Komplikationer med gastrikbypass
Jag har kämpat länge med min vikt och börjar nu tillslut fundera på operation men ialla forum är allt så positivt vill gärna hör aom eventuella komplikationer om någon råkat ut för det?
Jag har kämpat länge med min vikt och börjar nu tillslut fundera på operation men ialla forum är allt så positivt vill gärna hör aom eventuella komplikationer om någon råkat ut för det?
Vill varna för vad som hände min syster.
Hon var överviktig. Vägde 130. Gick ner till 95 på egen hand innan op.
Hon gjorde en gastric by-pass, som tur var tog dom inte ur magsäcken, flyttade den bara.
Hon har enorma magsmärtor, kan inte äta normalt, alla vitaminer o mineraler saknas i kroppen. Hon är ett levande spöke.
Hon gjorde op- tre dagar senare började resan till helvetet.
Smärtor, upprepade op för att ge henne ett drägligare liv. Hon går än idag (3 år) med stark morfin. Skall försöka med att operera tillbaka magen nu i höst. Rädda det som räddas kan. Denna komplikation nämns inte på informationsmötet.
Men den är säälsynt också men den finns där.
Hon ångrar att hon inte tog gummibandet i stället. Det hade varit bättre.
Ja nån sådan komplikation har jag aldrig hört talas om hoppas din syster blir bättre. Bandet är kanske att föredra.
Du kan läsa om mina otroligt ovanliga komplikationer på min sida.
Vanligast är ju problem direkt efter open med att det inte läker på utsidan som det ska.
större risk för magsår
att man dumpar dvs känner sig sjuk om man äter för mycket socker, fett etc. Man kan få illamående, hjärtklappning och tom somna.
Att mat fastnar för att man inte tuggar ordentligt. Det gör ont alla kan inte kräkas upp det som jag gör utan får göra gastroskopi och ta bort det.
Brister på vitaminer och mineralet är vanligt så man ska äta extra sådant och gärna kolla upp sig några ggr/år så man kan få starkare medicin om det behövs. Jag har fått extra järndropp och b12 sprutor även järnsprutor ibland.
sen självklart alla komplikationer man kan få av en operation. Jag fick ta propplösare i 1 vecka efter op. Sen hade vi en speciell sak att andas i för att inte få problem med lungorna efter op.
Har en kolega på jobbet som hade Gastric banding, men kräktes dagligen utav att maten inte passerade ner som den skulle och fastnade.. hon betalade då själv för en GBP och har mått mycket bättre.
Hon har dock behövt opereras en gång för tarmvred under en graviditet, detta skall tydligen inte vara ovanligt.
En fördelen med GBP gämfört med GB är att man kan äta allt men mindre, vid GB kan du inte äta fiberrik mat som grönsaker, ris och pasta.. men kakor och sötsaker funkar..
Lycka till!
Jag har en kollega på jobbet vars syster nu ligger på sjukhus med livshotande komplikationer från en sådan operation för två år sedan. Hon har mått bra fram tills för en vecka sedan då hon fick fruktansvärt ont i magen, svimmade av i bilen och fick hämtas av ambulans. Jag vet inte exakt vad som är fel men det är något med att tjocktarmen vridit sig och på något sätt har en bit av tarmen dött samt lossnat från sitt fäste. En vecka senare har hon nu opererats fem gånger och de har fortfarande inte lyckats stänga henne då de inte har fått igång blodflödet och hon har feber trots febernedsättande medel. De har tagit bort delar av tarmen i omgångar och klarar hon sig kommer hon få leva med en stomipåse resten av livet. Hon ligger i respirator som de flera gånger har försökt stänga av men kroppen orkar inte längre stunder utan den och lungorna har varit på väg att kollapsa. Det är så fruktansvärt! Hon har fyra barn
Jag skulle aldrig ta risken med en sådan operation. Visst har hon gått ner i vikt till runt 70 kg, men jag tror knappast varken hon eller hennes omgivning tycker det var värt det i dagsläget.
Anonym (aldrig) skrev 2009-07-03 10:13:36 följande:
tarmvred ett par år efter operationen verkar vara relativt vanlig bland de som genomgått en gastric bypassoperation, kolla på forumet www.viktop.se där huserar folk som genomfört olika viktminskningsoperationer.
FH Mamma skrev 2009-07-03 10:15:46 följande:
Just tarmvred kan ju som sagt drabba vem som helst, och det är väl även det som är den vanligaste komplikationen som jag har uppfattat det. Man har lättare för att få tarmvred när man opererat buken, det är alltså inte bara gbp som ger sådana komplikationer.
Sedan så rekomenderar ju läkarna att man gör en gbp eftersom att det är större risker med att vara gravt överviktig. Detta är ju ingen skönhetsoperation, utan man gör dena operation för att man ska bli en friskare människa och minska riskerna för att dö i förtid eller få andra komplikationer till följd av sin övervikt.
Det är en större risk för komplikationer av att vara överviktig än att göra en gbp.