• Atamon

Gallstensanfall under graviditet, hur gick det?

Jag har under några veckor haft ont i mellangärdet och trott att det var magkatarr, men så i fredags fick jag så jäkla ont att akuten fick uppsökas, + förlossningen eftersom jag är inne i vecka 28. Diagnosen blev att jag hade gallsten, jag har aldrig haft problem med gallan tidigare men tydligen är det inte en särskilt ovanlig graviditetskomplikation. Hade även ett kortare anfall i måndags natt, som tur var så släppte det rätt fort så jag behövde inte åka in på sjukhuset igen. Har fått kostråd och tid för ultraljud av gallan för att se om det är fler stenar.

Jag är naturligtvis nyfiken på hur det gått för er som haft gallproblem under graviditeten? Fick ni mycket problem och många anfall?höll det i sig efter graviditeten också? Behövde ni operation då?

• Svar på tråden Gallstensanfall under graviditet, hur gick det?
  • tesoj

Min första graviditet fick jag gallstensanfall. Det började i v. 24 och jag fick åka in och ut på förlossningen fram till vecka 32 tror jag det var då jag hade anfall minst 2 gånger i veckan och behövde smärtstillande. I v. 28 satte en läkare in mig på en medicin som heter Ursofalk som spjälkar sönder gallstenar om jag förstått det hela rätt och efter det blev det färre och färre anfall. Fick även värktabletter och suppar som jag kunde ta hemma för att slippa åka in när jag fick anfallen. 9 månader efter förlossningen opererade jag bort gallan för att slippa vara med om samma sak igen. Hade inga bekymmer med gallan före graviditeten och ej heller efter, slutade ta ursofalk när barnet föddes.

• Atamon

Tack för svar! Men vad jobbigt för dig att få så många anfall, det gjorde ju rejält ont och inget positivt kom utav det hela heller. Men bra ändå att höra att besvären upphörde igen efteråt
    Var det något mer du reagerade på än det vanliga som rekommenderas att man ska undvika i matväg? (alltså äpplen, päron, gurka, vindruvor, stekt/grillad mat, fet mat och ägg)

• tesoj

Det spelade ingen roll vad jag åt tyckte jag, så jag undvek inget till slut i alla fall. Testade att utesluta all mat som sägs kunna framkalla gallstensanfall, men jag fick anfall i alla fall så därför åt jag det jag var sugen på.
    Jo det gjorde riktigt ont, bland det värsta jag varit med om och det var otäckt första gångerna innan de visste vad det var. Jag kräktes nästan varje gång jag fick ett anfall vilket inte var så kul. De första anfallen gick över av sig själv, men efter någon vecka blev jag inlagd några dagar av och till för att få smärtstillande sprutor och dropp då jag inte ville äta så mycket pga illamåendet.

Hoppas du klarar dig från fler anfall.

• Tanis82

Fick gallsten i vecka 28 opererades 2005, 1½år  efter min son föddes och har inte haft några besvär alls nu.
    Jag fick anfall av marie kex, nybakat matbröd/kaffebröd, äpplen, ärtor, stekt fläsk, lök och poå vissa såser. Nu kan jag äta allt men är fortfarande försiktig med äpplen speciellt gröna!!

• Atamon

Tesoj: ja, det var otäckt innan man visste vad det var, för det var verkligen smärta, och först blir man ju orolig för att det skulle vara något med fel med barnet/graviditeten.

Tanis82: Tack för svar. Själv så tror jag att jag reagerar på vanlig mjölk och bröd.

• rudbeckia

Här är en till som är gravid och har haft gallstensanfall. Är i vecka 37 nu och har haft 5 anfall så här långt fast det senaste var i vecka 22 som tur väl är. Jag har lyckats hålla borta anfallen med strikt diet, så lite fett som det bara går, inga ägg, äpple, päron, rabarber, gurka, paprika, choklad osv. När det var som värst levde jag på kokt fisk, fiskbullar, kokt potatis, pasta, fil och flingor.
    Jag har Spasmofen suppar eller Papaverin tabletter att ta till om jag får ett anfall. Voltaren får man inte ta de första 3 månaderna och de sista 3 månaderna pga risk för skador på barnet. Mitt problem är att jag inte tål morfinpreparat ex Spasmofen, Ketogan osv så jag försöker undvika de så länge det går. Jag får kräksjukan av morfin i ca ett dygn men det kan det vara värt istället för att krypa på väggarna i något dygn av gallstensanfallen.

• JessicaochMarkus

jag har svåra gallstensanfall.. men fick reda på det när jag inte var gravid, det är bara ägg jag reagerar på, så jag håller mig undan det så gott jag kan,

skulle jag drabbas, åker jag in till akuten för att få något mildare än diklofrnak som jag annars brukar ha hemma.

Men jag vill verkligen inte drabbas när jag är gravids, klarar knappt av det när jag inte är gravid, det gör så jäkla önt, spyr hela tiden, har tom spytt så jag har spytt blod, alltså magsäcken har fått sår, pga allt.

• lillamy68

Jag hade mitt första gallstensanfall i mitten på min tredje graviditet. Innan dottern var född hann jag med ett par anfall till. Hoppades att besvären skulle ge med sig efter graviditeten, men det gjorde dom inte.
    Nu är det ca. 1,5 år sen min första känning och skall operera bort gallblåsan efter en vecka. Just nu mår jag inte så bra, har nästan dagligen känningar av gallan, nån medicin hjälper ej längre och jag vågar knappt äta nånting längre. Ultraljudet visade att jag har en "handfull" med stenar i gallblåsan. Skall bli skönt att bli av med eländet och jag hoppas jag slipper problem efteråt.

• Atamon

Jahapp. Så har jag varit och gjort ultraljud på gallan idag och röntgenläkaren rapporterade glatt att här kommer det att bli fler anfall...
    Minst nio stycken stenar av storleken ca 0,5 cm konstaterade han lite snabbt. Så vi får väl se hur det går resten av graviditeten, men han tyckte att det skulle bli operation sedan.

Svar på tråden Gallstensanfall under graviditet, hur gick det?