• Jaramla

bagageregler med charter apollo/sas? nån som rest nyss o vill berätta?

Hej!

Om 10 dagar åker vi till tunisien från landvetter/göteborg. Vi flyger charter med Apollo. Jag var inne o kollade på deras sida o där hittar jag info om att vi får ta med max 20 kg var inklusive handbagage på 5 kg! det är ju ingenting! och jag hittar ingenting om spädbarn?
    förra året när vi flög så fick spädbarnet ta med sig 10 egna kilo + barnvagn. på sas charters (det är sas som flyger planet) hemsida finns fortfarande den informationen.

men vet någon vad som gäller? har någon flugit nyss? var de kinkiga med bagaget eller sa de ingenting?

snälla svara!

• Svar på tråden bagageregler med charter apollo/sas? nån som rest nyss o vill berätta?
  • pärlor08

Vi flög charter med apollo och flög med SAS från Arlanda till Turkiet i juni i år. Det som gällde var 20kg för vuxna inkl. handbagage 5 kg. Barnen ( har tvillingar) fick ta 10 kg var men inget handbagage, dessutom barnvagn utöver detta.

• pärlor08

Tvillingarna är 11 månader, dvs spädbarn.

• Jaramla

åh tusen tack för svar! nu känner jag mig mycket lugnare när sonen (flyger också som spädbarn) får 10 egna kilon!

• Ängelii

När vi flög med SAS (charter) i maj så fick vår lilltjej 1 år inte har något bagage alls. Bara vagnen utöver. Kolla med Apollo vad som gäller alt ring SAS charter och kolla så ni inte behöver betala för övervikten...

• MissR

vi reser med apollo till rhodos i augusti och jag har ringt dit och frågat. Vår dotter (1år) får inte ha någon packning själv, utan hennes kläder, mat mm går under våra kilo. Alltså får vi (2vuxna och 1barn) tillsammans ha 2*15kg incheckat och 2*5kg handbagage, sen går vagnen utöver detta.
    Tjejen på resebyrån gav oss rådet att lägga tex ett blöjpacket i varukorgen på vagnen så slipper vi checka in dom kilona iaf=)

• Jaramla

alltså grejen är att förra året så ändrade de bagagereglerna EFTER att vi hade bokat. jag upptäckte det en dryg vecka innan jag skulle resa o då hade min sambo redan rest ner o fått betala övervikt. jag blev jättearg och dessutom orolig, jag skulle resa själv med vår bebis o alla tusen grejor o jag ringde apollo hundra gånger o var där o bråkade med dom o pratade med huvudkontoret osv osv o till slut fick jag löfte om att ta med de extra kilona. jag var ändå jättenervös när jag kom till flygplatsen att de skulle börja bråka med mig vid incheckningen o hade skrivit ut e-mail på att jag fick men när jag var där så reagerade de inte ens. de checkade in allt, mina kilon o sonens 10 kg utan att säga någonting så då kändes det som att jag bråkat helt i onödan... Nu vet jag liksom inte om jag skall lägga ner energin på att tjata mig till löfte om kilona (det är trots allt oförskämt att jag skall behöva betala 400 kr för att ha mitt barn i mitt knä hela resan o inte ens får ta med ett enda kilo packning till honom när de påstår att barn reser gratis!) eller bara chansa på att det går bra på flygplatsen som förra året.... Vi ska vara borta 3 veckor så det behövs....

är det SAS som flyger ert plan också Miss R?

(en helt annan sak jag undrar är om dom vet på turistorterna att de har så dåliga bagageregler nuförtiden? det gör det ju helt omöjligt att köpa med sig tex vacker keramik hem)

Svar på tråden bagageregler med charter apollo/sas? nån som rest nyss o vill berätta?