• Jennass

Hjälp! Elstötar vid utsättningen :(

Igår slutade jag helt med mina sertralin, en stor dag för mig efter att ha ätit 50 mg i ett halvår ungefär började jag att trappa ner. Trappade sakta ner mina 50 mg i 5 veckor för att minimera risken för återfall av min förlossningsdepression.

Jag MÅR bra, det är ju det huvudsakliga. För mig iallafall. Jag är glad och lycklig och nöjd med mitt liv, motiverad inför min viktnedgång, eftersom medicinerna jag käkat har ställt till med en hyffsat duktig övervikt.

MEN, det finns ett MEN:

Sen några dagar tillbaka har jag börjat få "elektriska stötar" i huvudet och ut i kroppen känns det som, ganska obehaglig känsla. Blir lite yr stundtals också. Hur länge kan man gå så? Kommer det att gå över? Om man har utsättningssymptom, är risken större att behöva börja medicinera igen?

• Svar på tråden Hjälp! Elstötar vid utsättningen :(
  • FH Mamma

jag kan känna det ibland fast jag äter efexor.

Står det att det är utsättningssymptom ? Isåfall skulle du behöva sätta ut medicinen ännu långsammare.
    Eller stå ut med det.

Står det inte med som utsättningssymptom så borde du nog kolla upp det.

• Anonym (zoloft)

Har haft utsättningssymtom från helvetet de senaste tre veckorna... Men jag slutade också med Zoloften under två veckors tid. Skulle egentligen ha bytt till en annan medicin sen men hör o häpna, efter bara några dagar utan Zoloften kändes min depression som bortblåst o den förlamande trättheten försvann. Så jag valde att aldrig börja med den nya! Men som sagt så fick jag hemska utsättningssymtom där just dessa "el-stötar" var de värsta. Har även haft rysningar, svettningar, svindelkänsla, allmän ångest/oro i kroppen, illamående o gråtattacker. Ändå mitt i detta kaos så kände jag att jag mådde bättre psykiskt...konstigt. Så nu är jag utan medicin och det känns helt ok. Kan känna el-stötar någon gång per dag men det blir mindre o mindre. Får väl komma ihåg att det är "nerv"-medicin vi ätit!
    Lycka till med din utsättning!

• Anonym (zoloft)

Hej igen!

Hur går det för dig med utsättningen? Blir det bättre?

Mina symtom blir bara mindre o mindre, vilket är underbart!

Kram på dig!

• Jennass
    Anonym (zoloft) skrev 2009-07-08 11:12:26 följande:
    Hej igen!Hur går det för dig med utsättningen? Blir det bättre?Mina symtom blir bara mindre o mindre, vilket är underbart! Kram på dig!
    hej!!! :)
    Jodå jag är pillerfri nu, utsättningssymptomen är jobbiga, yr, elstötar, trött om dagarna, ostadig och känner mig allmänt seg.. har varit helt utan i 4 dagar nu, så jag hoppas ju på förbättring sen!
    Härligt för dig, hur länge har du varit pillerfri?? Kram Kram
  • Anonym
    Yohanna1985 skrev 2009-07-03 18:51:00 följande:
    Min bästa vän sen 14år vill inte vara kompis med mig mer, och det känns ju lite sådär just nu alltså..
    Varför inte?
  • Anonym (zoloft)
    Yohanna1985 skrev 2009-07-08 22:12:28 följande:
    hej!!! :)Jodå jag är pillerfri nu, utsättningssymptomen är jobbiga, yr, elstötar, trött om dagarna, ostadig och känner mig allmänt seg.. har varit helt utan i 4 dagar nu, så jag hoppas ju på förbättring sen! Härligt för dig, hur länge har du varit pillerfri?? Kram Kram
    Det är 3veckor sen jag slutade nu.... Första veckan var ett mindre helvete, har nog aldrig känt mig så sjuk.... Men nu känner jag mig bara yrslig någon gång per dag, helst när jag är trött. Verkar som kroppen är superkänslig. Måste sköta mig med mat, sömn o övriga basala behov. Så förhoppningsvis blir det bara bättre o bättre nu...

Kan nämna att jag också medicinerat mot förlossningsdepression!

Lycka till o kram!
  • Jennass
    Anonym (zoloft) skrev 2009-07-09 07:58:46 följande:
    Det är 3veckor sen jag slutade nu.... Första veckan var ett mindre helvete, har nog aldrig känt mig så sjuk.... Men nu känner jag mig bara yrslig någon gång per dag, helst när jag är trött. Verkar som kroppen är superkänslig. Måste sköta mig med mat, sömn o övriga basala behov. Så förhoppningsvis blir det bara bättre o bättre nu...Kan nämna att jag också medicinerat mot förlossningsdepression! Lycka till o kram!
    okej! skönt att det går framåt. Här tycker jag nästan att det är tvärt om, igår när jag skulle sova hade min oro kommit tillbaka. Oron som jag hade när förlossningsdepressionen hägrade.. men till sist så somnade jag iaf.
  • Anonym (zoloft)

Vill bara säga att det har gått väldigt upp o ner för mig också.... Ibland flera gånger om dagen och mitt mående är inte stabilt heller.... Skulle jag berätta för en läkare hur jag mår just nu så skulle jag säkert få antidepressiva utskrivna direkt igen. Men jag känner mig inte deprimerad.... bara helt i obalans, vilket jag tror är pga utsättningen av medicinen. Så jag tar en timme, en dag i taget. Fokuserar på mina barn o försöker bara vara i nuet så mycket det går... kroppen måste få en chans att komma "på fötter" igen.
    Förstår inte riktigt läkarna som skriver ut dessa mediciner så lättvindigt och sen när de sätts ut så lämnas man helt ensam med alla frågor om symtomen....
    Såg du "efter tio" på tv4 med Caroline von Ugglas? (Går annars att se i repris på tv4:s hemsida) Hon berättade om sina svårigheter o upplevelser av att sluta med antidepressiva mediciner. Precis samma symtom som du o jag upplever. För henne tog det ett år, om jag minns rätt, innan hon kände sig helt ok....men det går att bli fri!

Kram igen!

• Jennass
    Anonym (zoloft) skrev 2009-07-09 16:11:50 följande:
    Vill bara säga att det har gått väldigt upp o ner för mig också.... Ibland flera gånger om dagen och mitt mående är inte stabilt heller.... Skulle jag berätta för en läkare hur jag mår just nu så skulle jag säkert få antidepressiva utskrivna direkt igen. Men jag känner mig inte deprimerad.... bara helt i obalans, vilket jag tror är pga utsättningen av medicinen. Så jag tar en timme, en dag i taget. Fokuserar på mina barn o försöker bara vara i nuet så mycket det går... kroppen måste få en chans att komma "på fötter" igen. Förstår inte riktigt läkarna som skriver ut dessa mediciner så lättvindigt och sen när de sätts ut så lämnas man helt ensam med alla frågor om symtomen.... Såg du "efter tio" på tv4 med Caroline von Ugglas? (Går annars att se i repris på tv4:s hemsida) Hon berättade om sina svårigheter o upplevelser av att sluta med antidepressiva mediciner. Precis samma symtom som du o jag upplever. För henne tog det ett år, om jag minns rätt, innan hon kände sig helt ok....men det går att bli fri!Kram igen!
    jo det går väl upp och ner.. jag känner mig inte heller deprimerad i nuläget. Men mitt humör är väldigt upp och ner, blir arg för minsta lilla och fysiska symptomen är inte roliga heller. Jag såg inte det programmet, men kanske man ska ta och göra det ikväll, reprisen alltså.
    Känns ju jobbigt nu, hade inga symptom vi insättningen och trodde att utsättningen skulle gå lika smidigt... men icke!
Svar på tråden Hjälp! Elstötar vid utsättningen :(