• Eldo

Immunbrist och vaccinationer

Ni som har barn med immunbrist hur har de tagit till sig barnvaccinationerna?

Min pojke har en IgG-brist och nu i samband med att vi har uppehåll i gammabehandlingen så upptäcktes det att sonen har absolut noll försvar mot Haemophilus influenzae typ b, vilket ingår i barnvaccinationsprogrammet.
    Heamophilus influenzae typ b kan bland annat ge hjärnhinneinflammation och blodförgiftning.
    Sonen har även inte tillräckligt skydd mot påssjukan, men har mot rödahund och mässlingen.

• Svar på tråden Immunbrist och vaccinationer
  • maria12

Hej

Undrar bara, har han vaccinerats mot alla dessa sjukdomar alltsa, men uppvisar anda inte nagot forsvar?
    Jag vet inte specifikt varfor i ditt fall, men det kan vara vanligare att man tror att man inte uppvisar skydd aven fast man blivit vaccinerad, aven pa barn som inte lider av nagra immunproblem sedan tidigare....fast man kollar ju ofta inte immuniteten pa de barnen och darmed far man inte reda pa det, som i ditt fall.
    Men jag vet inte, ledsen att jag inte kan vara till nagon hjalp. Puffar lite, for jag skulle garna vilja veta andras svar.

Kram

• Majsan70

Jag har två barn med IgA-brist. De har fått de sedvanliga vaccinationerna enligt programmet, men de har blivit väldigt sjuka av varje vaccination. Influensa vaccinet har vi inte vågat ge dem utan vi har chansat helt enkelt på att de skall klara sig undan. En gång har de haft influensan så vi har klarat oss ganska bra.

Den hemofilius som du nämner ingick inte i vaccinationsprogrammet när mina barn var små så de har inte fått den. I övrigt så diskuteras varje vaccination grundligt innan vi vågar ge och vi har hoppat över en del pga deras sjukdom.

• jennyp81

Min ena kille har ju IG g brist och det senaste provet han gjorde visade på att han hade dåligt med antikroppar,mot det mesta. MPR sprutan får han inte ta eftersom att det är ett levande vaccin. Influensa sprutor och pnemovaxin har han tagit,eftersom att det inte är levande vaccin, på samma sätt.

Casper däremot vart jätte sjuk efter sin mpr spruta och han har en sekundär immunbrist,pga av sina diagnoser. Han krampade så mycket och länge så de sövde ner honom och fick lägga honom i respirator. Han hade då varit sjuk i flera veckor och fått en släng av både mässlingen, påssjuka och röda hund.

Bägge mina killar blir jätte sjuka av hemofiluez den vanliga varianten,så jag hoppas verkligen att de har försvar av den andra.

• Eldo
    maria12 skrev 2009-07-05 19:38:10 följande:
    HejUndrar bara, har han vaccinerats mot alla dessa sjukdomar alltsa, men uppvisar anda inte nagot forsvar? Jag vet inte specifikt varfor i ditt fall, men det kan vara vanligare att man tror att man inte uppvisar skydd aven fast man blivit vaccinerad, aven pa barn som inte lider av nagra immunproblem sedan tidigare....fast man kollar ju ofta inte immuniteten pa de barnen och darmed far man inte reda pa det, som i ditt fall.Men jag vet inte, ledsen att jag inte kan vara till nagon hjalp. Puffar lite, for jag skulle garna vilja veta andras svar.Kram
    Nej, det har du rätt i att man inte har koll på hur många som egentligen får ett skydd av vaccinationerna. Det kollas inte.
    Jag kan bara inte låta bli att bli orolig då barn som inte har immunbrist oftast klarar infektioner bättre än barn med immunbrist. Nästa vecka ska sonen till sjukhuset och få vaccin så får vi se om det hjälper. Det har ju, inte hjälpt tidigare så jag är skeptisk....men, men...hoppas kan man alltid göra.
  • Eldo
    Majsan70 skrev 2009-07-06 14:24:33 följande:
    Jag har två barn med IgA-brist. De har fått de sedvanliga vaccinationerna enligt programmet, men de har blivit väldigt sjuka av varje vaccination. Influensa vaccinet har vi inte vågat ge dem utan vi har chansat helt enkelt på att de skall klara sig undan. En gång har de haft influensan så vi har klarat oss ganska bra. Den hemofilius som du nämner ingick inte i vaccinationsprogrammet när mina barn var små så de har inte fått den. I övrigt så diskuteras varje vaccination grundligt innan vi vågar ge och vi har hoppat över en del pga deras sjukdom.
    Vi har faktiskt också hoppat över influensa vaccinationerna de senaste åren. Sonen fick det de första två åren, men blev så sjuk båda gångerna att vi inte gett honom fler.
  • Eldo
    jennyp81 skrev 2009-07-08 15:43:30 följande:
    Min ena kille har ju IG g brist och det senaste provet han gjorde visade på att han hade dåligt med antikroppar,mot det mesta. MPR sprutan får han inte ta eftersom att det är ett levande vaccin. Influensa sprutor och pnemovaxin har han tagit,eftersom att det inte är levande vaccin, på samma sätt.Casper däremot vart jätte sjuk efter sin mpr spruta och han har en sekundär immunbrist,pga av sina diagnoser. Han krampade så mycket och länge så de sövde ner honom och fick lägga honom i respirator. Han hade då varit sjuk i flera veckor och fått en släng av både mässlingen, påssjuka och röda hund.Bägge mina killar blir jätte sjuka av hemofiluez den vanliga varianten,så jag hoppas verkligen att de har försvar av den andra.
    Vår pojke hann få alla vaccinationerna innan han började med gammaglobulin så därför har han fått alla "barnvaccinationer". Han har även fått pnemo, men den gav INGET alls och de två gånger han fått influensa vaccin har han blivit jättedålig. Nu ska han in till sjukhuset nästa vecka och få vaccin mot de han saknar så jag hoppas innerligt att han inte blir dålig. Han blir ju alltid så dålig.
Svar på tråden Immunbrist och vaccinationer