Rekord i anställningsintervjuer
Hur många intervjuer har ni varit på innan ni fick jobb ? Jag känner en som varit på 32 !!! St och ännu inte fått jobb ? Är det så svårt idag ?
Vad är ert rekord ?
Hur många intervjuer har ni varit på innan ni fick jobb ? Jag känner en som varit på 32 !!! St och ännu inte fått jobb ? Är det så svårt idag ?
Vad är ert rekord ?
Så länge man blir kallad på intervju är det väl bra, även om det tar tid förstås nu mitt i sommaren mitt i en lågkonjunktur.
Värre är det för de som aldrig ens får komma på intervju...
Senast jag sökte jobb blev jag kallad på 12 intervjuer - blev erbjuden ett toppenjobb halvvägs igenom och tackade nej till att ens gå på de övriga.
Visst kan det kännas lite frustrerande med så många intervjuer men ingen anställning - å andra sidan är det väl bara att se det som träning och bli glad att man ändå är såpass attraktiv. Några intervjuer till, så är ju jobbet din kompis!
Att bli kallad på många intervjuer innebär också att man troligen ligger i rätt hårt för att få jobb... så som man bädadr får man ligga
har till dagsdato har jag sökt över 200 jobb sen förra året, och fått komma på.... EN intervjuv... så grattis till att få komma på 32 iaf...
Kan tänka mig att det också beror på vilken branch det är samt vilka jobba man söker. I brist-brancher är ju alltid kvalificerad arbetskraft hett...
Oj, jag vet inte ... jag var på väldigt många ett tag när jag sökte jobb!
Förstaintervjuer kan de kalla ganska många på så så konstigt är det ju inte, på andraintervjun brukar de ju ha två eller tre personer kvar ...
Det är jättebra att gå på många intervjuer, om det inte ger ett jobb så har det gett träning inför det "riktiga" jobbintervjun. Dessutom kände jag att det inte är helt kört för de har ju blivit tillräckligt intresserade för att kalla mig! Så självförtroendet får en uppsving även om de itne vill ha en efter intervjun ![]()
Mitt rekord är en intervju. Annars har jag fått alla jobb jag intervjuats för, vilket är fyra st.
Jag har varit på femtio intervjuer (och gjort drygt 50 ansökningar) utan att få jobb.. Jag är alltså en hejare på att skriva CV, men ingen som träffar mig tycker om mig
.
Ja, men som skrivits...det beror helt på branch ju.
Jag har sökt många sommarjobb och timjobb inom vården, och alla intervjuer jag blivit kallad till har slutat med att jag fått skriva på anställningsbevis (om jag varit intresserad).
Som färdig förskollärare sökte jag vid ett tillfälle åtta jobb, fick sex intervjuer (de andra två hörde av sig senare, men då hade jag redan en tjänst och var inte intresserad) och av de sex blev jag erbjuden två, men jag vet att i alla fall två till skulle erbjudit jobb och de sistnämnda två tackade jag nej till i princip innan jag lämnade intervjun.
Men inom vissa brancher är det ju ett par hundra sökande, där ett tvåsiffrigt antal går till en första intervju, och det egentligen handlar om en plats. Där är ju trycket mycket större än inom de brancher jag sökt och fått jobb.
Så att bara jämföra antalet intervjuer säger ju faktisk inte så mycket. Hade jag gått på 32 förskollärarintervjuer och inte fått något erbjudande så hade jag helt klart inte varit en lämplig kandidat för det yrket alls och borde nog skola om mig med en gång.
32 var mycket om man inte får ett enda av de jobben.
Personen behöver nog inte träna på skriva cv och sånt, det verkar ju vara rätt bra ansökningshandlingar. Däremot borde kanske personen fundera på vad som går galet under intervjun. När det kallas till intervju brukar man ju bara vara typ 2-8 stycken kvar. Statistiskt sett borde personen har fått åtminstone 5-6 stycken av jobben på dessa 32 intervjuer.
Något gör personen fel i intervjusituationen helt uppenbart. kanske för nervös, stammar, slafsigt klädd, ett annan trolig orsak kan ju vara att referenspersonerna inte ger så bra lovord som din komis kanske tror. Din kompis kan ju testa att byta ut referenspersonerna, det är en vanlig anledning till att man inte får jobbet efter ha varit på intervju. Att man får dåliga referenser. Din kompis kanske skulle träna på sitt kroppsspråk, träna in svar på troliga frågor som kommer så att svaren inte blir helt knasiga. Det kan vara något så bagatellartat som att personen har dålig andedräkt eller lukar svett
Något fel är det u. Men personen bör nog ändå se sig som en vinnare, för att för de allra flesdta så får de kämpa sig gula och blå för att överhuvudtaget komma till intervju. Redan där har ju din kompis slagit ut många på vägen liksom.