• chleome

Dusch på rak vägg?

Vi håller på att renovera ett hus och har ett litet issue som vi inte lyckats lösa helt men som jag hoppas att familjelivs fiffiga medlemmar kanske har en lösning till.

Vi har ett badrum som är 130 cm brett coh 260 cm långt. Vi skulle vilja ha en dusch med dörrar i mitten av väggen. Alltså inte i ett hörn utan på en rak väg. Typ två glasdörrar som man kan skjuta omlott så de inte tar så stor plats när man inte duschar. Har för mig att jag sett någon som haft denna lösning. Någon som har något fundering på lösning?

• Svar på tråden Dusch på rak vägg?
  • Thursday

Menar du i en halvcirkel eller en rektangel? Westerbergs har en del duschkabiner som man inte behöver ställa i ett hörn. I och för sig blir de kanske lite breda för ert badrum eftersom de inte går att vika bort helt, och en dusch ska vara minst 80 cm. Men jag tar också gärna emot fler tips, för vi planerar en sådan lösning i vårt badrum.

• Åsa Lund

Det borde gå att göra en trekantig modell, som en halv kvadrat, där diagonalen på kvadraten utgörs av väggen? Fast jag har aldrig sett en sån lösning själv...

• Fille Fjonkan

Jag är osäker på hur du menar att det ska se ut. Inte i ett hörn utan på en rak vägg, säger du. Menar du att det blir som ett duschhörn där 3 väggar utgörs av badrummets väggar och den fjärde väggen är av glas och med dörrar? Eller hur menar du?

Inte helt lätt att förklara detta, tror jag

Om du menar som jag beskriver det (eller i alla fall försökte beskriva det) så har mina föräldrar så. De har en fast glasvägg och en skjutdörr i glas som tillsammans bildar en duschvägg mellan rummets långsidor så att det blir ett dushhörn i rummet ena kortsida.

Det borde ju gå att istället ha 2 smalare fasta galasväggar på sidorna och 2 smalare skjutdörrar att skjuta in bakom dem.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Åsa Lund

Jag menar två vikbara dörrar på väggen så man kan fälla in dem mot väggen när man inte duschar.

Dela en kvadrat på diagonalen. Då får du en triangel med två korta och en lång sida. Den långa är väggen, de korta är av glas och vikbara in mot väggen. Bättre beskrivning?

• Fille Fjonkan
    Åsa Lund skrev 2009-07-04 23:46:33 följande:
    Jag menar två vikbara dörrar på väggen så man kan fälla in dem mot väggen när man inte duschar. Dela en kvadrat på diagonalen. Då får du en triangel med två korta och en lång sida. Den långa är väggen, de korta är av glas och vikbara in mot väggen. Bättre beskrivning?
    Det var TS beskrivning jag var osäker på
  • mammamu och kråkan

Det finns ju den här typen av duschvägg. Om ni skaffar två kan man ju vika in dem mot varandra när man duschat klart.

www.folkduschen.se/products/35RK.jpg

En tanke bara...
    Den du pratar om måste ju rimligtvis ta upp en massa plats.

Skjutdörrsvarianten kanske i och försig skulle passa på 1.30-väggen, men jag uppfattade det som att ni ville ha den på den långa väggen?

• Thursday

Fille Fjonkan skrev 2009-07-04 23:34:29 följande:

Jag är osäker på hur du menar att det ska se ut. Inte i ett hörn utan på en rak vägg, säger du. Menar du att det blir som ett duschhörn där 3 väggar utgörs av badrummets väggar och den fjärde väggen är av glas och med dörrar? Eller hur menar du?
    Jag förstod TS som att de vill ha en dusch där endast en vägg utgörs av badrumsväggen, alltså mitt på en vägg. Som det här:

www.westerbergs.com/web/walk-in-shower_dusch.aspx
  • Fille Fjonkan
    Thursday skrev 2009-07-05 11:38:17 följande:
    Jag förstod TS som att de vill ha en dusch där endast en vägg utgörs av badrumsväggen, alltså mitt på en vägg. Som det här: www.westerbergs.com/web/walk-in-shower_dusch....
    Ja, jag tänkte också så först, men när hon sedan skriver om skjutdörrar att skjuta omlott tänkte jag på den andra varianten. Hoppas ts återkommer snart med närmare detaljer...
  • Thursday

Fille Fjonkan skrev 2009-07-05 12:30:54 följande:

Ja, jag tänkte också så först, men när hon sedan skriver om skjutdörrar att skjuta omlott tänkte jag på den andra varianten. Hoppas ts återkommer snart med närmare detaljer...
    Tja, två glasdörrar som man kan skjuta omlott när man inte duschar låter väl precis som de där populära rundade dörrarna till duschar i hörn?
  • Fille Fjonkan
    Thursday skrev 2009-07-05 12:54:18 följande:
    Tja, två glasdörrar som man kan skjuta omlott när man inte duschar låter väl precis som de där populära rundade dörrarna till duschar i hörn?
    Njä, jag skulle inte kalla det att man skjuter dem omlott. Jag skulle kalla det att svänga eller fälla dem in mot hörnet/väggen och då kommer de ju inte direkt omlott (inte om de sitter i ett hörn i alla fall). Det är ju fullt möjligt att TS (och andra) skulle beskriva det som att skjuta dem omlott, men då kommer jag som sagt att tänka på skjutdörrar istället.

Jag är fortfarande nyfiken på vidare beskrivning av TS.

TS: Nu har jag varit hos mina föräldrar och passade på att spana in deras duschlösning lite noggrannare. De har en liten bit fast glasvägg. Och en 2-delad dörr som skjuts åt sidan. Dörren viks på mitten när den skjuts åt sidan och hamnar utmed väggen, så det blev inget omlott som jag trodde.
Svar på tråden Dusch på rak vägg?