• Pudelgalning

Saknar kompisar

Har en son på 15 år som mycket sällan umgås med andra ungdomar i hans ålder. Säger själv att han kompisar i skolan men det har endast skett vid några få tillfällen att han har träffat någon på sin fritid. Han har äldre syskon som han vill träffa. Men de tröttnar ibland på honom och vill vara i fred. Han har intressen av olika slag men inget som leder till att han hittar nya kompisar. Sitter mest hemma på sitt rum och spelar spel på datorn. På sommarlovet blir det mer påtagligt eftersom han inte har någon aktivitet under dagen. Finns det andra tonårsföräldrar som upplever liknande problem. Har förut gjort saker med min son men nu vill han inte gärna göra saker tillsammans med mig och isolerar sig allt mer. Tacksam för tips hur andra gör i en sådan här situaton.

• Svar på tråden Saknar kompisar
  • godisälskaren

Ja, visst är det svårt. Har en 13 åring hemma som jag ibland bara vill kasta ut, gör något!!! kan jag tänka. Han sitter också mycket framför datorn vilket verkar vara många tonårsföräldrars "bekymmer". Jag vert faktiskt inte vad man ska göra. Han har kompisar men har inte lusten känns det som, det är så lätt att hamna framför tv´n eller datorn. Inte vill han hitta på något med oss vuxna heller, det är inte kul. Kanske är de bara trötta av alla hormoner som spökar runt i kroppen. Jag vet faktiskt inte. Man kan ju inte tvinga dem att hitta kompisar eller göra något. Jag kommer att prata med min son när han kommer hem (han är bortrest med pappa) om att han inte kan sitta vid datorn hela dagarna, jag kommer inte att acceptera det. Han får ta sig en funderare varje dag vad han ska göra, måste inte hitta på något varje dag men iallafall gå ut en stund och få lite frisk luft. Vet inte riktigt hur man ska göra faktiskt. Vill gärna också ha tips om någon har.

mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • Örnie

Har det alltid varit så? Min son har aldrig haft kompisar, men han har aspberger och föredrar vuxna. I alla fall bor det en hel hög tonårskillar på vår gata som inte umgås med jämnåriga och inte med varandra heller, utan mest är med föräldrarna eller sitter ensamma hemma när de inte är i skolan. Det kanske är väldigt vanligt.

Svar på tråden Saknar kompisar