• Cassiel

Pipmugg eller inte??Sonen är 2,5 år...

Jag har just torkat O´boy från 2x3 meter vägg + golvet då.
    Igår var det juice.
    -`älpa dej mamma?
    - nej tack, sitt still där så torkar mamma upp (...igen).

Konstigt att 1 dl blir en liter när det ligger på golvet?

Vanligtvis får sonen pipmugg eftersom det allt som oftast går såhär. Men på dagis dricker han ur mugg och vi tänker att han måste ju få lära sig hemma med. Vi får ju leva med att torka golvet 3 gånger om dagen (men jag funderar på att helt enkelt ställa in den planerade renoveringen av rummet i fråga).

Men är vi för tidigt ute? Vår son är 2,5 år.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-03 15:29
    Bara för att förtydliga: Vi BÖRJAR inte med glas/mugg nu, utan det har han fått sen 1-år. Inte alltid, men ofta.

Jag betackar mig för bitska inlägg som syftar på att idiotförklara mig. Jag är ingen idiot.

Men spillet som blivit nu har fått oss att bli lite trötta på eländet och gå tillbaka till pipmuggen. Och då funderade vi på om vi är fel ute som får torka varje gång.

Men det är kanske bara en fas för honom som man får genomlida...

• Svar på tråden Pipmugg eller inte??Sonen är 2,5 år...
  • Fillilliam

Vi har börjat med mugg för ca en månad sedan. Och visst får vi torka mjölk från möbler och golv, men jag tror det beror mer på att hon tycker att det är så roligt att dricka ur "riktig" mugg att hon slarvar och leker med den. Nyhetens behag lixom. För hon kan dricka ordentligt när hon vill.

Min dotter fyller två i augusti.

• Cassiel

Ja lite så är det nog lite. Han ska balansera o greja, så när det blir olyckor så blir det ordentliga stänk.

Idag fick han faktiskt sugrör också, för att minimera risken. men det använde bara en liten stund... pipmuggen är för nämligen totalt försvunnen för tillfället.

• Bondfia

Berätta för honom vad du tänkt dig! Att han ska visa hur fint han dricker på förskolan, utan att spilla.
    Men jag brukar ha 1 cm i glaset till att börja med, så blir det mindre att torka...
    (Börja vid ca 10 mån, om ni får fler barn, det brukar funka bättre, då försöker de inte så häftigt...)
    Lycka till!

• solida

Men...eh... NEJ! Det är ju verkligen inte för tidigt, snarare för SENT att börja med glas vid 2,5 års ålder. Förlåt, men ni gör verkligen ert barn en björntjänst genom att hålla kvar vid pipmuggen så länge. Vid ca ett års ålder bör man börja med glas för att munmotoriken ska utvecklas i rätt takt. Jag har ett barn på jobbet (är förskolepedagog) som fortfarande vid 2,5 års ålder dricker ur pipmugg hemma och h*n har väldigt svårt med munmotoriken när det gäller saker som att blåsa i sugrör eller att artikulera vissa ord ordentligt. Det kan bli väldigt stora problem av pipmuggar. Så sluta med den.... för sonens bästa.

• Nifelheim

Ajdå, jag har inga direkta tips på hur man får de att dricka ur mugg/glas när de är så stora, min son började med glas lite före 1årsdagen.
    Men en spontan tanke är att det nog är enklare med glas än mugg (om inte muggen har två öron kanske)
    En mugg med ett öra är ganska svårbalanserad för en liten och ovan hand, det blir i regel mindre spill med glas. Sen är uppmuntran och som Bondfia skrev att försöka få honom att vilja visa sig "duktig" en bra metod. Lycka till

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Cassiel

Tack för tipsen, Bondfia.

Han har fått dricka ur mugg ganska länge, ända sen 1 årsåldern och då med väldigt lite i muggen.

Det gick bra i början, men det kanske är som Fillillam säger, att han slarvar och leker med den nu. Det är nog därför vi gått tillbaka lite till pipmugg för "säkerhets skull " och funderar på om han verkligen är mogen för mugg. Men det kanske är en period man ska igenom helt enkelt :)

• Cassiel

Vad bra Solida!
    Då vet jag att vi är rätt ute då vi började vid ett år...kanon att få en pedagogs syn på det hela!

Då kanske du vet om det bara är en "lekperiod" vi ska igenom?
    Kanske tur att pipmuggen försvann?

• solfrost

jag hällde bara upp lite i glaset när vi började med glas.
    Och var vi borta så vart det pipmugg.
    Det är inte för tidigt att börja nu, vår dricker i glas nu och han har gjort det rätt länge(1år) han är 2½, visst spills det ibland, men här är det mest den stora (9år) som spiller;) träning ger färdighet.

Jag hade väntat med att renovera där ni äter..

• solida
    Cassiel skrev 2009-07-03 08:51:20 följande:
    Vad bra Solida! Då vet jag att vi är rätt ute då vi började vid ett år...kanon att få en pedagogs syn på det hela!Då kanske du vet om det bara är en "lekperiod" vi ska igenom?Kanske tur att pipmuggen försvann?
    Om han inte vant sig vid muggen/glaset ordentligt från början så kanske han leker mer med den nu, för en "lekperiod" ska alla barn igenom och en del har den vid ett år och en del senare.
    Så försök håll ut, ta inte tillbaka pipmuggen utan visa hur man gör och var tålmodiga. Snart kommer han ut kladd-perioden och förstår fördelarna med att dricka ur glas istället.
  • Simben

då kanske jag oxå kan få tips här?..min snart 17 månaders vägrar dricka ur glas/mugg. Om jag ger henne den så viftar hon bara till med hela glaset så det som är i flyger runt i hela köket. hon kan ta den till munnen men vägrar lyfta upp huvudet och sen kastar hon bara iväg med muggen (inte så hon slänger bort den men viftar till så innehållet flyger ut) men när hon dricker ur pipmuggen så lyfter hon på huvudet utan problem och med tanke på att hon inte får i sig en droppe med vanligt glas så kör vi pipmugg fortfarande....tips på hur man ska få henne att fatta och vilka dricka ur vanligt glas?
    hon har en storasyster i nära ålder som dricker vanligt så man tycker ju hon borde vilja..för allt annat härmas hon ju

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
Svar på tråden Pipmugg eller inte??Sonen är 2,5 år...