• beba

Tamponger och kopparspiral?!?

Har en liten fråga. Har precis satt i kopparspiral och i lilla häftet som följde med stog det att man inte ska använda tamponger om man har kopparspiral. Är det nån som gör det ändå och varför får man inte det?
    Tack alla............

• Svar på tråden Tamponger och kopparspiral?!?
  • MmmJennie

Jag har kopparspiral.. har haft min lite över 1 år...
    Jag använder tampong när jag har mens...
    Varför får man inte använda tampong när man har kopparspiral då???

• sasssyy

jag har haft kopparspiral i över ett år.. snart 2 har använt tampong.. jag frågade BM och hon sa att det bara var första månaden man inte skulle använda det pga infektionsrisken för spiralen kan ju göra små sår om man har otur är den sätts in och det är inte alltid man ens känner det.

Jag hade aldrig klarat mig utan tamponger de första 10 månaderna för då störtblödde jag och fick ha både tampong och nattbinda för att ens kunna gå och jobba...tack gode gud lugnade det sig sen....

• L E A

Dom första månaderna kan du undvika, många blöder mer än vanligt men sen e det nog att köra på som vanligt. Jag hade tampong utan problem...

• 010306

Jag använder tamponger & har inte läst nånstans att man inte ska. (förutom första månaden då)Blöder som en gris så måste ha både och..Haft denna inne i snart 3 år utan problem & en innan i 2 år.

• Metropolis Diana

Min BM sa att om man har otur kan spiralen följa med ut när man drar ut tampongen, men mestadels var det infektionsrisken i början. Jag använder aldrig tamponger ändå...

• Anonym

Metropolis Diana skrev 2009-07-05 08:58:21 följande:

Min BM sa att om man har otur kan spiralen följa med ut när man drar ut tampongen, men mestadels var det infektionsrisken i början. Jag använder aldrig tamponger ändå...
    Det var den förklaringen jag fick av BM att man ska undvika tampong, alltså att bara använda tampong när blödningen är som störst för annars kan man vara så "torr" att spiralen fastnar och följer med tampongen ut...
  • Frila2

Man ska inte använda tampong vid den första blödningen, den man får när de sätter in spiralen. Anledningen till det är samma som vid avslaget. Det är ett sår på väggen i livmodern och tamponger ökar risken för bakterier och bakterier i kombination med ett sår är inte bra alls. Det är rent farligt att använda tampong vid första blödningen. Sedan är det ingen fara men man bör regelbundet kontrollera att man känner trådarna och att spiralen sitter där den ska.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Anonym (Tamponga)

Man ska inte använda tampong för att spiral trådarna kan fastna i toppen av tampongen och slitas med ut vid tampong byte. Speciellt när man blöder lite mindre tex andra hälften av mens veckan då tampongen kan vara ganska torra och luckras upp lite vid byte. Jag har ryckt ut spiral två gånger. Första gången kom den bara ut en bit men fy så ont det gjorde. Andra gången följde den med helt och efter det har jag inte satt in nån ny. Kan inte leva utan mina tamponger

• beba

tack så jätte mycket alla som har svarat. Nu har jag blivit mycket klokare:)

• MmmJennie

Oj! Kan den följa med ut! Men man märker väl om den skulle göra det?? Den är väl inte så himla pytte liten?

Svar på tråden Tamponger och kopparspiral?!?