• tusselutt

Ont i ena bröstvårtan

Min dotter är två veckor och helammar. Ena bröstet går jättebra men i det andra har jag riktigt ont när hon ammar. Det är som tusen nålar i bröstvårtan och det håller i sig under hela amningen. Jag har inga sår eller så och tycker att vårtan ser ut att vara i normal form när hon ätit färdigt. Kan nån hjälpa hur man kan få bort smärtan? Försöker amma lika mycket på det onda bröstet och att undvika amningsnapp för att det ska härda men man orkar ju bara så mycket.

Tacksam för tips och råd!

• Svar på tråden Ont i ena bröstvårtan
  • Cornbread

samma för mig, plus att mitt ena bröst blivit otroligt spänt o hårt också, men jag försöker pumpa ut lite i flaska nu åt honom plus att om de gör ont när dem suger så är de för att de suger fel

• mina1

Hade också som tusen nålar i ca två veckor men sen försvann det. Nu är det lite så igen vid 7 v och det visade sig vara svamp denna gång.

Hoppas du blir bättre snart.

• tusselutt

Ok, bara härda ut alltså. Fick henne att ta ett riktigt stort grepp förut och då kändes det bättre. Så jag får jobba på det helt enkelt.

• Edzy

jah samma problem som ditt. min son är 10dagar och helammar. Har sedan en vecka fått jätte ont i ena bröstvårtan. Fick tips på bvc att smörja med Bepanten(för den är inte farligt om man inte tårkar av noga)föratt förubygga ev sår som kan vara på g men inte syns ännu. sedan finns det en spraj som man använder vid mjölkstockning som du kan börja använda fem minuter innan du ska amma med dt bröstet som gör ont, är dock reseptbelagd.
    lycka till

• Maac

Jag har också jätteont i bara en bröstvårta.. Har inga sår, sprickor eller nåt sånt. Och den andra känns helt ok, så jag tror inte han suger fel...

Det känns som att det gör ont under huden liksom, outhärdligt är det. Kan max amma 15 min på det bröstet. Synd med tanke på att jag har mer mjölk i det bröstet. Pumpar ut för hand istället och ger på flaska för det gör inte lika ont.

Undrar varför det är såhär, det gjorde inte alls såhär ont i början...

• Angel Face

Hej på er. Om era bar har torsk på tungan så kan ni ha fått en svampinfektion så prata med er bm om de.

• Cornbread

Angel Face skrev 2009-07-05 10:48:40 följande:

Hej på er. Om era bar har torsk på tungan så kan ni ha fått en svampinfektion så prata med er bm om de.
    varför skulle dem ha torsk bara för de gör ont?
  • NellieB

Om barnet är vit på tungan kan det ha torsk. Då kan det överföras till en svampinfektion i bröstet. Har inte haft det själv men BM sa att det gör helvetiskt ont i bröstet och bröstvårtan om jag får det så jag skulle märka det.

Då min dotter hade lite torsk i munnen skulle jag ta en topps och pensla med vichyvatten vid varje amning och om mina bröstvårtor blev vita och ömma kunde jag även pensla vichyvatten på bröstvårtorna.

• ballerinamuffins

jag har osså ont, runt vårtan och bröstet, har fått typ som att vårtan har dratts inåt, och är super hård och skit öm runt om och på.
    men när ja pumpar så rättar det till sig, visst gör ont som tusan men de kommer en massa mjölk och de släpper lite,

de andra bröstet har ja inga problem med, än så länge.

• Maac
    NellieB skrev 2009-07-05 14:04:08 följande:
    Om barnet är vit på tungan kan det ha torsk. Då kan det överföras till en svampinfektion i bröstet. Har inte haft det själv men BM sa att det gör helvetiskt ont i bröstet och bröstvårtan om jag får det så jag skulle märka det.Då min dotter hade lite torsk i munnen skulle jag ta en topps och pensla med vichyvatten vid varje amning och om mina bröstvårtor blev vita och ömma kunde jag även pensla vichyvatten på bröstvårtorna.
    Angel Face skrev 2009-07-05 10:48:40 följande:
    Hmm, då kanske det är torsk... För min lille pojke har lite torsk på tungan.. Men min bröstvårta ser helt normal ut, alltså inte vit eller så... Men jag kanske är smittad ändå. Jag är helt lost på sånt här Ska jag fråga på MVC? Jag vet inte var gränsen går för vad man kan fråga om där. Jag har inte tid för efterkontroll hos BM förräns om 4 veckor.
Svar på tråden Ont i ena bröstvårtan