• GrönaDruvan

Nu har han ätit potatis, palsternacka.. och sen??

Har börjat med smakisar.. han har ätit potatis och nu är vi inne på palsternacka. Ska sen ge morot.. men sen då???
    Kan man ge broccoli efter det, eller majs, ärtor?
    Ni som varit noga med att ge smakisar, vilken ordning gav ni? och när kommer fisk och kött in i bilden?

• Svar på tråden Nu har han ätit potatis, palsternacka.. och sen??
  • eio

Majs var en hit här hemma. Ärtor är väl oxå toppenbra att prova.
    Sen kan du ju börja så smått med banan, äpple och andra frukter, som litet mellanmål kankse.

Jag började med fisk och kyckling rätt snart efter att jag gått igenom grönsaker och frukt.

Sen kan det ju vara läge att börja testa lite gröt oxå.

Lycka till, det är så kul när de börjar äta "riktig" mat

• GrönaDruvan
    eio skrev 2009-07-03 22:33:22 följande:
    Majs var en hit här hemma. Ärtor är väl oxå toppenbra att prova. Sen kan du ju börja så smått med banan, äpple och andra frukter, som litet mellanmål kankse.Jag började med fisk och kyckling rätt snart efter att jag gått igenom grönsaker och frukt.Sen kan det ju vara läge att börja testa lite gröt oxå. Lycka till, det är så kul när de börjar äta "riktig" mat
    Gröt ger jag varje kväll också.. han älskar det! Ja, han älskar det han ätit än sålänge. Visst är det kul att se när de äter!!
    Men ska man ge frukt innan fisk o kyckling?
  • astalacasta

Broccoli älskade båda mina.

Blomkål borde också funka, den är ju god så här års.

Vissa grönsaker tyckte jag var svåra att få bra konsistens på utan att blanda med annat. Zucchini funkar att blanda med potatis eller morötter. Majs tyckte jag också blev bäst blandat med potatis.

• goatess82

Frukt gav vi från början och det har fungerat, men det är en smaksak från mamma till mamma, när man givit grönsaker i en månad kan man börja med kött som kalv och kyckling!

• GrönaDruvan
    goatess82 skrev 2009-07-03 23:11:18 följande:
    Frukt gav vi från början och det har fungerat, men det är en smaksak från mamma till mamma, när man givit grönsaker i en månad kan man börja med kött som kalv och kyckling!
    Så när han är 5 månader kan jag börja med det?
  • goatess82
    GrönaDruvan skrev 2009-07-03 23:16:39 följande:
    Så när han är 5 månader kan jag börja med det?
    Du kan ju testa broccoli, majs och sånt först.. har hört att dom behöver iaf 7 till 10 smaktillfällen innan dom vant sig med en smak, adovado och sånt går ju också att köpa och skrapa rakt av.

efter ett tag kan du ju även ha flera smaker i en måltid.

Jopp, finns några olika burkar att köpa för 5 månader, annars gör du iordning själv det är bara och koka och sen blanda ner med te.x potatisen och palsternackan, börja dock lite försiktigt och se hur han reagerar, nu menar jag inte som smakupplevelse (dom är ju alltid lite skeptiska när det är något nytt *ler*) utan magen.
    Min son tycker inte om det och jag kör med bara rotsaker för det mesta och en liten sked då och då så han vänjer sig, men den godaste för honom var den med kalvköttet i!!
    Tänk bara på att dom klarar sig inte länge när du öppnat burken (tror det är 2 dygn) så frys ner eller var beredd på att få kasta burkar med mycker mat i!

Hoppas det fungerar och lycka till!!
  • Solisrosis
    goatess82 skrev 2009-07-04 00:53:13 följande:
    Du kan ju testa broccoli, majs och sånt först.. har hört att dom behöver iaf 7 till 10 smaktillfällen innan dom vant sig med en smak, adovado och sånt går ju också att köpa och skrapa rakt av.efter ett tag kan du ju även ha flera smaker i en måltid.Jopp, finns några olika burkar att köpa för 5 månader, annars gör du iordning själv det är bara och koka och sen blanda ner med te.x potatisen och palsternackan, börja dock lite försiktigt och se hur han reagerar, nu menar jag inte som smakupplevelse (dom är ju alltid lite skeptiska när det är något nytt *ler*) utan magen.Min son tycker inte om det och jag kör med bara rotsaker för det mesta och en liten sked då och då så han vänjer sig, men den godaste för honom var den med kalvköttet i!!Tänk bara på att dom klarar sig inte länge när du öppnat burken (tror det är 2 dygn) så frys ner eller var beredd på att få kasta burkar med mycker mat i!Hoppas det fungerar och lycka till!!
    kan man frysa ner burkmaten`? skrapar du ut och lägger i iskuber då?
  • snart tre

Tänk i färger när du börjar med smakportioner. Först potatis, palsternacka, majs och blomkål som är ljusa. Sedan kan du gå in på de gröna och köra med broccoli, ärtor och avokado. Först efter det kör man vidare med de som har röda färger, som t ex morot och tomat, eftersom de kan vara lite tuffare för barnen att smälta.

Avokado är för övrigt en toppensmakis - bara att köpa mogen, dela och skrapa direkt ur med en sked. Det var min sons (och är fortfarande hans grönsaksfavorit) älsklingssmakis. Dessutom är den späckad med vitaminer, mineraler och nyttiga fetter.

• Solisrosis

lite OT, men hoppas det är ok ts att jag lånar din tråd..

brukar ni använda stavmixer när ni mosar? om ni behöver blanda ut det med något vad tar ni då? ersättning/bröstmjölk?

• goatess82
    Solisrosis skrev 2009-07-04 09:11:52 följande:
    kan man frysa ner burkmaten`? skrapar du ut och lägger i iskuber då?
    jag har inte fryst köttet men frukt och görnsaker iaf och det har fungerat bra, borde gå med köttet också då det inte varit fryst innan.
    jag har köpt små små burkar som jag portionera i, annars går iskuber utmärkt!!
  • goatess82
    Solisrosis skrev 2009-07-04 09:28:30 följande:
    lite OT, men hoppas det är ok ts att jag lånar din tråd..brukar ni använda stavmixer när ni mosar? om ni behöver blanda ut det med något vad tar ni då? ersättning/bröstmjölk?
    jag använder stavmixern, har ingen ersättning eller så i utan lite matolja, du kan använda dig av kokvattnet om du vill spä ut det lite!
  • GrönaDruvan

Jag har än sålänge mosat med gaffel eller pressat genom vitlökspress. jag tog ersättning i och rapsolja.

• GrönaDruvan

snart tre skrev 2009-07-04 09:26:32 följande:

Tänk i färger när du börjar med smakportioner. Först potatis, palsternacka, majs och blomkål som är ljusa. Sedan kan du gå in på de gröna och köra med broccoli, ärtor och avokado. Först efter det kör man vidare med de som har röda färger, som t ex morot och tomat, eftersom de kan vara lite tuffare för barnen att smälta.Avokado är för övrigt en toppensmakis - bara att köpa mogen, dela och skrapa direkt ur med en sked. Det var min sons (och är fortfarande hans grönsaksfavorit) älsklingssmakis. Dessutom är den späckad med vitaminer, mineraler och nyttiga fetter.
    Smart
    Har aldrig hört innan att man ska testa blomkål och avocado... men man kan väl testa vad som helst egentligen... Körde du den ordningen? Vad testade du mer?
  • allakantralla

Du kan gå igenom hela grönsaksavdelningen om du vill, med undantag för mangold, spenat och vad det nu var.

När vi införde vanlig mat började vi med kolhydrater och fibrer, sist protein eftersom det kan vara svårare att bryta ner. Provade 4-5 dagar, ökade successivt och lade till något nytt. Man måste ju inte gå igenom ALLA grönsaker innan man inför något nytt. Jag tror vi provade 5-6 sorters grönsaker innan han fick smaka på frukt. Potatis började vi med, sedan bulgur och pasta. Och nu är vi inne på proteinet: Fisk, kyckling, linser och bönor och kött.

GrönaDruvan skrev 2009-07-05 22:43:45 följande:
    snart tre skrev 2009-07-04 09:26:32 följande: Smart Har aldrig hört innan att man ska testa blomkål och avocado... men man kan väl testa vad som helst egentligen... Körde du den ordningen? Vad testade du mer?
  • snart tre

Precis som allakantralla skriver så kan du testa allt utom spenat, mangold, rödbetor och honung innan barnet är ett år. Grönsaker är toppen att köra igenom och ja, jag har testat väldigt mycket grönsaker och även frukt på sonen och i en liknande ordning. Sen lägger man bara på fibrer och protein som nämns ovan.

• honeybunches

Vill tipsa om batat/sötpotatis; det har varit min pojkes favoritsmakis hittills. Han tyckte dessutom det var jättegot när jag blandade ihop det med majs.

Svar på tråden Nu har han ätit potatis, palsternacka.. och sen??