• Tyche82

Är lågprismärken sämre? (mat)

Idag åkte jag och en kompis och handlade tillsammans. Vi har tänkt göra det ett tag, när vi pratar matpriser har vi lagt nästan dubbelt så mycket som dom i veckan.
    Vi lever ganska lika och är jämnåriga så vi tycker att vi borde ha ganska snarlika matkostnader.
    Vi satte oss ner och planerade maten tillsammans för veckan som kommer. Vissa saker skulle vi ha som dom inte skulle ha och vice versa men på det stora hela skulle vi handla samma saker.

Vår mat kostade nästan 1300, medan deras kostade knappt 700 kr.
    Det är stor skillnad tycker jag.
    På varorna vi köpt lika kostade vår mat nästan 1000 och deras mat kostade 650 kr.

Jag är förvånad att det är så stor skillnad ändå, jag trodde inte att det skulle vara det.
    Jag köpte mer grönsaker och frukt än vad hon gjorde vilket gjorde att det redan då skiljde över 100 kr.
    Sen köpte hon Euroshopper och ica och det gjorde inte jag. (förutom krossade tomater som vi köper icas).

Nu funderar jag på om vi ska börja köpa lågprismärken. Inte för att vi inte har råd att leva som vi gör nu, men varför lägga ut mer än vi behöver?
    Vi har ätit mat hos våra kompisar och det är alltid god, välsmakande mat.

Att vi inte gjort det hittills beror dels på vana, vi är vana att handla felix istället för ica. Vi vet vad det smakar.
    Sen har jag tänkt att lågprismärkenas mat inte ska vara lika bra, lika nyttigt. Varför vet jag inte, men så har jag tänkt.
    Är lågprismärken sämre ur kostsynpunkt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-03 14:30
    Måste tillägga att vi köper så mycket ekologisk kravmärkt, rättvisemärkt och lokalproducerat som möjligt vilket bidrog med ytterligare lite högre pris på varorna.

• Svar på tråden Är lågprismärken sämre? (mat)
  • Amilie

Vad det gäller euroshopper, ica, eldorado, willys och så vidare så är min erfarenhet att man får prova sig fram. Vissa saker är minst lika bra som de "fina" märkena medans vissa är urdåliga.

Tex så köper jag mycker konserver (krossade tomater, bönor, majs o dyl) från billiga märken men skulle aldrig köpa nån annan ketchup än Heinz. Men jag tror att dte är en smaksak och man får prova sig fram. Men som sagt man kan spara pengar genom att byta märken, inget snack om saken!

• Queen70

Ibland ibland inte. ICAS eget märke håller oerhört god kvalitet. Vad det gäller blöjor väljer jag dem emkom för att de är BÄST.

Euroshopper är blandat. Köper såna saker som tvättmedel, krossade tomater ketchup och sånt från dem. Deras majs är inte så goda som gröna jätten exempelvis, men å andra sidan är icas majskorn godare än gröna jätten. Man får prova sig fram lite. Testa en vara då och då. Generellt är det inte nån påtaglig skillnad mellan billiga och dyra märken. Det högre priset man betalar för "märkesvaror" går ju till största delen till reklam och marknadsföring snarare än till att höja kvalitetn på produkten.

• jennys84

Vissa saker är det stor skillnad på smak och en del billiga märken är godare än dyra. Man lär sig vilka billiga saker man ska hålla sig borta från efter ett tag, men jag tycker att det är onödigt att lägga ut mer pengar på något som smakar precis lika fast det skiljer mycket i pris.

• MeNoLike

eldorodo bomullsrondeller och tacoskal är bra
    euroshoppers potatissallad ÄLSKAR jag

köper även lite coop saker men till största del håller jag mig till "riktiga" märken

• jaghopparhögt

Vissa lågprismärken är ju faktiskt exakt samma vara som den lite dyrare bara att de har olika förpackning. En vän till jobbade förr på ett ställe där de bland annat gjorde en blåbärskaka och den packeterades sen som både willys/eldorado och som ett dyrare dessertmärke. Men det var exakt samma innehåll.

• Kina79

Läs innehållsförteckningen. Ibland innehåller de billiga märken en himla massa vatten och mindre av huvudingrediensen.
    Ibland är det mer tillsatser.

Och ibland smakar det helt olika.

• Queen70

Samma sak gäller en del dammsugare. På förmiddagen gör man billiga dammsugare, på eftermiddagen gör man exakt samma dammsugare men smackar dit ett elektroluxmärke istället och den säljs den till dubbla priset jämfört med förmiddagsdammsugaren.

jaghopparhögt skrev 2009-07-03 14:27:35 följande:
    Vissa lågprismärken är ju faktiskt exakt samma vara som den lite dyrare bara att de har olika förpackning. En vän till jobbade förr på ett ställe där de bland annat gjorde en blåbärskaka och den packeterades sen som både willys/eldorado och som ett dyrare dessertmärke. Men det var exakt samma innehåll.
  • ByggareBob

Jag såg på "Plus" för ngr år sedan och där visades det att Dafgård (tror jag det var, det är ju ngr år sedan) gör Willys köttbullar...

• Morbid Mistress

Det är enormt olika. vissa saker kör vi lågpris andra inte. Exempelvis innehåller euroshoppers pasta mer vetemjöl så den går bort. 100% durumvete innehåller icas pasta så den handlar vi etc. Frysta grönsaker tycker jag inte det är ngn större skillnad på så det köper vi för det mesta euroshopper.

Svar på tråden Är lågprismärken sämre? (mat)