• Anonym

Elchockshalsband till hund!

Vet inte under vilken rubrik jag ska lägga detta men jag kokar av ilska och besvikelse!
    Mina föräldrar har två hundar. de skäller väldigt mycket när det kommer besökare (och även när familjemedlemmarna kommer hem osv).
    Min mamma är nu på jakt efter sånna här halsband som avger elstötar till hundarna för hon är så less på deras skällande!
    De är väl förbjudna i Sverige?!
    Räknas inte det som djurplågeri?!

• Svar på tråden Elchockshalsband till hund!
  • Anonym

Usch finns det sådana ens? Hoppas dom inte hittar några. Jag anser att det är djurplågeri iallafall...
    Det finns halsband som det kommer ut någon typ av citronsyra...kanske är ett bättre allternativ?

• Anonym

Är det möjligt att de kan gå genom tullen om de beställs från tex USA?? (där är de väl lagliga?)

• Anonym (mammamu)

jag har hört att det finns halsband som bara sprutar vatten, om man vill kan man ha i citron.

• Kan inte bli bättre än såhär

De är lagliga att äga, köpa och sälja i sverige men olagliga att använda

• Saralainen

Jag fattar inte ens hur man kan komma på tanken!
    Tipsa dom om KLICKER och om dom inte orkar lägga ner den tiden på de stackars hundarna så finns det halsband som sprutar vatten eller vad det är när dom skäller.
    Men jag förespråkar klicker!!!

• Anonym (nej!)

Tycker du starkt ska avråda dina föräldrar från att använda dessa halsband. Det kan gå riktigt illa. Jag vet ingen statistik men en stor andel av de fall där man tränat med dessa halsband har gått åt skogen, även när väl utbildade hundtränare använt dom. Hundarna kan bli nervösa vrak och det är inte alls säkert att skällandet kommer att minska, kanske tvärtom, eller att det byts ut mot andra ljud som är mindre kontrollerbara (gnyenden, gnäll, pip etc.).

Det bästa vore om dina föräldrar lärde hundarna att skälla på kommando först, det är ganska enkelt gjort. Efter det är det hyfsat lätt att lära kommandot 'tyst'. Visst det tar lite tid, men att tro att elhalsband ska vara en enkel lösning är naivt!

• vargas

Vet hundar som står ute hela dagarna med elhalsband. INGET bra alternativ..
    Rätt som det är är batterierna slut och vad händer då?? Jo hundarna attakerar de som går förbi för de testar ju gränserna hela tiden och märker att de inte får någon stöt!

Kan du inte hjälpa dina föräldrar med hundarna så de får lite ordning på dem istället?

• Anonym
    vargas skrev 2009-07-05 09:36:33 följande:
     Kan du inte hjälpa dina föräldrar med hundarna så de får lite ordning på dem istället?
    Jag har inte den kunskapen om hundar så jag kan vara till nån hjälp, har inte det intresset heller (är inte alls nån hundmänniska).
    Nu är det inte så att mina föräldrar skiter i sina hundar och låter de stå ute i hundgård hela dagarna, det är just skällandet då det kommer besökare som är problemet.
    Det är dessutom nått som den äldre hunden (9 år) börjat med nu den senaste tiden och då hakar den yngre på liksom och så triggar dom igång varandra...
  • vargas

Tror verkligen inte att de skiter i dem, ber om ursäkt om du tolkade det så. Hoppas att det löser sig med hundarna, och att de kommer på andra tankar ang. elhalsband.

• Anonym (hund)

Om de inte kan hantera sina hundar och inte tänker lära sig det heller, så är mitt råd till dig att be dina föräldrar att göra sig av med hundarna.
    Man kan helt enkelt inte ta en genväg med ett beteende dom förmodligen skapat helt själva.
    Om de ändå skulle köpa dessa halsband, be dom använda det på varandra några dagar först!
    Stackars djur!

• Mariohn

Anonym (hund) skrev 2009-07-08 07:48:37 följande:

Om de inte kan hantera sina hundar och inte tänker lära sig det heller, så är mitt råd till dig att be dina föräldrar att göra sig av med hundarna. Man kan helt enkelt inte ta en genväg med ett beteende dom förmodligen skapat helt själva. Om de ändå skulle köpa dessa halsband, be dom använda det på varandra några dagar först! Stackars djur!
    Vill bara hålla med.! Djurplågeri är inte tillåtet av en anledning. Människor som dina föräldrar som misshandlar levande varelser är sjuka och bör straffas hårt.
  • Vettig

Nu vet jag att detta är en gammal tråd, men när jag läser saker som dessa blir jag ursinnig och förbannad.

Inte på elchockshalsband men alla självutnämnda förståsigpåare!

Det borde vara lagligt med dessa typer av halsband men krav på licens för att få utnyttja dem!

(detta skall inte sammanblandas med "osynliga staket" de är idiotiska och används bara av lata människor)

Det skadar inte hunden på något sätt, samma teknik som är i dessa halsband används vid sjukgymnastik och muskelterapi vid atropi och muskelförtvining.

Det gör inte ont på hunden, det är som att få en liten knäpp på örat eller liknande om hunden fixerar sig på något förmycket.

Jag vet att det inte gör ont på hunden för jag har själv testat dessa halsband på mig själv.

De används av proffessionella tränare i många länder som har bland de mest lyckliga hundar som jag träffat. Det som så många här har föreslagit som sprutar vatten och citron är -mycket- mer skadliga för hunden på psykologisk nivå. En liten elstöt känns ungefär som om du petar på hunden med fingret på halsen, med den skillnaden att du gör det från 15-20 meters håll för att få hundens uppmärksamhet.
    Ett citronhalsband ger hunden en obehaglig dush som svider i både nos och ögon och defacto orsakar hunden smärta och kraftigt obehag.

Nu tycker jag att man skall träna hundar i första hand utan hjälpmedel som dessa men de har definitivt sina användningsområden.
    Tex för att träna vissa hundar att inte jaga efter kaniner, fåglar eller andra saker som hunden kan skada eller bli skadad av som ormar, björnar och annat.

Så ni som skriker halsen av er att det är olagligt och inhumant osv borde:

1 göra ordentlig undersökning och forma en egen åsikt istället för att springa runt och följa vad andra säger.
    2 Inte förmänskliga hundarna, det är det värsta en människa kan göra mot en hund. En hund är en hund och följer hundregler, inte en männsika med päls och talproblem...

Svar på tråden Elchockshalsband till hund!