Är lågprismärken sämre? (mat)
Idag åkte jag och en kompis och handlade tillsammans. Vi har tänkt göra det ett tag, när vi pratar matpriser har vi lagt nästan dubbelt så mycket som dom i veckan.
Vi lever ganska lika och är jämnåriga så vi tycker att vi borde ha ganska snarlika matkostnader.
Vi satte oss ner och planerade maten tillsammans för veckan som kommer. Vissa saker skulle vi ha som dom inte skulle ha och vice versa men på det stora hela skulle vi handla samma saker.
Vår mat kostade nästan 1300, medan deras kostade knappt 700 kr.
Det är stor skillnad tycker jag.
På varorna vi köpt lika kostade vår mat nästan 1000 och deras mat kostade 650 kr.
Jag är förvånad att det är så stor skillnad ändå, jag trodde inte att det skulle vara det.
Jag köpte mer grönsaker och frukt än vad hon gjorde vilket gjorde att det redan då skiljde över 100 kr.
Sen köpte hon Euroshopper och ica och det gjorde inte jag. (förutom krossade tomater som vi köper icas).
Nu funderar jag på om vi ska börja köpa lågprismärken. Inte för att vi inte har råd att leva som vi gör nu, men varför lägga ut mer än vi behöver?
Vi har ätit mat hos våra kompisar och det är alltid god, välsmakande mat.
Att vi inte gjort det hittills beror dels på vana, vi är vana att handla felix istället för ica. Vi vet vad det smakar.
Sen har jag tänkt att lågprismärkenas mat inte ska vara lika bra, lika nyttigt. Varför vet jag inte, men så har jag tänkt.
Är lågprismärken sämre ur kostsynpunkt?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-03 14:30
Måste tillägga att vi köper så mycket ekologisk kravmärkt, rättvisemärkt och lokalproducerat som möjligt vilket bidrog med ytterligare lite högre pris på varorna.