• Drömmerdrömmar

Ni som haft cystor på äggstock

Jag har en cysta på 3.5 cm i diameter på vänstra äggstocken, och ska på vag. ul på tisdag för att se om läkarn tycker den behöver åtgärdas.

Vad tror ni?
    Hur var det för er?

Jag ska till öland nästa vecka också så jag hoppas inte den behöver tas bort =(
    men det gör ju ont om den spricker.. blä...

• Svar på tråden Ni som haft cystor på äggstock
  • Anonym

Man brukar avvakta om den inte är för stor eller sitter väldigt olämpligt. De brukar gå bort själv. För mig kändes det aldrig något när de sprack.

• Drömmerdrömmar

ok får hoppas på det då!!!

• Bebislängtan82

Mina försvann av sig själva. Har haft cystor många gånger på äggstockarna. Sist var den stor som en golfboll men veckan efter var den borta

Är 2010 vårt år
  • Alfonsmamman

Det är även du som får bestämma om du vill ha den ut. Om du störs av den så pass att du skulle bli hjälpt på ngt vis om man op bort den. Om du tillsammans med läkaren bestämmer att så blir fallet kan jag inte tänka mig att det ens blir under sommaren. Det blir en planerad operation, som ej ses som akut. Räkna med en två mån väntetid beroende på vart du bor så klart. Det görs färre op nu på sommaren också. Så åk du på semester oavsett. Spricker den är det väll bra, då slipper du op. Kan göra ont, men värktabletter borde hjälpa , typ alvedon/ipren. Skulle du få mycket ont, skatta smärtan högt. Då bör du ta dig till sjukhus. Äggstocken kan vrida sig runt sin egen axel just då man har en cysta eller tumör.

Men va lugn du, inget att oroa sig för. Gå på VUL och prata med din läkare.

Lycka till. Har du mer frågor om operation eller annat som rör cystor av olika slag så fråga på.

Kram

• Emma Camilla

Min gick sönder under tiden jag var gravid eller under förlossningen. Gjorde ett ultraljud cirka en månad efter förlossningen och då var cystan borta. Duktig bebis som sparkade sönder cystan ; )

• Drömmerdrömmar

ok tack för alla svar =)

• Zelmilainen

mina cystor visade sig vara endometrios... hade en på 4cm som tryckte emot vänstra äggstocken och en på 2cm som satt i högra äggstocken innan de tog bort dem i höstas... jag har innan dessa tpgs bort haft problem med återkommande cystor. vill inte skrämma upp dig, men spricker den gör det SKITont. gjorde iaf det för mig.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Drömmerdrömmar
    Zelmilainen skrev 2009-07-04 10:36:29 följande:
    mina cystor visade sig vara endometrios... hade en på 4cm som tryckte emot vänstra äggstocken och en på 2cm som satt i högra äggstocken innan de tog bort dem i höstas... jag har innan dessa tpgs bort haft problem med återkommande cystor. vill inte skrämma upp dig, men spricker den gör det SKITont. gjorde iaf det för mig.
    Jag har endometrios ;) diagnotiserad sen dec 06, men inte upptäckt några cystor på äggstockarna förr
  • Drömmerdrömmar

Vet inte hur dem ser om det är en "vanlig" cysta eller en blodcysta även kallad "chokladcysta"

• Rumpetroll

En cysta sprack på mig och shit så ont det gjorde, fatta direkt att det var akuten jag skulle till då jag inte ens kunde gå eller sitta och sedan fick jag bortopererat den.

• Drömmerdrömmar

Hur kan cystan synas om den gått sönder?

• Rumpetroll
    Drömmerdrömmar skrev 2009-07-04 11:30:57 följande:
    Ja du dom kan väl se på ultraljud som dom gjorde på mig. Fast dom såg väl en blödning och sen efter att dom opererat visste dom att det var en cysta som ajg förstod det. Men allt detta skedde när jag bodde i Oslo så man var ju inte riktigt klar med vad som skedde då man inte riktigt kunde språket.
  • Anonym
    Drömmerdrömmar skrev 2009-07-04 11:28:14 följande:
    Vet inte hur dem ser om det är en "vanlig" cysta eller en blodcysta även kallad "chokladcysta"
    Det syns bara via tillhålsoperation. Det är därför det krävs en operation för att kunna diagnostisera endo till 100%. Ultraljud visar inte om det är är blod eller vätska i cystan.
  • Zelmilainen
    Drömmerdrömmar skrev 2009-07-04 11:27:02 följande:
    Jag har endometrios ;) diagnotiserad sen dec 06, men inte upptäckt några cystor på äggstockarna förr
    Drömmerdrömmar skrev 2009-07-04 11:30:57 följande:
    ok, fler med samma diagnos... ibland går cystorna tillbaka av sig själv. då min sprack fick jag akut värk, blev skjutsad till vc och remitterad till sjukhuset där de undersökte mer noggrant. med ul och vul kunde man konstatera att en cysta brustit och börjat blöda, därav mina smärtor.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Drömmerdrömmar
    Zelmilainen skrev 2009-07-04 17:27:20 följande:
    ok, fler med samma diagnos... ibland går cystorna tillbaka av sig själv. då min sprack fick jag akut värk, blev skjutsad till vc och remitterad till sjukhuset där de undersökte mer noggrant. med ul och vul kunde man konstatera att en cysta brustit och börjat blöda, därav mina smärtor.
    ok ok
Svar på tråden Ni som haft cystor på äggstock