• Anonym

Hur ser soc på detta, om man har gemensamvårdnad med en hemlös?

Mitt ex och jag seperarde för 5 månader sedan.
    Jag har barnet hos mig då han blev hemlös.

Jag och flickan fixade allt med ekonomin ganska snabbt. Medans han passade på att festa och ha "kul". Och nu 5 månader senare har han fortfarande inte kommit någonstans med sin ekonomiska situaton. Men vi har gemensamvårdnad.

Han ska nu efter mkt tjat från mig söka socialhjälp.

Hur kommer dom se på det här med gemensamvårdnad när han ska ansöka om hjälp?
    Jag och dottern vill inte bli inblandade i hans "skit" som har med soc att göra..

Hon har det bra hos mig och har bott här hela sitt liv.
    Dessutom har vi kontakt med en verksamhet som hjälpt mig och henne sedan hon föddes.

• Svar på tråden Hur ser soc på detta, om man har gemensamvårdnad med en hemlös?
  • sasssyy

vad menar du att du inte vill ha med hans skit som har med soc att göra.

Han kommer att få eknoomiskt understöd (med största säkerhet) från soc, de kommer förmodligen dessutom stötta honom i kontakten med sin dotter då ett barn alltid har rätt till båda sina föräldrar.

Har han problem med ekonomi, droger, alkohol kommer även en handlingsplan upprättas för detta.
    DU kommer ALLTID att ha med honom att göra då han är far till ditt barn, men du har inget med hans ekonomi att göra och således inget med "hans skit som har med soc att göra".

• Anonym

Soc skiter väl i om ni har gemensam vårdnad eller inte.....

• Anonym
    sasssyy skrev 2009-07-04 17:47:12 följande:
    vad menar du att du inte vill ha med hans skit som har med soc att göra.Han kommer att få eknoomiskt understöd (med största säkerhet) från soc, de kommer förmodligen dessutom stötta honom i kontakten med sin dotter då ett barn alltid har rätt till båda sina föräldrar.Har han problem med ekonomi, droger, alkohol kommer även en handlingsplan upprättas för detta.DU kommer ALLTID att ha med honom att göra då han är far till ditt barn, men du har inget med hans ekonomi att göra och således inget med "hans skit som har med soc att göra".
    Hans kontakt med barnet är bra, sålänge jag tjatar på att han ska träffa barnet regelbundet. Vilket jag också gör. För flickan mår inte bra då han inte dyker upp på ett x antal för många dagar...

Det vi inte vill ha med och göra, är hans "poblem" varför han inte sökt lägenhet tidigare osv. vad han nu har för anledningar.
  • sasssyy

men det HAR du ju inte med att göra heller...

• Trollet Ludenben

Varför skulle du ha med hans problem att göra?? Ni har barn ihop och vårdnad ihop men inte privata angelägenheter ihop.

• Anonym
    sasssyy skrev 2009-07-04 18:08:13 följande:
    men det HAR du ju inte med att göra heller...
    Om dom anser att han inte är en läplig förälder pga av sin siatuation? då blir ju vi indragna!
  • Trollet Ludenben
    Anonym skrev 2009-07-04 18:12:04 följande:
    Om dom anser att han inte är en läplig förälder pga av sin siatuation? då blir ju vi indragna!
    Indragna?? hur resonerar du?? du kommer ju alltid att ha med honom att göra men inte hans privatliv. Är han ingen lämplig vårdnadshavare så får väl du gå till rätten och få hela, då slipper du "bli indragen"
  • sasssyy
    Det kommer de inte göra... jag har haft vänner som varit i liknande sits och inget har hänt..och OM de anser det så är det ju bara bra att din dotters situation utreds utifall hon påverkas negativt av hans livssituation, ditt sätt att se på hennes far och erat samarbete.

De har dessutom INGET med vårdnad att göra.. socialtjänsten har ingen som helst makt eller inverkan på om föräldrar har ensam eller gemensam vårdnad. Det enda de möjligtvis kan påverka är om det blir en vårdnadstvist, då gör familjerättens utredare en boendeutredning och ger sitt omdöme.
    De kan också ge en rekomendation om hur hans umgänge med dottern kan se ut.. men de kan inte påverka vårdnaden.

Låter som om du har en ganska fientlig inställning till socialtjänsten, troligtvis påverkad av propaganda från folk här på FL eller okunskap om hur socialtjänsten fungerar.

Den han går till på socialkontoret har INGET med familjerätten att göra utan är handläggare av socialbidrag. Om han skulle visa sig vara otillräknelig kan hon göra en orosanmälan, vilket sker oerhört sällan om det är en människa som tagit sig i kragen och försöker skapa ett nytt liv, även om han nu levt rullan fram tills nyligen.
  • Anonym
    sasssyy skrev 2009-07-04 18:16:32 följande:
    Det kommer de inte göra... jag har haft vänner som varit i liknande sits och inget har hänt..och OM de anser det så är det ju bara bra att din dotters situation utreds utifall hon påverkas negativt av hans livssituation, ditt sätt att se på hennes far och erat samarbete.De har dessutom INGET med vårdnad att göra.. socialtjänsten har ingen som helst makt eller inverkan på om föräldrar har ensam eller gemensam vårdnad. Det enda de möjligtvis kan påverka är om det blir en vårdnadstvist, då gör familjerättens utredare en boendeutredning och ger sitt omdöme.De kan också ge en rekomendation om hur hans umgänge med dottern kan se ut.. men de kan inte påverka vårdnaden.Låter som om du har en ganska fientlig inställning till socialtjänsten, troligtvis påverkad av propaganda från folk här på FL eller okunskap om hur socialtjänsten fungerar.Den han går till på socialkontoret har INGET med familjerätten att göra utan är handläggare av socialbidrag. Om han skulle visa sig vara otillräknelig kan hon göra en orosanmälan, vilket sker oerhört sällan om det är en människa som tagit sig i kragen och försöker skapa ett nytt liv, även om han nu levt rullan fram tills nyligen.
    han är en skitbra pappa, somsagt när jag tjatar på att han ska träffa barnet regelbundet. Hon älskar honom något enormt! Och han henne. Han är den ENDA jag är 110% fri med när jag är på egentid och han har henne, då kan jag slappna av totalt!

MEN:

Han väljer ibland även fast han kan ringa en dag då han ska träffa henne och säga att han inte kan ta sig tilloss, så dagen efter kan han ha fixat busskort för att åka och träffa en tjej i en annan stad... tex.

Eller ocksÅ. att han inte på fem månader velat övernatta med barnet så jag kan få egentid med övernattning någon annastans med sovmorgondå jag inte haft sovmorgon på ett och ett halvår. Och detta pga av sin nya flickvän.

Min syn på hennes far är: sålänge han sätter henne framför sina "fling" så är han underbar i mina ögon. För jag kan inget annat än älska honom, när jag ser kärlekn mitt barn får i ögonen när han dyker upp!

Men som sagt: finns vissa "grol" dvs: vi är inte överens med saker å ting i vissa fall. några r av dom jag påpekat!
  • sasssyy

men de saker du tar upp där är inget som hans understödshandläggare kommer att bry sig om.. däremot borde ni kanske beställa en tid hos familjerätten för att skriva ett umgängesavtal som han måste följa.

• Anonym
    sasssyy skrev 2009-07-04 18:29:44 följande:
    men de saker du tar upp där är inget som hans understödshandläggare kommer att bry sig om.. däremot borde ni kanske beställa en tid hos familjerätten för att skriva ett umgängesavtal som han måste följa.
    Det finns ett sådant va?
    Jag undrade över det. Vad gör ett sådant då?

Om han vill träffa henne (vilket han vill) kan han få regelbudna tider som han då MÅSTE följa om han ska ha rätt till att träffa henne? för det vore underbart, än att jag måste sitta och sms/ringa en vecka innan och jaga för att se till att han inte missar sin tid med henne pga av en tjej han ska träfa någonstans!
  • sasssyy

men då kommer din aversion mot soc in.. eftersom familjerätten är en instans inom socialtjänsten.

Dit går man om man har samarbetsproblem eller bara lite "gnissel" som ni ju verkar ha. Man får hjälp av en medlare/bollplank som kan få er att få ett problefritt (näst intill iaf) samarbete och upprättar ett umgängesavtal.

Vanligen så är det varannan helg eller till och med varannan vecka om ni bor i samma stad, men eftersom hon -vad jag förstått- inte spenderat någon natt ensam med honom ännu så kommer familjerätten troligtvis föreslå en stegvis övergång.

Ring socialtjänsten och be att få bli kopplad till familjerätten.

Följer han sedan inte avtalet så kan det i förlägningen leda till att umgänget blir inskränkt.

Ni har en stor fördel i att du litar på honom så pass mycket och uttryckligen säger att han är en bra pappa och att du vill att han ska träffa henne, där har ni ju kommit halvvägs.
    Men kanske är det så att han inte riktigt är mogen och redo för ansvaret "så snart" efter separationen?? Låter kanske knasigt men uppenbarligen hade han ju ett behov av att leka av sig.

Tror ni kan komma långt med familjerätten.

• Anonym
    sasssyy skrev 2009-07-04 18:44:43 följande:
    men då kommer din aversion mot soc in.. eftersom familjerätten är en instans inom socialtjänsten.Dit går man om man har samarbetsproblem eller bara lite "gnissel" som ni ju verkar ha. Man får hjälp av en medlare/bollplank som kan få er att få ett problefritt (näst intill iaf) samarbete och upprättar ett umgängesavtal.Vanligen så är det varannan helg eller till och med varannan vecka om ni bor i samma stad, men eftersom hon -vad jag förstått- inte spenderat någon natt ensam med honom ännu så kommer familjerätten troligtvis föreslå en stegvis övergång.Ring socialtjänsten och be att få bli kopplad till familjerätten.Följer han sedan inte avtalet så kan det i förlägningen leda till att umgänget blir inskränkt.Ni har en stor fördel i att du litar på honom så pass mycket och uttryckligen säger att han är en bra pappa och att du vill att han ska träffa henne, där har ni ju kommit halvvägs.Men kanske är det så att han inte riktigt är mogen och redo för ansvaret "så snart" efter separationen?? Låter kanske knasigt men uppenbarligen hade han ju ett behov av att leka av sig.Tror ni kan komma långt med familjerätten.
    Okej, jo jag har funderat på det där. Vi blev ett par i ung ålder. Vi gifte oss unga och vi skaffade barn unga. sammanlagt 9 år tillsammans! Han har inte hunnit leka av sig och det är det jag tror att han håller på med nu. Och han skulle gå under om han inte fick träffa henne. MEN, det funkar inte för henne eller för mig att han enbart träffar henne då han anser passar honom(!)

Han skyller på att hans ekonomi är dålig, ja. men han har inte försökt göra något för att ordna den så att den kan köpa ett busskort till honom och han får träffa sin dotter mer.

Även jag har stått för hans tågkonstad ganska många grr både hit och tillbaka just för att han ska träffa henne. Då våran dotter visar tecken på att pappa inte varit här på ett tag ganska snabbt! tar ca en vecka - två. Sen börjar hon sova orololigt igen! Så fort han kommer, så är dessa problem över tills nästa gång han inte dyker upp.
  • sasssyy

tycker absolut du ska ringa familjerätten, för flickans skull men även för pappans skull. Han behöver helt klart stöttning i sitt föräldraskap och han HAR rätt att få extra understöd till busskort när han söker socialbidrag, särskilt om han motiverar det till umgänge med sin dotter. Så be honom att skriva med det i ansökan.

• Queen70

Självklart så kan pappans hem och boendesituation påverka umgänge och sånt om det var det du undrade. Om han ska ha umgänge och övernattning så krävs det att han har ett ordnat boende.

• Anonym (Hemlös)
    Jag förstår vad du menar att de kan ifrågasätta hur barnet har det eftersom han är bostadslös mm. Oroa dig inte ditt barn bor hos dig och har det bra så det påverkar inte er du blir inte på något sätt indragen. Mitt ex är hemlös men min dotter bor hos mig och vi har de bra. Du ska inte vara orolig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-04 18:50:15 följande:
    Okej, jo jag har funderat på det där. Vi blev ett par i ung ålder. Vi gifte oss unga och vi skaffade barn unga. sammanlagt 9 år tillsammans! Han har inte hunnit leka av sig och det är det jag tror att han håller på med nu. Och han skulle gå under om han inte fick träffa henne. MEN, det funkar inte för henne eller för mig att han enbart träffar henne då han anser passar honom(!) Han skyller på att hans ekonomi är dålig, ja. men han har inte försökt göra något för att ordna den så att den kan köpa ett busskort till honom och han får träffa sin dotter mer. Även jag har stått för hans tågkonstad ganska många grr både hit och tillbaka just för att han ska träffa henne. Då våran dotter visar tecken på att pappa inte varit här på ett tag ganska snabbt! tar ca en vecka - två. Sen börjar hon sova orololigt igen! Så fort han kommer, så är dessa problem över tills nästa gång han inte dyker upp.
    Han kan inte skylla på dålig ekonomi om han söker socialhjälp i alla fall. Har man försörjningsstöd så har man rätt att ansöka om pengar till umgängeseresor. Vet för jag har vart i sitsen.
Svar på tråden Hur ser soc på detta, om man har gemensamvårdnad med en hemlös?