Majskrokar.
Snälla hjälp mig att reda ut detta ..
Alla tjatar om sina majskrokar, när får dom börja äta såna? Vad är det exakt? Och vart finns de att inhandla?
tro inte att jag är helt dum, är bara lite novis :)
Snälla hjälp mig att reda ut detta ..
Alla tjatar om sina majskrokar, när får dom börja äta såna? Vad är det exakt? Och vart finns de att inhandla?
tro inte att jag är helt dum, är bara lite novis :)
Jag började ge min tjej det samtidigt som smakisar, strax efter hon var fyra månader. Hon älskar dom! Det var BVC som tipsade mig om att ge henne lite såna så att hon får testa konstistensen.
Finns att köpa i de flesta livsmeledsaffärer.
Innehåller enbart majsmjöl så kör på bara!
Majskrokar/majsbågar finns i livsmedelsaffärer, i barnhyllan eller vid snacksen. Det är enbart majs och fett, inget salt eller socker. Går bra att börja med när man börjar med smakisar, dem smälter i munnen så inga tänder behövs heller!
Mina barn älskar dem!!
Inte heller jättebra på detta. Vet i allafall att de e gjorda av majs. Smälter i munnen så man ska inte kunna sätta dem i halsen. Finns att köpa bland chipsen i vanlig Ica butik. Vet inte när man får börja, men känner flera stycken som ger sina när de var 4 månader och började med smakportioner.
Tack för tipsen, ska bege mig till Ica det första jag gör imorrn :)
Min tjejja älskar dem nu när hon är 10 månader, vi testade att ge henne det i samband med smakportioner och det gjorde henne jättehård i magen.. Så tänk bara på att majs är lite stoppande..
Chocolat 80 skrev 2009-07-02 22:23:12 följande:
enlig flera bvc mottagningar är innehålsförteckningen vilseledande.. har hört av flera att de innehåller salt och att man hellre ska ge barnet smörgåsrån om man nu verkligen måste ge sitt barn saker att äta på hela tiden, dom är ju inte så billiga i längden heller. Dom står i chipshyllan, tycker dom borde ligga vid naturgodiset om det bara va majsmjöl i.. nej, dom hoppas jag över som smakisar i alla fall.
Chocolat 80 skrev 2009-07-03 13:55:45 följande:
Vår dotter är två år o älskar fortfarande Majskrokar
Började nog när hon var omkring 8 månader, kanon för att ibland underhålla henne medans hon väntar på ex mat eller annat då hon blir otålig. På bilresan till Sebien var de överlägset som snacks då de är stora, lätta att greppa och smälter (sätter inte i halsen)
Orsaken till att vårt BVC förelog smörgåsrån var att dessa innehåller gluten - vilket inte majskrokarna gör, och att det är bra för barnens magar att "vänja sig" vid gluten.
Min son har inte smakat smörgåsrån än, men väl majskrokarna som han gillar starkt. Känns som om rånen lättare skulle hamna i halsen faktiskt.
På mitt ICA så står majskrokarna bredvid barnmaten.
Köpte majskrokar idag, men vart lite smånervig till en början.. Han biter bort små bitar .. Är så himla rädd att han ska sätta i halsen då jag själv har satt i halsen när jag var mindre.
Men smakade själv, och de smälte faktiskt. Men är ändå nervös att låta honom hålla i en egen majskrok.. Ska jag låta honom få hållas? Eller jag ska jag sitta o hålla i den sjlv medans han äter?
Chocolat 80 skrev 2009-07-03 23:22:29 följande:
De innehåller INTE salt!
"Produkten innehåller endast majsens naturliga socker och fett utan tillsats av salt eller andra konserverings- eller tillsatsmedel." www.majskrokar.se
Om företaget ljög om innehållet skulle de inte ha blivit så långvariga på marknaden, de har ju ändå funnits i Sverige sen 2005 (och i Finland sen 1994).
Varför skulle i så fall smörgåsrån vara bättre, som definitivt innehåller salt (och diverse andra ingredienser) då det står i innehållsförteckningen?