• SuperSuf

Värma köttfärs 2 gånger?

Jag vet att man inte ska värma köttfärs, frysa in det, värma och frysa in det igen.
    Men jag undrar om man har värmt upp köttfärsen, men inte äter upp allt. Kan man låta det stå och sedan värma det igen, utan att frysa det emellan?
    Eller är det lika farligt som att värma och frysa köttfärs flera gånger?

• Svar på tråden Värma köttfärs 2 gånger?
  • emmizenma

Det brukar jag göra. Stopppa in den i kylen och sen värma när jag är hungrig igen.
    Jag lever än
    Det som är viktigt är att man har tillgat den ordentligt först gången och att den inte står framme för länge

• Lalalong

Om du menar att du tar rå köttfärs och lagar till den, och sen värmer resterna dagen efter så är det inga som helst problem.
    Men jag undrar om det var det du menade eftersom du skrev att du värmt upp köttfärsen och sen ska värma den igen. Menar du då att du lagat den, värmt upp den en gång och sen en gång till?
    Jag kan inte till 100% säga om man kan eller inte, men jag gör aldrig det. Har fått för mig att det inte är så himlans bra...

• emmizenma

förresten har jag värmt upp den och fryst den och ätit igen oxå utan att bli sjuk.

• SuperSuf

Hehe, så här är det.
    Jag tog rå köttfärs i går och lagade, sen frös in resterna.
    Idag har jag värmt upp den och ätit, men det är fortfarande färs över.
    Jag vet att man nu inte kan frysa in den för att äta igen för det blir några bakterier som inte är bra. Men om jag låter bli att frysa in den igen, och bara låter den stå för att värma den igen när jag blir hungrig. Är det samma sak? =)

• Lalalong

supersuf
    Nja, ja det hade inte jag gjort. Just det med frysningen tror jag inte spelar någon roll. Det är just det här med att kyla ner den och värma den igen fler gånger som är grejen, sen om det är att du kyler den i kyl eller i frys tror jag inte spelar någon roll.
    Men som sagt, vet inte till 100%

• SuperSuf

hm, okej. Då äter jag den kall!

• SoFaD

jag brukar värma hejvillt o det har funkat hittills. mår ganska bra i allafall

Svar på tråden Värma köttfärs 2 gånger?