• livet från ljusa sidan

Tips vid resa till astrid lindgrens värld!

Vi skall åka till Astrid lindgrens värld nu på semestern och jag antar att det kommer vara myycket folk. Jag tänkte höra om ni har några bra tips, tex när det gäller parkering, att ta med sig (tex om det inte finns bankomat utan kontanter behövs).

Jag är ett litet kontrollfreak och eftersom jag inte varit där innan blir jag lite nervös

Så alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Tips vid resa till astrid lindgrens värld!
  • Mamma matte hustru

livet från ljusa sidan skrev 2009-07-03 21:44:17 följande:

Vi skall åka till Astrid lindgrens värld nu på semestern och jag antar att det kommer vara myycket folk. Jag tänkte höra om ni har några bra tips, tex när det gäller parkering, att ta med sig (tex om det inte finns bankomat utan kontanter behövs). Jag är ett litet kontrollfreak och eftersom jag inte varit där innan blir jag lite nervös Så alla tips mottages tacksamt!
    Bor 5 minuter ifrån ALV de har en sjukt stor parkeringsplats så det behöver du inte oroa dig för. Tror de flesta butikerna på området tar kort. Vill du ha kontanter råder jag dig att plocka ut det innan då det är sjuk kö till bankomaterna i stan. Vore jag er skulle jag packa matsäck då priserna på¨området är rätt hutlösa.
  • ninan

Om ni kommer dit när de öppnar så är mitt tips att genast ta till höger innanför grindarna och gå först till Saltkråkan, där får man nämligen stå i kö för att få åka genom deras värld i små vagnar. Vi kom dit sent på dagen första gången vi var där och då var det så lång kö så att vi inte kunde vänta så länge med småbarn som var lite trötta. Andra året drog vi dit direkt och då var kön överkomlig! (Men jag tyckte att det var lite väl vemodig berättelse därinne...)

• FruLycklig

Glöm inte galonisarna!!! hehe.. Det gjorde vi. O det regnade i 2 dar!

• tjejk

någon som vet hur det är med mjölkfria alternativ därinne?

och någon som har tips på bra camping i närheten?

• Mamma matte hustru
    tjejk skrev 2009-07-04 10:53:10 följande:
    någon som vet hur det är med mjölkfria alternativ därinne?och någon som har tips på bra camping i närheten?
    Alv har en egen camping annars är det nossenbadens camping som gäller.
    Mjölkfritt kan det vara svårt med är det i resten av byn i alla fall.
  • tjejk

Mamma matte hustru skrev 2009-07-04 16:03:33 följande:

Alv har en egen camping annars är det nossenbadens camping som gäller. Mjölkfritt kan det vara svårt med är det i resten av byn i alla fall.
    Då får det bli matsäck då
  • Mamma matte hustru

livet från ljusa sidan skrev 2009-07-04 21:12:57 följande:

Tack så mycket!!Fler tips?
    Ska ni bara gå på alv eller ska ni göra mer?
  • Kulta17

Vi var på Pippland nu i veckan :) Mycket trevligt.

Vi hade med oss mat vilket fungerade bra och det fanns många ställen att sitta och äta/fika på. Rekommenderar dock att köpa mjukglass där - stor som ett hus . Bra och fina toaletter.

• Kulta17

Vår dotter är 2,5 år och gillar mest Pippi och Emil så vi höll mest till där. Vi spelade in en del på DVD och nu sitter hon så ofta hon kan och tittar på filmen - rekommenderas.

• livet från ljusa sidan

Mamma matte hustru skrev 2009-07-04 21:44:42 följande:

livet från ljusa sidan skrev 2009-07-04 21:12:57 följande:
    Ska ni bara gå på alv eller ska ni göra mer?
    Vi skall bara gå på Alv, min sambo har sommarstuga 6mil därifrån så vi tänkte bara köra över dagen. Men finns det mer att göra??
  • Mamma matte hustru

livet från ljusa sidan skrev 2009-07-05 20:38:38 följande:

Mamma matte hustru skrev 2009-07-04 21:44:42 följande:
    Vi skall bara gå på Alv, min sambo har sommarstuga 6mil därifrån så vi tänkte bara köra över dagen. Men finns det mer att göra??
    Finns ju barnbad med bassänger vid Björkbackens hotell med lite vattensprutande figurer osv. Sen är hela torget uppbygget med små stugor och sandlådor och ett stort skepp..
  • chicopico

dem hade pankaksbuffé inne på alv och där hade dem mjölkfria pannkakor, dem hade även mjölkfri pinnglass i glasskiosken (tofuline).

Svar på tråden Tips vid resa till astrid lindgrens värld!