• Tinna79

Blåmärken - orolig

Imorse när min dotter vaknade så märkte jag att hon hade fått flera blåmärken på smalbenen under natten (ca 7-8 st). Jag är helt säker på att alla de där blåmärkena inte fanns där när hon la sig igår kväll. Tror inte att hon slagit i någonstans under natten. Däremot så vet jag ju att hon är en otroligt aktiv liten tjej på snart 18 månader som ständig testar precis allting, så detta gör ju att hon även ramlar ganska ofta. När jag hämtade henne på dagis igår så berättade de att hon ramlat ner från en rutschkaneställning och landat på huvudet och slagit i munnen lite grann. De har i stort sett berättat om någon ny ramling varje dag jag hämtat henne... Men hon verkade inte alls må något dåligt av fallet som hade hänt igår, det var inte särskilt högt heller.
    Men nu till min stora oro.....varför alla dessa blåmärken på benen???! Visst, det kan ju vara så att hon slagit i även benen igår....men tycker att jag borde sett fler av dem igår kväll i så fall....
    Hon har även haft ett par tre blåmärken på ryggen denna veckan.
    Tycker också att det verkar ha blivit ett par blåmärken till på benen under dagen idag.
    Är inga direkt stora blåmärken, och inte så där "riktigt" blå heller, de ser mer ut som gamla blåmärken...
    I övrigt så verkar hon må bra, hon är dock ganska förkyld och snuvig och har så varit i nån vecka nu. Är kollade av läkare för förkylningen för 2 veckor sedan, men det var "bara" virus enligt läkaren (de tog blodprover, halsprov och urinprov). Hon är bättre av förkylningen nu, men fortfarande rejält snuvig.
    Min stora oro som byggts upp under dagen är ju det här med leukemi................
    Någon klok själ här som kan lugna min oro? Ska jag bara tro att det är vanliga blåmärken som småbarn får...............
    Om det är leukemi, borde man inte sett nåt oroväckande på blodproverna som togs för förkylningen för två veckor sedan då??
    Oj vad detta blev långt och svamligt.....men jag är så himla orolig............tårarna har runnit många gånger idag............
    Sjukvårdsupplysningen trodde förresten inte att det är någon fara, men att om jag är orolig ska jag kontakta bvc på måndag.

• Svar på tråden Blåmärken - orolig
  • Muminmamman

Usch då. Det låter jobbigt.
    Jag tycker att du ska kontakta din bvc på måndag och be de kolla upp det. Det känns alltid bättre att kolla en gång för mycket....Dessutom kommer du säkert att fundera på det länge om du inte kollar.
    *Kramar om*

• Muminmamman

...lägger till:
    Det är säkert ingen fara Det går ju rätt så livat till på dagis, så mina tjejer är blåa lite här och var också.

• Tinna79

Tack för ditt svar Muminmamman
    Ja jag ska absolut kontakta bvc på måndag morgon.....tycker bara att tiden går så otroligt långsamt just nu innan det blir måndag....................
    Visst har du helt rätt i att det går livat till på dagis....försöker också intala mig att det säkert inte är någon fara...men det går lite trögt just nu....

• Tygtiiger

bara ett glatt påpekande: förkylt barn med blåmärken är ytterst sällan leukemi. Däremot kan man få tillfälligt sänkt antal blodplättar i samband med en infektion och då får man massor av miniblåmärken ffa på benen.
    Alltså: gå till bvc och kolla upp det, men det absolut troligaste är att hon har bankat i benen i spjälsängen etc och det absolut minst troliga är leukemi (men som förälder oroar man ju sig ändå, jag vet! )

• Lizn

Jag tror inte du heller behöver vara orolig,leukemi hittar läkarna oftast när barn har varit slöa en längre tid,tappat vikt och ätit dåligt,de brukar även ha feber ofta.jag har alldrig hört att någon upptäckt leukemi bara av blåmärken,men jag är ingen läkare......som mamma till ett sjukt barn förstår ja din oro!

Kramar till er alla!

• yaz

Endast blåmärken är aldrig de enda symtomen på Leukemi, men om hon har dessa nedan också då är det tid att uppsöka läkare, men kontakta ändå BVC för att dämpa din oro och se att allt står rätt till. Kram på dig!

påtaglig blekhet
    ihållande trötthet
    allmän sjukdomskänsla
    lättare än förut till näsblod och blåmärken
    feber utan infektionssymtom
    oförklarad viktnedgång
    buksmärtor
    kraftiga svettningar
    svullna lymfkörtlar

• Tinna79

Åh tack för era svar! Det där med förkylt barn och lättare blåmärken låter ju verkligen "bra" tycker jag - mycket bättre än min hemska tanke...
    Uj uj att man alltid ska tro det värsta så fort det är något. Det är ju verkligen det käraste man har ens lilla barn, och jag skulle aldrig klara om det hände henne något.
    Aptiten hennes är det inget fel på i alla fall, har ätit jättebra trots förkylningen. Tror inte att hon har gått ner nåt i vikt, men särskilt stor är hon inte, men det har hon aldrig varit hittils heller...
    Slö är hon verkligen inte, är en tjej med full fart precis hela tiden. Att hon varit LITE lugnare sista veckorna beror mest troligt på förkylningen.
    Känner mig lite lugnare nu i alla fall, så jag kan nog stå ut till på måndag när bvc öppnar igen
    Tusen tack för era svar än en gång! Kanske orkar sova lite trots allt nu då inatt.

• Tinna79

Kom på en fråga till nu efter att ha läst Yaz inlägg.
    Min dotter har en knöl i bakhuvudet som antagligen är en svullen lymfkörtel (det säger iaf de som känt på den). Men den här knölen har varit ganska rejält mycket större än lymfkörteln på motstående sida rätt länge nu. Den känns verkligen som en liten kula där bak i huvudet. Vad kan detta bero på? Vet ju att de brukar svullna upp vid infektioner, men hon kan väl knappast ständigt gå runt med en infektion??
    Åh...nu är hönsmamman igång igen....men bara en fundering som dök upp....

• Muminmamman

Joo, svullna lymfkörtlar kan man ha jättelänge!
    Min yngsta hade en envis en som var stor i månader..

• ringar på vattnet

Min flicka fick förstorade lymfkörtlar (stora som ärtor ungefär) i samband med att hon blev vaccinerad vid 1,5årsåldern. Dom var kvar jättelänge flera år faktiskt. Sen känner jag igen din oro också vad beträffar blåmärkena. Min son fick flera små blåmärken på underarmen i somras. Jag var sjuk av oro, tills jag förstod varför han fått dem. Han hade hoppat från bryggan och fått "underarmsplask"... Då minns jag att min syster (som är barnsjukskötare) lugnade mig med att om det är leukemi brukar blåmärkena vara stora och komma på lite udda ställen, typ på magen osv. Ibland känner man sig så liten som mamma. Jag vet hur det känns. Kram på dig!

• Tinna79

Tack för era svar. Tänk vad FL är bra, här kan man verkligen bli lugnad på ett bra sätt när man är orolig utan att behöva känna sig som en helfjantig mamma

Svar på tråden Blåmärken - orolig