• Blossi

Dopler

Hej! Undrar om någon här inne har köpt en dopler som man kan ha hemma och lyssna på hjärtljud? Har det fungerar bra och har det varit värt det? Från vilken vecka har just ni kunnat höra?

• Svar på tråden Dopler
  • LinaåBullen

hjärtljudssensor har jag men ingen dolpe

• Senap

Dopler kan stressa barnet (märks på att det sparkar och försöker komma undan) så jag skulle rekommendera en vanlig hjärtsljudssensor.
    Min BM sa i v21 att det kunde vara svårt att höra hjärtat med doplern men det var inga problem så det är väldigt olika.

• mysiss

Det finns en minidoppler att köpa med det är ju rätt så dyra. Med dessa kan man höra hjärtat slå redan i v18. Men jag har aldrig hörta att det ska stressa barnet.

• Blossi

Det är alltså samma sort ultraljudsvågor som sänds? Såg nämligen en sida som är dansk, där de har en doppler som man ska kunna använda hur ofta som helst och där hjärtljud ska kunna höras från v 11. Kanske ska man bara vänta tills man börjar känna sparkarna istället?

• Bella75

Var hos barnmorskan idag och lyssnade med doppler. (Är i v. 23) Barnet sparkade som bara den under tiden som barnmoskan använde doppler- det gjorde nästan lite ont av sparkarna eller vad det nu var. Var nära att avbryta det hela, men jag lät bli. När jag tog mig ifrån stället kände jag starka sammandragningar. Har svårt att tänka mig att det hela skulle bero på något annat. Nu tror jag inte att det är något farligt för barnet egentligen. Men det blir i varje fall ingen doppler för mig vid nästa besök.

• Blossi

Ojdå! Det kanske påverkar mer än man tror. Har i alla fall inte köpt någon och nu har jag ju börjat känna av bebisen små små rörelser så nu behövs det ändå inte.
    Hoppas att dina sammandragningar inte fortsätter.
    Tack för alla svaren!

Svar på tråden Dopler