesta livsmeledsaffärer.

• Cia o krabaten

Innehåller enbart majsmjöl så kör på bara!

• Joje

Majskrokar/majsbågar finns i livsmedelsaffärer, i barnhyllan eller vid snacksen. Det är enbart majs och fett, inget salt eller socker. Går bra att börja med när man börjar med smakisar, dem smälter i munnen så inga tänder behövs heller!

Mina barn älskar dem!!

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • M A L I N

Inte heller jättebra på detta. Vet i allafall att de e gjorda av majs. Smälter i munnen så man ska inte kunna sätta dem i halsen. Finns att köpa bland chipsen i vanlig Ica butik. Vet inte när man får börja, men känner flera stycken som ger sina när de var 4 månader och började med smakportioner.

• Chocolat 80

Min tjejja älskar dem nu när hon är 10 månader, vi testade att ge henne det i samband med smakportioner och det gjorde henne jättehård i magen.. Så tänk bara på att majs är lite stoppande..

• Lillfjompa

Chocolat 80 skrev 2009-07-02 22:23:12 följande:

Min tjejja älskar dem nu när hon är 10 månader, vi testade att ge henne det i samband med smakportioner och det gjorde henne jättehård i magen.. Så tänk bara på att majs är lite stoppande..
    Vi har katrinplommon hemma så vi har botemedel ;D
    Ska testa som smakisar iaf så får vi se vad herrn tycker om det :)
  • Izela

enlig flera bvc mottagningar är innehålsförteckningen vilseledande.. har hört av flera att de innehåller salt och att man hellre ska ge barnet smörgåsrån om man nu verkligen måste ge sitt barn saker att äta på hela tiden, dom är ju inte så billiga i längden heller. Dom står i chipshyllan, tycker dom borde ligga vid naturgodiset om det bara va majsmjöl i.. nej, dom hoppas jag över som smakisar i alla fall.

• Chocolat 80
    Izela skrev 2009-07-03 10:34:36 följande:
    enlig flera bvc mottagningar är innehålsförteckningen vilseledande.. har hört av flera att de innehåller salt och att man hellre ska ge barnet smörgåsrån om man nu verkligen måste ge sitt barn saker att äta på hela tiden, dom är ju inte så billiga i längden heller. Dom står i chipshyllan, tycker dom borde ligga vid naturgodiset om det bara va majsmjöl i.. nej, dom hoppas jag över som smakisar i alla fall.
    Inte enligt min BVC kan jag säga.. Nyfiken på hur innehållsförteckningen kan vara vilseledande.. Referens vore trevligt!
  • Sara och Henrik
    Smörgåsrån om något är verkligen inte bra för små barn, då rånen klibbar ihop sig i munnen. Blir en kletig gegga, medans majskrokarna smälter.
    Jag har själv testat ätit/sugit på båda delarna. Majskrok var för mig att föredra.

Salt är det inte i majskrokarna, inte vad jag känner. Ja jag äter dessa själv, ibland gör jag och sambon lyxvarianten genom att doppa majskrokar i vitchoklad då dottern sover.
  • Izela

Chocolat 80 skrev 2009-07-03 13:55:45 följande:

Inte enligt min BVC kan jag säga.. Nyfiken på hur innehållsförteckningen kan vara vilseledande.. Referens vore trevligt!
    referensen är som jag skrev att ett flertal bvc mottagningar säger att innehålsförteckningen är vilseledande.. jag personligen sa inte att den va det, men jag skulle i vilket fall inte ge mitt barn dem eller smörgåsrån.. ser inte poängen med det. om nu majskrokarna skulle innehålla saker som inte står kan väl de inte vara första gången det händer, har ju varit skriverier om sånt tidigaare.
  • Ia 70

Vår dotter är två år o älskar fortfarande Majskrokar Började nog när hon var omkring 8 månader, kanon för att ibland underhålla henne medans hon väntar på ex mat eller annat då hon blir otålig. På bilresan till Sebien var de överlägset som snacks då de är stora, lätta att greppa och smälter (sätter inte i halsen)

Barn födda 96/07 och blivande trebarnsmamma: BF 7 sept-09
  • Catbride

Orsaken till att vårt BVC förelog smörgåsrån var att dessa innehåller gluten - vilket inte majskrokarna gör, och att det är bra för barnens magar att "vänja sig" vid gluten.
    Min son har inte smakat smörgåsrån än, men väl majskrokarna som han gillar starkt. Känns som om rånen lättare skulle hamna i halsen faktiskt.

På mitt ICA så står majskrokarna bredvid barnmaten.

• Lillfjompa

Köpte majskrokar idag, men vart lite smånervig till en början.. Han biter bort små bitar .. Är så himla rädd att han ska sätta i halsen då jag själv har satt i halsen när jag var mindre.

Men smakade själv, och de smälte faktiskt. Men är ändå nervös att låta honom hålla i en egen majskrok.. Ska jag låta honom få hållas? Eller jag ska jag sitta o hålla i den sjlv medans han äter?

• Chocolat 80
    referensen är som jag skrev att ett flertal bvc mottagningar säger att innehålsförteckningen är vilseledande.. jag personligen sa inte att den va det, men jag skulle i vilket fall inte ge mitt barn dem eller smörgåsrån.. ser inte poängen med det. om nu majskrokarna skulle innehålla saker som inte står kan väl de inte vara första gången det händer, har ju varit skriverier om sånt tidigaare.
    Jovisst, men det finns ju även flertalet BVC som förespråkar dem. Poängen med att jag ger min tjejja det är att hon har j*gt svårt för bitar i mat och med dem kan hon öva sig lite. Dock inte så att hon får massor varje dag, men då och då
  • Chocolat 80
    Lillfjompa skrev 2009-07-03 22:17:56 följande:
    Köpte majskrokar idag, men vart lite smånervig till en början.. Han biter bort små bitar .. Är så himla rädd att han ska sätta i halsen då jag själv har satt i halsen när jag var mindre.Men smakade själv, och de smälte faktiskt. Men är ändå nervös att låta honom hålla i en egen majskrok.. Ska jag låta honom få hållas? Eller jag ska jag sitta o hålla i den sjlv medans han äter?
    Sätta i halsen kan ju hända, men han lär inte kvävas av dem då de smälter. Men om det känns bättre för dig så bryt av och ge honom lagom bitar själv och sen när du känner dig säkrare så kan du ge honom en hel.
    Men som sagt, det är mest för din skull isf tror jag
  • Lillfjompa

Chocolat 80 skrev 2009-07-03 23:22:29 följande:

Sätta i halsen kan ju hända, men han lär inte kvävas av dem då de smälter. Men om det känns bättre för dig så bryt av och ge honom lagom bitar själv och sen när du känner dig säkrare så kan du ge honom en hel. Men som sagt, det är mest för din skull isf tror jag
    Tror det också, jag vet flera som gett redan vid 4 månaders ålder. Så det är nog bara min lilla hjärna som går på högvavr när det gälelr såna saker.

Tack för det lilla men hjälpbara tipset om små bitar.
    Ibland tänker jag ite längre än näsan räcker ;D
  • Dollars matte

De innehåller INTE salt!
    "Produkten innehåller endast majsens naturliga socker och fett utan tillsats av salt eller andra konserverings- eller tillsatsmedel."   www.majskrokar.se
    Om företaget ljög om innehållet skulle de inte ha blivit så långvariga på marknaden, de har ju ändå funnits i Sverige sen 2005 (och i Finland sen 1994).

Varför skulle i så fall smörgåsrån vara bättre, som definitivt innehåller salt (och  diverse andra ingredienser) då det står i innehållsförteckningen?

Internet är roligare än text-tv
Svar på tråden Majskrokar.