• Madicken och Lisabeth

I går lagade jag en trerätters middag för fyra personer, tyckte själv att det blev ganska gott...

I går lagade jag en trerätters middag för fyra personer, tyckte själv att det blev ganska gott...här kommer recepten som jag använde:

Förrätt: Lax på avocadobröd

www.arla.se/templates/Recipe.aspx&RecipeID=198&FromImageList=1

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Varmrätt: Fläskfilé med färskostfyllning

3-4 portioner
    1 fläskfilé 500-600 gr
    salt, peppar
    ca 100 gr färskost, jag använde Bukos pikant men Cantadou vitlök är nog ännu godare
    1 msk finhackad färsk timjan
    2 stora tomater, jag tog ur kärnorna och hackade ner resten och pressade i en klyfta vitlök men det är ju frivilligt
    1 msk olja
    1 msk soja
    tandpetare

Putsa filén fri från hinnor och fett. Skär ett djupt, längsgående snitt i filén så att det bildas en djup ficka.

Salta och peppra köttet, fyll filén med färskost, timjan och tomater.

Lägg i en liten långpanna. Vispa ihop olja och soja, pensla köttet med blandningen och stek i 175 grader ca 30 minuter.

Fäst ihop köttet med tandpetare på 5-6 ställen.

Till fläskfilén hade jag Felix rösti i små trianglar som jag bara lade på en plåt och körde in i ugnen. Använd inte smörpapper, lägg direkt på plåten, då blir de godast.

Sedan hade jag kokta grönsaker till, morötter, broccoli och blomkål.

Dessert: Crème brûlée med citron och apelsinfiléer i sockerlag

Citron och apelsinfiléer i sockerlag

2 citroner
    1 apelsin
    1 dl vatten
    1 dl socker
    1 1/2 cm ingefära (frivilligt)

Koka upp vattnet och rör ner sockret så att det löser sig. Ta bort kastrullen från plattan.

Skär ut filéerna enligt länken

www.fruktogront.se/

Välj "Citrusfrukter i hinnfria klyftor"

Lägg filéerna i sockerlagen. Jag hade i lite ingefära också, tre små skalade skivor. När sockerlagen svalnat lite ställde jag in den i kylen.

~~~~~~~~~~~~~~~

Crème brûlée

6 portioner
    5 dl matlagningsgrädde, fast jag tog vispgrädde
    1/2 dl socker, fast jag tog lite mer...
    1/2 vaniljstång
    5 äggulor
    råsocker

Koka upp grädde, socker och den uppskurna vaniljstången. Låt svalna något.

Vispa försiktigt i äggulorna.

Fyll 6 st små dessertformar eller kaffekoppar med smet till ca 1/2 cm från kanten fast det beror ju på storleken på koppen...

Grädda i en ugnsform eller långpanna som du fyller med kokande vatten som skall nå halvvägs upp på formarna eller kopparna. Detta för att de skall gräddas jämnare tydligen. Grädda i ugnen i 100-125 grader i 50-60 minuter.

När tiden har gått tag ut en form och skaka den lite. Den skall vara fast i kanterna och lite dallrig i mitten. Om den inte är dallrig alls så är den lite för mycket gräddad men jättegod ändå, tag i sådana fall ut den genast.

Jag ställde dem att svalna på diskbänken och sedan när de skulle ätas så stödde jag råsocker uppepå dem och satte in dem i ugnen på grill och 275 grader så att det blev ett knaprigt, knäckigt, gulbrunt skal uppepå.

Jag serverade dem tillsammans med citron och apelsinfiléerna. Det syrliga bröt av jättebra mot det söta.~

Om jag betygsätter de olika rätterna så ser det ut som följer:

Förrätten: God men jag förväntade mig mer av denna. Betyg 3 av 5.

Varmrätten: Ett säkert kort fastän endel kanske tycker att det är tråkigt att fuska med potatis och grönsaker i halvfabrikat. Personligen tycker jag så mycket om röstitrianglarna att jag aldrig skulle bemöda mig med att göra egen när det finns så god att köpa. Rätten hade antagligen varit ännu godare om jag använt Cantadou vitlök men den får ändå betyg 4 av 5 möjliga.

Desserten: Detta var en höjdare, alla tyckte den var supergod. Trodde själv att den skulle vara jättesvår att göra, bara namnet får en ju att tveka men nej då, enkel och så raffinerad. Denna får betyg 5 av 5.

Hoppas jag har inspirerat någon med min mumsiga middag.

• Svar på tråden I går lagade jag en trerätters middag för fyra personer, tyckte själv att det blev ganska gott...
  • mumlan1

Åh jag blir så otroligt sugen...Suck och jag som har en djupfryst pizza i frysen som jag tänkt tugga på ikväll...Nu duger den inte längre...Inga rester kvar som du kan express-skicka till mig???

Vad duktig du är!!!!

• Nettan73

Supertack för att du delar med dig av bra recept!!

• Mallin

Sparar till mina favorittrådar, vilken bra idé att du delar med dig!

• Mallin

Jättebra att du skrev ett litet "omdöme" oxå!!!!

Svar på tråden I går lagade jag en trerätters middag för fyra personer, tyckte själv att det blev ganska gott...