• Pretty in scarlet

Ngn vars barn haft BORRELIA?

Vilka symptom fick barnet, vilken behandling fick det och hur gick det sedan?

• Svar på tråden Ngn vars barn haft BORRELIA?
  • paloma84

Min lillasyster fick Borelia.
    Kom tyvärr inte ihåg hur det startade eller vilken behandling hon fick.

Men hon blev förlamad i halva ansiktet, hon var 2 år.

• Pretty in scarlet

Usch då! Blev hon återställd?

• MaNiMi

Hejsan! Min yngste son fick borelia för några år sedan. Vi såg aldrig någon fästing på honom,(hans bror däremot fick jag plocka många fästingar på men han klarade sig) han fick iaf en stor röd ring på sidan av kroppen som vi visade för distriktssköterskan som skickade oss vidare till läkare.
    En penicillinkur och sen var det bra!

• paloma84

Pretty in scarlet skrev 2009-07-05 01:02:27 följande:

Usch då! Blev hon återställd?
    Ja, hon blev bra igen. Nu är detta 11 år sedan så jag kommer ej ihåg så mycket hur det gick till med allt. De hittade en röd rund ring strax under armhålan, och sen kom förlamningen.
  • Lo lo

Min son drabbades av misstänkt kutan borrelia, dvs borrelia i huden, förra veckan. Han fick en stor röd ring kring ett insektsbett (vi har dock inte sett någon fästing). Vi fick snabbt en jourtid efter samtal till sjukvårdsrådgivnigen. Kåvepenin i 10 dagar. Dock ser man inte på prover om man har borrelia förrän ett par månader efter smittotillfället så det behandlas om det finns misstanke.

I värsta fall, om det går långt innan det upptäcks, kan borrelia leda till ansiktsförlamning eller hjärnhinneinflammation. Som jag har förstått det blir dock borrelia inte lika allvarligt hos barn som hos oss vuxna, som tur är.

• vampyria2

Min dotter har haft borelia. Vi gick till läkaren efter som hon hade jätte ont i huvudet och det gick inte över fast att hon hade fått alvedon.
    Läkaren tittade igenom henne och såg då att hon hade en röd rund fläck med en svart prick i på huvudet.
    De tog borrelia prov och dottern fick äta penecellin. Efter en vecka fick vi svar och det var possetivt på borrelia.

Vi hade tur som kom till en läkare så tidigt och hon fick inget värre en huvudvärken som tur är.

• vampyria2
    Lo lo skrev 2009-07-05 20:41:41 följande:
    Min son drabbades av misstänkt kutan borrelia, dvs borrelia i huden, förra veckan. Han fick en stor röd ring kring ett insektsbett (vi har dock inte sett någon fästing). Vi fick snabbt en jourtid efter samtal till sjukvårdsrådgivnigen. Kåvepenin i 10 dagar. Dock ser man inte på prover om man har borrelia förrän ett par månader efter smittotillfället så det behandlas om det finns misstanke. I värsta fall, om det går långt innan det upptäcks, kan borrelia leda till ansiktsförlamning eller hjärnhinneinflammation. Som jag har förstått det blir dock borrelia inte lika allvarligt hos barn som hos oss vuxna, som tur är.
    Vi fick svar efter en vecka på blodprovet {#lang_emotions_dreamer}
  • Suni74

Min dotter fick Borrelia förra året. Hon klagade på ont i ett knä och hade som ett ringformat utslag runt knäet. Hade haft fästingar tidigare under sommaren dock inte där hon fick utslaget. Fick diagnosen Borrelia och blev behandlad med Kåvepenin i 10 dagar.

Svar på tråden Ngn vars barn haft BORRELIA?