• Anonym

Kronofogd skulder om man har Socialbidrag

detta tar på psyket. Man lever redan under existensminimun, och nu är man snart hos kronofogden. Jag är deppig och känner att allt är bara blä, har själv satt mig in i denna situation och jag är inte stolt över den men jag mår dåligt av att ha det såhär.

Jag går på socialbidrag som sagt och är snart hos kronofogden, hur går det till? Kommer dom och tar saker av mig eller gör dom nån utmätning av mina pengar från soc?

Nån som vet?

• Svar på tråden Kronofogd skulder om man har Socialbidrag
  • gullican

Ja, om du har väääldigt dyrbara ägodelar så kan de göra utmätning på dessa men jag gissar på att du inte har det eftersom du har ekonomiskt bistånd. Och nej, de kan inte göra utmätning på socialbidrag eftersom du har rätt att ha existensminimum.

• Anonym

Nej ingen ut mäting fårn soc bidrgaet soc norm är lägre än kronfogdes norm.
    Svårt at tro att du har något annat av värde des kulle kunna göra ut mätinge på tänker går man på soc bidrag får man ju knapp äga något av värde så at säga ut brukar ofta bli ombedd att sälja såda avvärde först inna man söker soc bidrag så leva för pengar man sålt grejna först sen går soc i och hjälper till.

• Anonym

jo men vad händer med mig om jag hamnar hos kronofogden medans jag går på socialbidrag? Jag har en tv men den har inte så mycke värde

• Änglamark
    Anonym skrev 2009-07-03 21:46:59 följande:
    jo men vad händer med mig om jag hamnar hos kronofogden medans jag går på socialbidrag? Jag har en tv men den har inte så mycke värde
    Då slipper du förmodligen betala, men skulden tickar på med ränta och sånt skoj tills den dagen då du kan betala av.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-03 21:46:59 följande:
    Tv tar de knappast . Vad händer mig om du hamnar hos kronfgoden du kommer som sagt var att fina med i kronfogdesregister.

Sen försvinner du från kronfogdesriogitser tre år efter de du betalat din skuld hos kronfogden.

Skullden kommer att öka så länge finns kvar hos kronofogde med alla avgifter rätor etc som läggs på .

Och en skuld hos kronfogde gör at man inte kan ta ett lån eller köpa saker på evabetlning kan också bli svårae at hyra anna bostd ändu redan har.
    I visa fall också svårae att teckna telefin abonmang,bredbandsavtal
  • Anonym

så mina skulder blir liggandes till den dag jag har råd och betala och under tiden har dom bara vuxit och vuxit?

• aggexa

Ta genast kontakt med dem som du har skuld till och berätta läget, överennskom om avbetalningsplan. De allra flesta leverantörer föredrar avbetalningsplaner framför att försöka indriva via kronofogden och kanske inte få in några pengar alls.

Anonym skrev 2009-07-03 21:10:15 följande:
    detta tar på psyket. Man lever redan under existensminimun, och nu är man snart hos kronofogden. Jag är deppig och känner att allt är bara blä, har själv satt mig in i denna situation och jag är inte stolt över den men jag mår dåligt av att ha det såhär. Jag går på socialbidrag som sagt och är snart hos kronofogden, hur går det till? Kommer dom och tar saker av mig eller gör dom nån utmätning av mina pengar från soc? Nån som vet?
  • AnnelieTyresö

Japp, de ligger där å väntar på dej tills du får ett jobb :)

• Änglamark

Vad hade du annars tänkt skulle ske? Att de "glöms bort"?

Svar på tråden Kronofogd skulder om man har Socialbidrag