• Trillian80

Fördel med blötlagda Psylliumfrön?

Hoppas att jag stavade det rätt, även så kallat loppfrön.
    Har druckit 1 msk frön tillsammans med massa vatten sen i tisdags, men det har inte blivit någon förbättring ännu. Idag har jag tagit 2 msk, det är nog maxdosen?

Tror ni att det är bättre att låta fröna dra 1-2 timmar innan man dricker, eller spelar det ingen som helst roll?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-04 17:40
    Glömde ju säga att jag började för att jag är så jäkla hård i magen. Men det kanske inte var så svårt att lista ut. :)

• Svar på tråden Fördel med blötlagda Psylliumfrön?
  • Trillian80

LiNdA med SaBiNa o JoPPe skrev 2009-07-04 17:42:18 följande:

Jag lägger dom inte i blöt.Sväljer ner dom direkt, inte så gott..men men.Har inga problem med magen längre.
    Hur lång tid tog det innan din mage fungerade som vanligt igen?
  • LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Det tog inte så lång tid.

För mig är även kiwi och päron laxerande. Testa det om det inte skulle fungera.

Nu har jag gjort en egen müsli med psylliumfrön i, som jag äter varje morgon. Så nu märker jag liksom inte att jag äter dom....för nu är det ju gott.

Så kan du ju oxå göra.

Nu mera har jag inga problem med magen. Dessutom går ju fröna igenom magen utan att brytas ner.

• Trillian80

Jag får nog ta 2 msk varje dag hädanefter... Tycker mest att det är jobbigt att svälja allt vatten på så kort tid.
    Glömmer alltid av att äta kiwin, den ska ju fungera bäst på fastande mage, men jag får börja äta det igen. Päron är jag tyvärr allergisk mot...

Kan ju absolut blanda fröna med morgonflingorna dessutom, om det nu kvittar med blötläggningen!
    Tack för tipsen!

• turpis

Om du blötlägger dem med varmt vatten blir det gelé direkt av dem och det är ju gelén magen vill åt! Jag tar ca en msk frön och häller på kanske 0,75 dl vatten (testa dig fram). Efter några minuter är slajmet klart och då blandar jag det i gröt. Man kan äta det med sked också, smakar inget och man kan vänja sig vid konsistensen... Eller blanda det med yogurt eller något!

Har funkat superbra för mig!

• Hannish

Jag tycker det var jættesvårt att bara bløtlægga och dricka dem, så har alltid på grøten eller filen som jag æter på morgonen. Då "mærker" man dem inte. Har æven krossade linfrø på grøten/filen.

• Busmusen

För mig spelar blötläggandet roll. Jag har haft problem med förstoppning. Det hjälpte inte att äta fröna som dom var men när jag blötlade 2msk i massor med vatten så hjälpte det. Häller även i 2tsk linffröolja för att hjälpa till på traven. Fungerar utmärkt.

• turpis
    Busmusen skrev 2009-07-05 22:09:19 följande:
    För mig spelar blötläggandet roll. Jag har haft problem med förstoppning. Det hjälpte inte att äta fröna som dom var men när jag blötlade 2msk i massor med vatten så hjälpte det. Häller även i 2tsk linffröolja för att hjälpa till på traven. Fungerar utmärkt.
    Ja, olja är också bra för tarmarna! Jag kör med kallpressad rapsolja i gröten, funkar nog med vilken sort som helst. Till mitt "magprogram" hör också att dricka ca 4 dl ljummet vatten det första jag gör på morgonen.

Tipsar åter om att blötlägga i varmvatten!
  • Busmusen
    turpis skrev 2009-07-05 22:11:52 följande:
    Ja, olja är också bra för tarmarna! Jag kör med kallpressad rapsolja i gröten, funkar nog med vilken sort som helst. Till mitt "magprogram" hör också att dricka ca 4 dl ljummet vatten det första jag gör på morgonen.Tipsar åter om att blötlägga i varmvatten!
    Låter du vattnet stå i rumstemp eller tar du ljumet ur kranen. Tänkte att jag skulle testa...
    Det fungerar säkert med vilken olja som helst. Jag kör linfrö mest för att det är omega3fettsyror i den och det ska ju vara nyttigt och då slår man två flugor i en lixom
  • turpis

Busmusen: Två flugor på smällen är alltid bra .
    Jag tar hett vatten (från vattenkokaren). Varmt kranvatten är ju inte så bra, och rumstempererat vatten räcker inte för att det ska gå så fort som jag vill.

Svar på tråden Fördel med blötlagda Psylliumfrön?