• Jill

Hjälp! Jag är KONSTANT hungrig

Jag är i vecka 9 och håller på att bli galen av att vara vrålhungrig 24 timmar om dygnet... Har ätit väldigt sunt det senaste året (låg kolhydrats kost) & gått ner över 30 kg. Sen jag blev gravid, så tickar kilona upp (redan!!) säkert dels för att jag har börjar äta mer kolhydrater, men också för att jag aldig blir mätt..

Kan äta en hel måltid, bli mätt i 5 minuter, för att sedan vara vrålhungrig 10 minuter senare..Någon annan som upplever/har upplevt detta??

Tips/råd om vad man kan stoppa i sig när det är som värst, som mättar, men inte är för onyttigt??

SÅ tacksam för svar

• Svar på tråden Hjälp! Jag är KONSTANT hungrig
  • hannis

Jag är likadan, hungrig hela tiden! Jag försöker äta mycket rågbröd, morötter, broccolli, makrill samt dricker mycket vatten och stora koppar svagt te med mjölk i.

Till både lunch och middag kokar jag massor av grönsaker och har som tillbehör plus att jag gör en rejäl sallad också varje dag.

• Naamik

Jag var lika dan den första tiden i min graviditet. Sen försvann min lust till mat över huvud taget, jag fick bara ner kokt potatis och på sin höjd lite sås till. Jag kunde knappt titta på när sambon åt makaroner, då åt jag hellre när han var klar. När jag kommit igenom dessa två faser så kunde jag äta normalt igen. Så det är nog bara att vänta ut det :)

• fruganL

Var vrålhungrig i början av min graviditet också. Om jag inte åt en rejäl middag på kvällen innan jag la mig vaknade jag på natten och var hungrig. Åt vi tidigare på dagen så fick det bli en ordentlig portion gröt.
    Havregrynsgröt går ju att göra mycket godare nu, slängde på lite svarta vinbär i morse och det var mumsigt värre.

Jag har aldrig haft problem med vikten och var ganska nöjd med de extra kilona som satte sig, så jag tänkte aldrig på vad jag åt så sett...Åt bara mycket. Frukost hemma, frukost, lunch och mellanmål på jobbet, ibland middag om jag slutade sent och ett par frukter under dagen. Om jag inte ätit middag på jobbet så blev det middag hemma och sen mellanmål och kvällsmat. Konstant hungrig.

Det gick över.

• Ecorelle

Min första graviditet var jag så otroligt hungrig och hade riktiga blodsockersvängningar som gjorde att jag krävde mat på sekunden! Jag åt allt jag kom över och trots att jag hade ett mycket fysiskt krävande jobb så gick jag upp 3 kg i rask takt de första 12 veckorna. Sedan lugnade allt ner sig, jag kunde äta normalt igen och ökade bara ytterligare 7 kg fram tills sonen föddes i v.40.
    Det är jobbigt, men det går över. Morötter är bra att knapra på, och broccoli, helst rå som är marinerad i lite olja eller tamari - det tar tid att knapra sig igenom 1 kg broccoli... Nu fungerar också vattenmelon jättebra, mycket vätska som gör en mätt.

• Samsmamma

så där var det för mig i början också men det gick faktiskt över. Jag åt ganska lite innan, fick alltid höra att jag åt så lite, så nu äter jag mer normalt och då går det bra. Jag kan behöva ett mellanmål ibland fortfarande men jag går inte omkring med magont om jag inte får mellanmål. är i v. 12 nu.

försök att dricka mer vatten, det fyller ju upp magen. Bara du äter rätt antal kalorier, kanske du faktiskt äter för lite´?

• Jill

Tack ska ni ha för era svar Skönt att höra att det finns fler som känner igen sig i detta...

Har inte berättat för någon att vi väntar barn än, (tänkte vänta tills efter vecka 12) så det blir inte så många att dela frågor & funderingar med... min bästa vän utan barn & min man som mest undrar vad som felar hans fru för tillfället

Älskar egentligen grönsaker & brukar äta massvis av den varan, men kalla grönsaker funkar inte nu, hur mycket jag än vill. Smakar helt annorlunda..

Men ska absolut prova att äta lite mer varma, det går nog bättre

Upplever ni föresten att saker ni brukar tycka väldigt mycket om, helt plötsligt smakar illa, eller inte likadant?

Tack igen tjejer

• fruganL

Ja, hade en hel del anti-cravings i början, men de gick över ungefär samtidigt som den enorma hungern gick över.

• coolabruden

vet precis hur det är.. jag var också hungrig hela tiden.. det blev till slut riktigt jobbigt.. att bara tänka på mat o vilja äta jämt..

en banan är väl bra om man är hungrig, o inte så onyttigt

• fruganL

...en banan hade inte hjälpt för min del i alla fall...

• coolabruden

ínte för mig heller
    nej men om man just skulle äta men var vrål hungrig kunde man väl ta en.. det är inte lätt o veta vad som hjälper andra..

• fruganL

Oj, så många försnacks det har blivit. Knaprar russin i väntan på middagen och sådär.

Åt middag med min mans familj en dag - han var inte med, men hans pappa med fru, dennes dotter med sambo och barn. Och så hungriga jag i vecka 13.
    När maten höll på att bli klar gick jag runt och grävde i lådorna och hittade lite digestivekex. Magen kurrade mer och mer och mer.
    Sen åt vi. Och sen var vi klara och kvar låg sju-åtta normalstora hasselbackspotatisar.
    Och de var så goda. Så jag tog en, med lite sås.
    Och sen en till med lite sås. Och en till för oj så gott det var.
    Vid den femte erbjöd sig svärfar att steka en till biff till mig, men...det räckte med de resterande potatisarna.

Satte mig och läste en stund efter maten, och när jag sen kom troppandes ut i köket med svansen mellan benen och letade mat så..jah...dom skrattade nog mest.

• Sofie 82
    Jill skrev 2009-07-04 19:48:22 följande:
    Tack ska ni ha för era svar Skönt att höra att det finns fler som känner igen sig i detta... Har inte berättat för någon att vi väntar barn än, (tänkte vänta tills efter vecka 12) så det blir inte så många att dela frågor & funderingar med... min bästa vän utan barn & min man som mest undrar vad som felar hans fru för tillfället Älskar egentligen grönsaker & brukar äta massvis av den varan, men kalla grönsaker funkar inte nu, hur mycket jag än vill. Smakar helt annorlunda.. Men ska absolut prova att äta lite mer varma, det går nog bättre Upplever ni föresten att saker ni brukar tycka väldigt mycket om, helt plötsligt smakar illa, eller inte likadant? Tack igen tjejer
    Tips om du vill äta varma grönsaker: lättkokta sockerärter. såååååå gott!
  • Samsmamma

Jag brukade dricka ungefär en liter grönt te om dagen, men vill inte alls ha det längre. Givetvis beror det delvis på sommarvärmen, men även på sommaren brukar jag vilja ha lite te då och då, kanske en kopp om dagen. Nu har jag inte druckit en enda kopp te på ungefär 8 veckor.

• Ecorelle

Själv är jag i v. 7 och vaknade i natt av att jag var så fruktansvärt hungrig. Det tog en stund att somna om, och när jag vaknade var jag lika hungrig.

Jag tycker att det nästan är lustigt i början av en graviditet hur smaken ändrar sig dag från dag. Ena dagen är kött gott, andra inte. På morgonen är det gott med apelsin, men på kvällen är det bland det värsta som finns...

Men det går över. Mittendelen av graviditeten brukar man känna igen sig själv igen, bara att man har större mage, .

• WaitingInVain

Här är en till vrålhungrig! Känner igen mig och det är skönt att läsa att det finns fler som tydligen blir jättehungriga! Går in i v 12 imorgon och har varit konstant hungrig sista 2-3 veckorna, känns det som. Innan dess kunde jag knappt äta ngt för att jag blev mätt direkt (tidigare i graviditeten alltså), men nu äter jag mer än jag normalt gjort tidigare (och jag har alltid varit en storätare med hög ämnesomsättning).

Dock var det första gången hittills som jag faktiskt vaknade inatt och var hungrig - obehaglig känsla - och lite konstigt, eftersom vi åt sen middag med tacos och jag satte i mig över hälften av maten (vi var tre vid bordet... ).

Kokta grönsaker var ett tips jag absolut ska anamma, det finns ju så mkt gott nu på sommaren!

• Lillakatt

Jag röstar för riktigt surdegsbröd, köpte ett från Saltå Kvarn, en liten smal skiva mättar jättebra (gärna med en skiva ost till). Och vattenmelon är super! Jag tycker också att det mättar bättre med feta mejeriprodukter en light varianterna. Mindre nyttiga men effektiva mellanmål är också en korv med bröd och den lilla hamburgaren från Mcdonalds ; ).

Svar på tråden Hjälp! Jag är KONSTANT hungrig