• Anonym

Jag tog en zoloft efter ett glas vin?

Är det farligt?

• Svar på tråden Jag tog en zoloft efter ett glas vin?
  • karet

Nej.
    Visserligen rekommenderas det att man inte ska blanda antidepressiva och alkohol, men det är inte farligt på något vis.
    Finns mååååånga som äter antidepressiva och ändå festar då och då.

• Anonym

"CNS-depressiva läkemedel och alkohol

Samtidig administrering med sertralin 200 mg dagligen förstärkte inte effekten av alkohol, karbamazepin, haloperidol eller fenytoin på kognitiva och psykomotoriska funktioner hos friska försökspersoner, men intag av alkohol i samband med sertalinbehandling rekommenderas ändå inte."
    -FASS

• Anonym
    karet skrev 2009-07-03 21:44:07 följande:
    Nej. Visserligen rekommenderas det att man inte ska blanda antidepressiva och alkohol, men det är inte farligt på något vis. Finns mååååånga som äter antidepressiva och ändå festar då och då.
    säkert? För nu är jag övertygad om att jag kommer att dö.
  • Mrs Winter
    Anonym skrev 2009-07-03 21:45:16 följande:
    Varför tog du medicin när du druckit alkohol öht?
  • karet
    Anonym skrev 2009-07-03 21:45:16 följande:
    Du kommer garanterat inte dö.

Jag har ätit zoloft och även supit skallen av mig i samband med det, INGET hände.

Så var inte orolig, ett glas vin är verkligen ingen fara.
  • Anonym

Mrs Winter skrev 2009-07-03 21:46:11 följande:

Varför tog du medicin när du druckit alkohol öht?
    Därför att ett glas rödvin är gott och jag har ätit Zoloft i över 10 år, men då brukar jag låta det gå några timmar emmelan intaget av alkohol och zoloften.
  • aggexa

Det är aldrig bra att blanda medicin och alkohol.
    Du kommer inte att dö om du inte fortsätter häva i dig alkohol utan stannar vid detta enda glas vin. Men varför dricker du alkohol och tar medicin?

Anonym skrev 2009-07-03 21:42:37 följande:
    Är det farligt?
  • Anonym
    aggexa skrev 2009-07-03 21:50:00 följande:
    Det är aldrig bra att blanda medicin och alkohol.Du kommer inte att dö om du inte fortsätter häva i dig alkohol utan stannar vid detta enda glas vin. Men varför dricker du alkohol och tar medicin?
    Har just svarat på det.
  • Anonym

Jag har ätit zoloft och supit rejält, regelbundet och jag lever!

Men det rekommenderas såklart inte, men du behöver inte oroa dig över ett glas, jag är helt säker.

• Anonym

Effekten av alkoholen kan öka men annars ingenting.

• Anonym

TAck ni gulliga människor som inte ifrågasätter vad jag gjort utan svarar på min fråga. Nu börjar jag sakta kunna andas ut.

• finntroll

har mest hört att man ska bli mer känslig av alkoholen när man äter anti depp

• Schnooglewookiemush

Nej, det är inte alls farligt. Många antidepressiva medel kan förlora effekten om man blandar det med alkohol, men det är inget man märker av så vidare det inte handlar om många fyllor.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-07-03 21:54:22 följande:
    Effekten av alkoholen kan öka men annars ingenting.
    Och just ja, sedan kan man även bli väldigt deprimerad dagen efter men som sagt annars ingenting.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-03 21:48:28 följande:
    Mrs Winter skrev 2009-07-03 21:46:11 följande: Därför att ett glas rödvin är gott och jag har ätit Zoloft i över 10 år, men då brukar jag låta det gå några timmar emmelan intaget av alkohol och zoloften.
    Då blir det ju nästan värre.. Fyra timmar efter tabletten så startar maximalkoncentrationen av Zoloften i blodet. Får du då alkohol i samband med det så påverkar de ju varandra. Tar du alkohol samtidigt som tabletten så har nog alkoholen (ett glas vin) gått ur kroppen ganska bra innan effekten av tabletten sätter in.

Alkohol kan förstärka effekten av många mediciner. Oftast är det levern som får stryk.
  • MrsDeepblue

När jag åt Zoloft så sa min läkare att jag inte fick dricka starksprit. Jag fick dock dricka motsvarande 4 glas vin under en helkvällssittning (det här var när jag var student...). Så ett ynka glas ska inte vara nåt problem.

Svar på tråden Jag tog en zoloft efter ett glas vin?