• maica75

Hur viktig är vaccination mot pneumokocker?

En vän har tipsat mig om detta och sa att det är viktigt. Jag frågade BM om det och hon sa att det kan man göra om man vill mot en kostnad, och hon gav mig lite papper om det.
    Men sambon vill inte vaccinera sonen, han vill inte att vi ska ge honom många sprutor. Han sa att om det är viktigt så har BM redan rekommenderat eller det skulle ingå i vaccineringprogrammet.

Hur är det med era barn? Har de fått denna vaccination? Hur vanligt är det att ett barn kan bli sjuk t.ex lunginflamation, blodförgivning . . . .?

• Svar på tråden Hur viktig är vaccination mot pneumokocker?
  • Birgitta L

Svar till maica75:

Lunginflammation är tyvärr inte helt ovanligt. Blodförgiftning däremot är väl lite mer sällsynt. Det är på förslag och under behandling att vaccinet ska ingå i det allmänna vaccinationsprogrammet, så det kommer men kan ta tid. I Stockholms läns landsting får dock redan nu alla barn födda efter 1 juli 2007 kostnadsfritt vaccin mot pneumokocker.

• Hanna36

Mitt sista barn har fått den sprutan, för nu ingår den i vaccinationsprogrammet här.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • ebbebulan

Vi har valt att ge till sonen som är född i april 08, en av anledningarna är för att ge honom samma skydd som alla barn födda från sept 08, då det ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet.

♥ min älskade bula, ebbe 080424 ♥ www.fruganjansson.blogspot.com/
  • CarolinW

Tror det ingår i det allmänna vaccinations programmet större delar utav sverige...jag fick dock betala det han föddes 1 år innan det gick igenom här i skåne, men det är det värt.

Min son fick lunginflammation när han var 5 månader, det värsta jag har varit med om! Min stackars kille bara låg där i sängen och orkade inte äta lr någonting, fick sond matas och hade bandage över hela armen! Dom stack honom överallt för att kolla så det inte var RS-viruset m.m. Det är inget man vill uppleva men sen så ska det även skydda mot hjärnhinneinflammation om jag inte minns helt fel. Jag anser att det man kan skydda de små emot ska man göra. Kan ju fortfarande bli sjuk men kanske inte alls så mycket som h*n kunde blivit. Sprutorna går ju fort att ge och min lilla kille har bara varit ledsen när de stuckit honom sen så har det gått över lika fort.

Läs om det här prevenar.se/(S(ztbuxpngrwqr3p55l34wcg45))/Default.aspx

• Anne69

Jag tyckte det var så viktigt att jag bekostade det själv till mitt första barn. Till andra barnet ingick det i vaccinationsprogrammet. Socialstyrelsen rekommenderar att man vaccinerar barnen, däremot finns ännu ingen nationell finansiering så på många håll får man ännu betala själv.

Se det så här..... ni kan genom att betala ett par tusen nu förhoppningsvis få ett barn som slipper 20-30 sjukdagar under sin förskoleperiod. Bortsett från att det är bra om barnet slipper vara sjukt så slipper ni lika många vab-dagar. Räkna på vad det kostar och vaccinationen kommer att kännas superbillig!

Beroende på vid vilken ålder man vaccinerar så ger man olika antal sprutor. Jag började vid 2 mån och har gett 4 sprutor. Mer om detta på www.fass.se

• Tuffen

När äldsta sonen var liten fanns inte vaccinationsmöjligheten, men yngsta sonen har fått vaccinet. Yngsta sonen fyller snart 3 år. Vi tvekade inte.

• frk Carlsson

Vi frågade vår BVC-läkare när äldsta dottern var liten, och han sa då att man inte är garanterad att slippa att barnet blir sjukt, det finns så många andra liknande virus osv, så det var på ett ut enligt honom. Vi valde att inte ta sprutan av den anledningen eftersom den kostade 1500 kr. Den finns inte i basutbudet i vårt landsting och jag tror inte vår lilla kommer få den heller. De blir sjuka ändå av att vara på fsk, är det inte förkylningar så är det  magsjuka el höstblåsor el fan och hans moster. Första 2-3 åren på fsk ska ju vara värst, sen ska det ju lägga sig från ca 4 års ålder har jag hört...

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • saris2008

Jag tror inte att barn som tar vaccinet är friskare än andra, däremot skyddar de mot en viss bakterie och virus som kan orsaka bl hjärnhinneinflammatin, lunginflammation eller blodförgiftning. Virus och bakterier finns överallt och det kan man inte och ska man inte helt skydda sig mot om man i övrigt är fullt frisk.

Jag har valt att inte vaccinera mitt barn, dels kostade det då (inte för att pengar spelar roll) dels för att bvc läkare sa att det är få barn som drabbas. Själv vet jag ingen som drabbats. men visst kan de bli dålig....

• Åskan

Min dotter fick det för det ingick i vaccprogrammet. Men min äldste har inte fått det o jag tänker inte ge honom den heller...

Är sån som är lite av en vaccmotstånadare eg.

• Eisa

En väns barn höll på att dö bara för att de sket i den vaccinationen så efter det tvekade jag inte att vaccinera min unge.

• Vimzac

Var precis att det inte ingick i vaccinationsprogrammet för vår son, så vi valde att själva stå för det och ge honom det...Vi ville inte ta risken, då han blev sjuk när han föddes, så vi ville hellre ge honom några extra sprutor än att han skulle bli sjuk igen. För vårt nästa barn som kommer i Augusti så ingår det i vaccinationsprogrammet.

Svar på tråden Hur viktig är vaccination mot pneumokocker?