• Anonym (oro)

Overklighetskänslor vad göra

håller på att tappa mig själv, känner mig konstig och att jag tycker att jag har panik innombords. Tänker på vem är jag och då får jag som sellskräck innobords. Käns som om jag håller på att tappa mig själv och omvärden känns konstigt, om jag gör saker så tänker jag , gör jag detta och då får jag en obehagskänsla. känner mig nere och är väldigt orolig o nervös, men dessa konstiga tankar ,blir jag rädd..Är det mina tankar som styr,jag fastnar i negativa tankar, tycker inget är roligt, allt känns jobbigt. Jag är en glad prick i vanliga fall. men nu är jag rädd att tappa greppet om min själ. Någon med liknande känslor.

Kram Orolig

• Svar på tråden Overklighetskänslor vad göra
  • isa27

Gumman! Jag vet precis hur det känns, tyvärr! Det är en otroligt jobbig och skrämmande känsla! Jag led av depression och panikångest i många år, men blev fri från det tack vare kognitiv psykoterapi! Ta kontakt med en sån snarast! Och du ska veta att det kommer gå över! Gå inte in i tankarna! När du känner att det börjar komma, gå ut, plocka ner ett löv eller nåt som du plockar lite med för att stanna kvar i verkligheten. Och glöm inta andas, lugna andetag in o ut medans du räknar till fyra. Och glöm inte att det är inget farligt, det bara känns så. Och det går över.

• sassa85

hej hej ...läs på min sida.
    jag lider med av otäcka overklighetskänslor...känns som om man drömmer .....otäckt e det.
    Kram!

• Anonym

låter liknade psykossymtom. kanske bäst att vara försiktig, tala med en läkare.

• Anonym (oro)

Psykossymton det lät inte kul! nu blev jag riktigt rädd!!!!!!!!!!!!!!!!!

• IsaW

Hej!
    Jag tycker inte det låter som psykossymptom, jag tycker det låter som ångest. Vid psykos har man svårt att hålla kontakt med verkligheten och det är vanligt med vanföreställningar som att man är avlyssnad eller att man har kontakt med Gud, men att bara känna sig overklig och galen och vara rädd sina känslor är ångest. Du verkar ju ha kontakt med verkligheten och veta att du är här och nu men att du känner ett starkt obehag för dina känslor och tankar. Jag hoppas du söker upp någon som kan hjälpa dig med dina känslor, prova husläkaren (som kan remittera vidare) eller psykiatrins öppenvård. Var noga med att inte underdriva dina känslor, för det är inte alltid så lätt att få komma och träffa någon, eftersom det är så hög belastning.
    Lycka till !

• Nattsaga

Låter som ångest ja, har också haft overklighetskänslor, det är vanligt.
    Gå in och läs lite mer om det här :

www.paniksyndrom.com/

• Anonym (oro)

Tack snälla ni för era svar, känns lite bättre av att det bara är ångest jag har hela tiden. det är bara när jag tänker på att vem e jag gör jag detta osv, får jag obehag innobords, nästan att jag vill försvinna, jag vill inte dö har en sådan dödsångest, jag tror att jag har fastnat i tankarna vem jag e osv. Tror ni jag klarar av att jobba med detta utan medicin?

Tack o kram c

• puss

kanske utan medicin, men inte utan terapi.

psykosliknande symtom bör tas på allvar!

tag kontakt med någon, vårdcentralen till att börja med.

var försiktig, och lycka till.

• Anonym (oro)

Tycker ni att jag har psykossymtom,jag blir virrig av era svar, jag har inta vanföreställningar eller ser i syne, bara mina tankar som fastnar av neg tankar ,att jag inte känner mig som förr, overklig.
    kramc

• Nattsaga

Jag tycker det låter som vanlig ångest eller panikångest!

• isa27

Till anonym nr 4538332: Det är ABSOLUT INTE psykossymptom! Det är snarare ganska vanligt med overklighetskänslor (tyvärr) vid ångesttillstånd. Jag vet att du inte menade illa, men tänk dig för innan du drar sådana slutsatser. Psykos är ett allvarligt tillstånd som man inte bör diagnostisera folk med om man inte själv är psykolog!

• Lamia

Det du beskriver låter INTE som psykossymtom.
    Det låter mer som panikångestattack.
    Det kan ge båda overklighetskänslor och "konstiga" tankar.
    Nästan lite "utanförkroppen" upplevelse.
    Har själv haft depression/panikångest för några år sedan, och det var hemskt att känna att man inte hade full kontroll över tillvaron. Fast i mitt fall berodde det nog på att jag behövde släppa kontrollen och omsider kom jag till insikt att världen inte rasade ihop endå....
    Du kanske inte behöver medicinera , men som Puss säger behöver man någon samtalskontakt. Din husläkare kan säkert remitera vidare.
    *kram*

Klippt från nätet:
    "En panikattack är en plötsligt påkommen attack som når sin topp inom 10 minuter med minst 4 av följande 13 symtom:

- Hjärtklappning
    - Svettning
    - Darrningar och skakningar
    - Andnöd
    - Kvävningskänsla
    - Smärta eller obehag i bröstet
    - Illamående eller magbesvär
    - Svindel, ostadighetskänslor eller matthet
    - Overklighetskänslor inför sig själv eller omgivningen
    - Rädsla att mista kontrollen eller bli tokig
    - Rädsla att dö
    - Domningar eller stickningar
    - Frossa eller värmevallningar"

• Anonym (oro)

Hej!

Tack för att ni peppar mig! Och lugnar mig att det inte är en psykos. En sak till, jag har inga panikatacker, bara en sådan olustkänsla som jag tidigare berättat,men kan et komma av en deppretion också. hadde panik kanske för ca 8 mån sedan har jag bara blivit deppigare och fått dödsångest,kan sådana tankar framkalla utanför sigsjälv känsla?

Tack ni skall veta att ni hjälper mig. Kramizzz c

• isa27

Ja, de tankar du beskriver kan framkalla sådana känslor. Försök att inte gå in i känslorna. De är förvrängda och gör att du får ångest. När jag var deprimerad led jag av fruktansvärd dödsångest och kunde tänka tankar som jag trodde ingen annan nånsin tänkt, tankar så djupa och overkliga att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Tack vare terapi har jag lärt mig att inte sjunka in i såna tankar då jag bara mår dåligt av dem.

• Anonym (Songbird)

Inte heller jag lider specilett mycket av rena panikattacker, utan har en ständigt närvarande ångest. Vi kan peppa varann!!!!

Svar på tråden Overklighetskänslor vad göra